#miasto

Nowe:

Mieszkanki Charkowa. Fot. Jan Wysocki

Znikająca Ukraina

W ciągu 30 lat Ukraina straciła ponad 13 milionów mieszkańców. Potem przyszła pandemia i rosyjska inwazja.

Fot. Margotte.Blogpress.pl/Wikimedia Commons, ed. KP

Strefy Czystego Transportu nie zaszkodzą uboższym mieszkańcom [wyjaśniamy]

To symptomatyczne, że wolnorynkowcy zaczynają się troszczyć o uboższych dopiero wtedy, gdy mowa jest o restrykcjach dotyczących pojazdów osobowych. Lepiej rzadko niż wcale.

Fot. Janusz Jakubowski, centralniak/Flickr.com. Ed. KP

Problemem transportu publicznego w Polsce nie są pieniądze. Tych jest aż nadto

Od 2015 roku nominalne wydatki samorządów na transport wzrosły o prawie 5 mld zł rocznie. W tym samym czasie komunikacja miejska „zgubiła” około 1,3 mld pasażerów, co oznacza że co trzeci pasażer zniknął z autobusów i tramwajów.

Fot. magro_kr/Flickr.com

Dokąd zabierze mnie nadjeżdżający autobus? Nie wiem, niedowidzę

Budowanie społeczeństwa obywatelskiego zaczyna się od kwestii pozornie błahych, jak syntezator czytający nazwę linii autobusu i informujący o kierunku jazdy.

Newsletter

Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.

Fot. ©torange.biz CC BY-CA 4.0

Kosić czy nie kosić? Trawniki a sprawa polska

Może motywacją do zmiany zachowań będą pieniądze? Bo mimo że staramy się tę wiedzę wypierać, to koszenie trawników finansowane jest z naszych podatków.

Panorama Wrocławia z wieżowcem Sky Tower. Fot. Michu17/Wikimedia Commons, ed. KP

Ego architekta kontra empatia architektki

Jeśli mamy do wyboru he-future i she-future, to tylko ta druga może uratować świat. Nie dlatego, że kobiety są lepsze, lecz z uwagi na to, że za feminizmem idzie nie tylko emancypacja i wyzwolenie kobiet, ale także ekologia, prawa mniejszości seksualnych, osób starszych, dzieci, grup nieuprzywilejowanych ekonomicznie.

Fot. Jakub Szafrański

Czy autoholizm to choroba? [rozmowa Stawiszyńskiego i Żakowskiej]

Marta Żakowska, autorka książki „Autoholizm. Jak odstawić samochód w polskim mieście”, w rozmowie z Tomaszem Stawiszyńskim, podczas warszawskiej premiery publikacji.

Fot. Jakub Szafrański

Trwają prześladowania kierowców. Michał Pol o masakrze na Saskiej Kępie

Nawet deweloperzy wykazują więcej społecznego wyczucia niż nadwiślańskie towarzystwo miłośników smrodzenia z rur wydechowych.

Fot. Dovile Ramoskaite/Unsplash

Szok! Nie truje ludzi, nie blokuje ulic i jeszcze zarabia

Nowe przepisy wymuszają na belgijskich firmach wypłacanie dodatkowych pieniędzy za każdy kilometr, który pracownicy w drodze do pracy i z powrotem pokonają na rowerze.

Fot. Jakub Szafrański

Co musi mieć szkoła? Parking i szybki dojazd, oczywiście

Przed wejściem do każdej szkoły potrzeba sporo wolnej przestrzeni. Nie dla uczniów – dla samochodów.

Obraz wygenerowany przez aplikację DALL·E

Nie czekajcie na latające samochody. Postęp wygląda inaczej

Postęp nie musi oznaczać naporu nowych wynalazków. Dziś stosujemy raczej inne miary.

hulajnoga

Czym hulajnogi zasłużyły sobie na nienawiść paryżan (i nie tylko)?

Hulajnogi elektryczne rozpleniły się w europejskich miastach, znajdując licznych użytkowników, ale i wielu wrogów. Ci ostatni zwyciężyli w Paryżu, gdzie w wyniku referendum, wolą blisko 90 proc. głosujących, ten środek transportu zostanie zakazany.

Fragment okładki książki „Sopoty” / Wydawnictwo Czarne

Sopot: kurort, uzdrowisko i miasto występku [rozmowa]

Sopot to miasto o wielu twarzach i wielu tożsamościach. O to, jak dziś funkcjonuje poniemieckie miasto w polskich dekoracjach, Stasia Budzisz pyta Tomasza Słomczyńskiego, autora „Sopotów”.

Fot. Jakub Szafrański

Autoholizm – uzależnienie, które zabija [rozmowa z Martą Żakowską]

Decydenci teraźniejsi i ludzie budujący wolną Polskę stawiają i postawili na rozwój systemu transportu prywatnego, samochodowego, bo samochód od dekad jest i był obiektem marzeń, fascynacji, symbolem postępu i modernizacji, wolności.

Kamienice na warszawskiej Pradze-Północ. Fot. Jakub Szafrański

Dlaczego prawica nienawidzi termomodernizacji?

Przed Polską wielkie zadanie do wykonania, bo stan energetyczny naszych budynków jest naprawdę fatalny. Plan jego naprawy stał się jednak źródłem niepokoju dla prawicy.

Fot. Matt Boitor/Unsplash

Strefy czystego transportu – nowy obiekt nienawiści samochodziarzy

Osoby mniej majętne mogą traktować SCT jak celowe uderzenie w ich interesy, szczególnie jeśli nasłuchają się lub naczytają prawicowych manipulatorów. Nie chodzi jednak o rugowanie mniej zamożnych z przestrzeni publicznej, lecz o stan zdrowia całej wspólnoty lokalnej.

Karl-Marx-Hof czyli najsłynniejszy, wiedeński przykłąd budownictwa publicznego. Fot. C.Stadler/Bwag

Jak Margaret Thatcher zmieniła współczesny krajobraz mieszkaniowy

Przekonanie, że ceny mieszkań kształtowane są przez prawo popytu i podaży, jest dziś czymś głęboko zakorzenionym – mimo iż jest ono błędne. Na dłuższą metę to władze kształtują ramy systemu mieszkaniowego na podlegającym im obszarze.

Miejsce tragicznego wypadku przy ul. Jana Pawła II w Lublinie. Fot. Paweł Buczkowski

Lublin: Przekonani o nieśmiertelności

„Chcecie mieć bezpieczne ulice, to dajcie nam miejsce, gdzie będzie można się wyszaleć lub nauczyć się różnych technik jazdy” – komentarze tego typu można przeczytać pod doniesieniami o akcjach lubelskiej policji.

Grzegorz Piątek. Fot. Laura Bielak

Gdynia – mit kapitalistyczno-zamordystyczny czy postępowy? [rozmowa z Grzegorzem Piątkiem]

Z Grzegorzem Piątkiem, autorem książki „Gdynia obiecana. Miasto, modernizm, modernizacja 1920–1939”, rozmawia Michał Sutowski.

Widok ogólny Gdyni pokazanej z rejonu Działek Leśnych. Fot. Zakład Fotograficzny „Mare Nostrum”/archiwum cyfrowe Gdynia w sieci/CC BY-NC-ND 3.0 PL

„Jedno było tu luksusowe – komorne”. Sytuacja mieszkaniowa w młodej Gdyni

Wszystkie bolączki Gdyni w latach 20. – od bezrobocia i sezonowości rynku pracy, przez napięcia klasowe, po niedowład planowania urbanistycznego – skupiały się w jednym, nadrzędnym problemie: mieszkaniowym.

Fot. Jakub Szafrański

Polskie miasta potrzebują zmiany społecznej, a nie technologicznej

Albo będziemy mieć wielkie parkingi, albo zielone place. Jeśli chcemy mieć szpalery drzew, to nie możemy dalej utrzymywać rzędów zaparkowanych aut wzdłuż naszych ulic.

Jan Mencwel, Kaja Kusztra, Michał Grzymała „Miasto nie jest z gumy". Fot. dzięki uprzejmości artystów/MSN

Samochodoza – droga donikąd

Co by było, gdyby największa polska rzeka całkowicie wyschła? Najpewniej powstałby w jej miejscu parking samochodowy.

Fot. Extinction Rebellion Youth Wrocław

Fast fashion to fast extinction. XR protestuje we Wrocławiu

Modowe koncerny produkują za dużo, napędzają konsumpcję, wspierają wyzysk, a jednym z najskuteczniejszych sposobów na zatrzymanie tego jest bojkot.

Fot. Jakub Szafrański

Noga z gazu i przesiadka do zbiorkomu

Jak zmniejszyć w Polsce wykluczenie komunikacyjne, obniżyć emisje gazów cieplarnianych i zredukować uzależnienie od importu paliw? Z Michałem Wolańskim rozmawia o tym Michał Sutowski.

Demonstracja w obronie Rozbratu. Fot. facebook.com/rozbrat

Dzika reprywatyzacja w Poznaniu i walka o Rozbrat

Ze strony dziennikarzy słyszymy wielokrotnie stwierdzenia, że prezydent Poznania wywodzi się z ruchów miejskich, więc powinien wspierać podobne do naszego ośrodki demokratyzacji życia społecznego. Stwierdzenie, że Jacek Jaśkowiak wywodzi się z ruchów miejskich jest jednak z gruntu fałszywe.

Fot. Valentyn Chernetskyi/Unsplash

Buspasem szybciej, taniej i oszczędniej

Zwolennicy samochodozy są głośni, ale zwiększanie liczby buspasów jest w interesie większości mieszkańców miast.

Przystanek Stajnia Jednorożców czyli Piotrkowska Centrum w Łodzi. Fot. Michał Kwaśniak/Flickr.com

Łódź idzie na rekord. Tak drogich biletów komunikacji miejskiej nie ma w żadnym innym mieście

Hanna Gill-Piątek z Polski 2050, Cezary Grabarczyk z KO i Tomasz Trela z Nowej Lewicy komentują ceny biletów łódzkiej komunikacji publicznej.

Blokada eksmisji w kamienicy na warszawskim Mokotowie. Fot. Jakub Szafrański

Czy tysiące kamienic wróci do miasta? Przełomowy wyrok NSA

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie handlarzy roszczeń komentuje Piotr Ikonowicz.

Mohammed bin Salman i wizualizacja miasta The Line. Fot. Wikimedia Commons, NEOM/YouTube.com

Szklane domy na pustyni? NEOM, saudyjskie miasto przyszłości

W dwóch pokrytych lustrami budowlach, wysokich na 500 metrów i długich na 170 kilometrów, ma zamieszkać 9 milionów ludzi.

starszy-czlowiek-mezczyzna-slonce-upal

Śmierć z powodu upałów jest cicha i niewidzialna

Wracają upały, a my ciągle mówimy o węglu na zimę. Dlaczego?

Dyrektorka TR Warszawa Natalia Dzieduszycka Fot. Alicja Szulc

Dzieduszycka: Mam zrezygnować? Uciec? Nie jestem tchórzem

Jeśli dostanę niezbite dowody na mobbing czy przemoc – momentalnie pożegnam się z kimś, kto dopuszczał się przekroczeń swoich uprawnień wobec innych pracowników. Rozmawiamy z dyrektorką TR, Natalią Dzieduszycką.

Flora i fauna na łąkach golędzinowskich Fot. Jakub Szafrański

Prezydencie Trzaskowski, przyroda będzie istnieć mimo przecinanych wstęg

Na początku podeszłam do pomysłu stworzenia Parku Naturalnego Golędzinów wyrozumiale, z sercem na dłoni, bo przecież nadzieja jest człowiekowi z późnego antropocenu bardzo potrzebna.

Hanna Gronkiewicz Waltz, fot. Wikimedia Commons/ed. KP

Zło z honorowym obywatelstwem Warszawy

Jesteśmy w „Roku 1984” Orwella. Radni Platformy Obywatelskiej w Warszawie podjęli dziś uchwałę, że „zło jest dobrem”.

Fot. Sludge G/Flickr.com, MahmudAl/Pixabay. Ed. KP

Bezpłatna komunikacja miejska? To się da zrobić w całej Polsce

Darmowy zbiorkom uderza w Putina, samochodozę i kryzys klimatyczny, a Starachowice pokazują, że jego wprowadzenie jest całkowicie realne.

Fot. Ariel H./flickr.com

Zagadka: co łączy kobiety i drzewa? Nieodpłatna i ciężka praca

Czy kapitalizm doceni usługi świadczone przez przyrodę? Na pewno zrobią to ci, którzy skorzystają z opracowanego przez polskie naukowczynie Kalkulatora Korzyści z Drzew.

Joanna Erbel

Uchodźcy z Ukrainy pomogą docenić potencjał mniejszych miast

Rozmowa z ekspertką do spraw mieszkalnictwa Joanną Erbel.

stop-airbnb-budapest

Uchodźcy w Warszawie szukają dachu nad głową. Hieny z Airbnb zwęszyły okazję

Kryzys uchodźczy tylko wyostrzył patologie mieszkalnictwa w Polsce. Rozmowa z Beatą Siemieniako.

Uchodźcy z Ukrainy na dworcu Warszawa Centralna Fot. Jakub Szafrański

Uciekający spod bomb nie trafiają do dużych polskich miast przez wybredność

Jeśli państwo nie usprawni swojej komunikacji z uchodźcami, rząd straci jedyny kryzysowy zasób, jakim dysponuje.

Fot. Kgbo/Wikimedia Commons, ed. KP

Wieje! Uwaga na spadające drzewa i latające paczkomaty

Paczkomaty się przewracają, bo nie są przytwierdzone do podłoża. Zagadka: dlaczego nie są?

Kamienica przy Kopernika 8 w Dąbrowie Górniczej Fot. Google Street View © Google 2022

Sąd nie przyznał, inspektorat nie stwierdził, miasto nie mogło

Przez dziewięć lat starał się o zamianę mieszkania. Niestety na przeszkodzie stanęły przepisy.

Fot. integrationgardens.com

Marzenie noworoczne? Ogródek działkowy w mieście

Moda na działki wraca. O znaczeniu ogrodów działkowych i społecznościowych rozmawiamy z ekspertkami, które badały je naukowo w Warszawie i Berlinie.

Fot. masti/Wikimedia Commons. Ed. KP

Dmowski – toksyczny ojciec niepodległości

Dmowskiego w przestrzeni publicznej stolicy ci u nas dostatek. A prawica zachowuje się tak, jakby zmiana nazwy ronda jego imienia na rondo Praw Kobiet miała oznaczać wymazanie go z historii.

Fot. samochodoza/youtube.com

Gen samochodozy

W Polsce pieszy nawet na chodniku nie może czuć się jak u siebie. Tam również musi zgiąć kark i ustąpić miejsca panom przestrzeni publicznej – kierowcom.

Ilustracja: m.st. Warszawa, Fryta 73/Flickr.com. Ed. KP

Prawicowym marudom nie podobają się plakaty

Jeśli masz poglądy prawicowe i potrafisz liczyć, to na warszawskich plakatach świątecznych dostrzeżesz osiem gwiazdek oraz nawoływanie do islamizacji Polski.

Fot. Janusz Jakubowski, centralniak/Flickr.com. Ed. KP

Sąsiadka podrzuci, mąż weźmie wolne i zawiezie do lekarza, bo autobusu już tu nie ma

Badacze ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze sprawdzili, co dla mieszkańców trzech miejscowości na Mazowszu oznacza likwidowanie komunikacji zbiorowej.

Fot. materiały prasowe koalicji Ruchy Miejskie dla Warszawy

Glusman opuszcza warszawski ratusz. „Na obce elementy – takie jak ja – nie ma tam miejsca”

O pracy z Rafałem Trzaskowskim i przyszłości Warszawy rozmawiamy z Justyną Glusman, byłą dyrektorką-koordynatorką ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni w stołecznym ratuszu.

Fot. Kevin Liuzzo/Flickr.com

Na drogach może być bezpieczniej. Ale rządzącym brakuje odwagi

Od kiedy prawo przyznało pieszym pierwszeństwo przed kierowcami, na pasach ginie mniej osób. Czy to było takie trudne?

Autobusy miejskie w Jaworznie Fot. PKM Jaworzno/Facebook.com

Zero strachu w Jaworznie

Od 2013 r. Jaworzno realizuje strategię Wizja Zero. Zakłada ona, że głównym celem lokalnej polityki transportowej jest jak największe ograniczenie ryzyka niebezpiecznych wypadków. Idealnie oznacza to zero śmierci na drogach. Jak to zrobić?

Budynki mieszkalne w Rotterdamie Fot. Thomas Gartz/Flickr.com

Kupujesz, więc mieszkasz. Proste? W Holandii na pewno

Patologie na rynku mieszkaniowym to holenderska specjalność, ale wkrótce przynajmniej część problemów w dużych miastach mają rozwiązać nowe regulacje prawne.

Amsterdam. Fot. Chait Goli/Pexels

Przyszłość nie rodzi się tylko w Amsterdamie

Czy Polska zechce, czy może, a jeśli tak, to w jaki sposób – zmieścić się w opisanym i postulowanym przez brytyjską ekonomistkę Kate Raworth obwarzanku?

10616665696_f6b6ef5b8b_k

Nie można wszystkich przenieść do Warszawy czy Krakowa

Niektórzy ekonomiści twierdzą, że „świat idzie w kierunku metropolii”, ale to bzdura. Michał Sutowski rozmawia z ekspertem ds. deglomeracji i polityki przestrzennej Przemysławem Śleszyńskim.

Fot. Jakub Szafrański

Szkodliwy nałóg, czyli kreska na liczniku jak kreska z deski rozdzielczej

Dynamiczna jazda prowadzi do krótkotrwałego zwiększenia koncentracji, jednak po pewnym czasie przychodzi rozdrażnienie, a nawet złość.

Fot. Konrad Fijołek/Facebook.com

Fijołek: Nowy Ład nie tylko polski. Ma być też zielony i lokalny

Rozmowa z prezydentem Rzeszowa Konradem Fijołkiem.

Fot. Jakub Szafrański

Kierowcy sami będą sobie winni podwyżki mandatów

Kierowcy jeżdżący zgodnie z przepisami są w Polsce zdecydowaną mniejszością. Dlatego drastyczna podwyżka mandatów jest w pełni uzasadniona.

Sklep przy ulicy Kijowskiej w Warszawie Fot. Jakub Szafrański

Do sklepu tylko przez aplikację

Internetowy handel będzie się umacniał, więc zaklinanie rzeczywistości nie pomoże – miasta muszą wziąć się do roboty, żeby się w tej rzeczywistości jak najlepiej odnaleźć.

Fot. Jen/Flickr.com

Czy to koniec smażenia jajek na polskich placach miejskich?

Lanie betonu to wciąż jedna z popularniejszych metod rewitalizacji polskich rynków. Krajowa konserwatorka zabytków wytyka samorządom betonowanie rynków i wydaje jasne zalecenia. Czy to wystarczy, żeby zatrzymać betonozę?

Fot. Stéphane Neckebrock/Flickr.com. Ed. KP

Obwarzankiem w kryzys. Barcelona gotowa na nową ekonomię

Stolica Hiszpanii to kolejne po Amsterdamie miasto, które sięga po teorię Kate Raworth, by stawić czoła pandemicznej zapaści, zmianom klimatycznym i wyrównywaniu społecznych szans.

Fot. Krystian Maj/KPRM

Pałac Saski. Odbudowa, której do niczego nie potrzebujemy

Odbudowa Pałacu Saskiego to kolejny drogi PiS-owski projekt – ze specjalną spółką i posadami za sporą wielokrotność średnich krajowych.

Fot. enfad/Flickr.com, Gerd Altmann/Pixabay. Ed. KP

Sposoby na upał w miastach i dowody na to, że betonoza zabija

Wertykalne ogrody, parki zamiast parkingów, pomalowane na biało dachy domów, zacienione drzewami ulice – w takich miastach da się przeżyć. Pisze Paulina Januszewska.

Ulica Hampstead Road w dzielnicy Camden Fot. Steve Barker/Unsplash

Camden, dzielnica z misją

Gdy wybuchła pandemia, rada dzielnicy Camden zobowiązała się, że nikt z jej mieszkańców nie będzie chodził głodny i nie zostanie eksmitowany.

Fot. Monika Bryk

Matyja: A co by było, gdyby zmienić kalendarz wyborów samorządowych?

W polityce kalendarz ma znaczenie. Wyobraźmy sobie, jaką korektą życia politycznego byłoby przeprowadzanie w rytmie kwartalnym czy półrocznym wyborów gminnych w poszczególnych województwach.

samochody-korek-miasto

Bóg samochodów atakuje nas i niszczy

Składamy na ołtarzu samochodów naszą wolność, nasze ulice, nasze pieniądze, nasze zdrowie, nasze dzieci.

Fot. Brad Dorsey/Pixabay,  Kris Duda/Flickr.om. Ed. KP

Kredyt hipoteczny dla wszystkich? To zakładanie ludziom pętli na szyję

Mieszkanie+ nie wyszło, będzie za to gwarancja wkładu własnego. Jestem przerażony – rozmowa z drem Adamem Czerniakiem.

Koszenie trawy przy warszawskiej Al. Niepodległości. Fot. Magda Majewska

Susza, skwar, zapylone powietrze i hałas. Ale trawniczek ładnie przystrzyżony

Jeśli zwolenników koszenia równo przy ziemi nie przekonują względy zdrowotne, to może przekonają ich koszty? Za koszenie trawy płacimy do 3 miliardów rocznie.

Fot. Maciej Kraus/Flickr.com

Matyja: Niemal za każdym skokiem rozwojowym stoi jakiś pojedynczy lub grupowy wariat

Co przesądzało o rozwoju miast w Polsce? Zabory, komuna, globalny kapitalizm czy może prawo magdeburskie? Częściej jednak łut szczęścia lub historyczny pech, ale najbardziej determinacja lokalnych elit – przekonuje prof. Rafał Matyja w rozmowie z Michałem Sutowskim.

Fot. Jakub Szafrański

Matyja: Rzeszów trzech klęsk

Namaszczanie następców nie działa, szyld partyjny nie daje zwycięstwa, ale też zmieniają się same miasta. Może w 2023 roku poznamy ciekawych liderów wykorzystujących kres „wielokadencyjności” miejskich przywódców?

pandemia koronawirus transport

Po pandemii potrzebujemy rozbudowy transportu publicznego, a nie sieci dróg

Rozbudowa dróg nigdy nie prowadzi do ich udrożnienia – im więcej miejsca, tym więcej osób wybiera samochód.

Fot. Konrad Fijołek/Facebook.com

Majmurek o wyborach w Rzeszowie: Tym razem to opozycja wygrywa przez nokaut

Exit poll wskazują, że Konrad Fijołek w pierwszej turze wygrał wybory na prezydenta Rzeszowa. Dla opozycji to idealny symbol tego, że z PiS można wygrać wszędzie.

Kobieta w mieście

Kobieta w mieście to persona non grata

O tym, dlaczego miejskie przestrzenie powinny być inkluzywne, rozmawiamy z architektką i urbanistką Magdaleną Milert.

auto-samochod-kierowca

Polski kierowco, pieszy ma zawsze pierwszeństwo. Czego nie rozumiesz?

Ponad 80 proc. Polek i Polaków popiera surowsze kary za przekraczanie prędkości. Gdyby to dotarło do polityków, mieliby tutaj pole do popisu.

łąka zadara 4 fajer

Krótki tekst o nadziei

Regularnie koszony trawnik – to zielona pustynia. Trawnik nie jest w stanie utrzymać wokół siebie żadnego ekosystemu, nie podtrzymuje życia owadów i wymaga ciągłego podlewania, bo korzenie trawy nie sięgają głęboko.

astma

W Rybniku smog dusi nawet w domach

Wielokrotnie przekroczone normy trujących substancji w powietrzu i najwięcej przypadków nowotworów mózgu wśród najmłodszych w regionie.

wiewiórka-100

Gdybyśmy płacili drzewom za oczyszczanie powietrza, rachunki szłyby w miliony

Wycinek drzew nie da się uniknąć, m.in. dlatego, że w mieście powstają nowe inwestycje. Dzięki oszacowaniu wartości usług drzew mamy wiedzę, ile tracimy.

kutno betonoza-2

A co, jeśli cała Polska to ten rynek w Kutnie?

Kutno „zrewitalizowało” plac. Zbudowano gigantyczny parking naziemny, a sam plac umieszczono… na dachu parkingu. Miasto wyniosło polską betonozę na nowy poziom: poziom +1.

rowery ścieżki

Rowery, głupcze!

W śródmieściu Warszawy nie ma ani jednej ulicy zamkniętej dla ruchu samochodowego, tak jak to ma miejsce na centralnych ulicach porównywalnych metropolii na każdym kontynencie. Dlaczego?

radar fotoradar bezpieczeństwo

Więcej radarów racz nam dać, panie (władzo)

Ograniczenia prędkości są chyba najczęściej łamanym prawem w Polsce. Radary pomagają, ale mamy ich niecałe 1,6 na tysiąc kilometrów kwadratowych powierzchni kraju.

metro warszawa

Czy trzecia linia metra to Ostrołęka Trzaskowskiego?

Decyzję podjęto za czasów Hanny Gronkiewicz-Waltz, a oparto ją na starych, PRL-owskich jeszcze planach, które z dzisiejszą rzeczywistością nie mają już wiele wspólnego. Popełniono błąd. Ale ratusz woli się do niego nie przyznawać.

reklama outdoor billboard

Reklamoza jest jak wielogłowa hydra, ale warto ją pokonać

Z 302 gmin miejskich oraz 642 gmin miejsko-wiejskich ustawa krajobrazowa w całości obowiązuje zaledwie w 25. Chaos reklamowy okazał się bardziej wymagającym przeciwnikiem, niż sądzono.

rondo praw kobiet stefaniak

„Nazewnictwo powinno mieć charakter trwały” – pisze miasto. Czyli prawa kobiet to rzecz ulotna, tak?

To, czy stoimy w centrum miasta na rondzie Dmowskiego, czy na rondzie Praw Kobiet, daje nam konkretną informację o stosunku tego miasta do demokracji, praw człowieka i własnej historii.

Poranek na ulicy Mokotowskiej w Warszawie. Fot. Jakub Szafrański

Zbyt wolna wymiana pieców i tak przynosi efekty

Ocenianie efektów polityki antysmogowej na podstawie bieżącej jakości powietrza jest równie nieuzasadnione co analizowanie zmian klimatycznych na podstawie pogody za oknem.

Fot. Jakub Szafrański

W przededniu paczkomatozy. Jak e-handel niszczy polskie miasta

Paczkomaty czy przesyłkomaty powinny stać się częścią systemu logistyki miejskiej na takich samych zasadach, jak przystanki funkcjonują w systemie miejskiej komunikacji.

Fot. Wolne miejsce/Facebook.com

W duchu solidarności, empatii i idei zero waste. Ruszyła pierwsza polska sieć sklepów socjalnych

Chleb za 50 gr i siatka warzyw za złotówkę. Tak na zakupach można zaoszczędzić w katowickim Spichlerzu, pierwszym polskim sklepie socjalnym.

Targowisko przy Hali Mirowskiej w Warszawie. Fot. Marcin Łukasik/Flickr.com

Jak dobrze i zdrowo wykarmić prawie 2 miliony mieszkańców Warszawy

Ratusz zlecił badanie, które pomoże opracować żywnościową politykę miejską. W trzech dzielnicach nie ma targowisk, pacjentów w szpitalach karmi się fatalnie, a dostawy żywności do stolicy to emisja ogromnych ilości CO2.

Fot. Tomasz Kaczor

W mieście z betonu nie ma żadnej przyszłości

Z Janem Mencwelem o trawiącej Polskę betonozie rozmawia Paulina Januszewska.

Świdnicki Park Centralny. Fot. UM w Świdnicy

Zabetonowana Świdnica? Prezydentka miasta zabiera głos

Po raz pierwszy od wielu lat samorząd zajął się zielenią w mieście w sposób systemowy, mądry i dalekowzroczny – mówi Beata Moskal-Słaniewska, prezydentka Świdnicy.

Fot. Lukas Plewnia/flickr.com

Rok temu premier obiecał zadbać o pieszych. „Nic nie zostało zrobione. Nic”

Rozmowa z Łukaszem Zboralskim z brd24.pl, portalu zajmującego się kwestiami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Fudala Sielewicz Warszawa w Budowie

Byłoby fatalnie, gdybyśmy w wyniku pandemii odrzucili zdobycze miasta

Nie rysujmy obrazów w rodzaju „Londyn w pandemii opustoszał, więc miasta są niepotrzebne”, bo ucieczka z miast wiosną miała bardzo klasowy charakter. Rozmowa o tegorocznej edycji festiwalu Warszawa w Budowie.

Dimitris Vetsikas Pixabay

Niedemokratyczna władza woli czystość i porządek od życia człowieka

W obsesji na punkcie czystości i porządku nie ma nic demokratycznego. Wręcz przeciwnie – nie przez przypadek najczystsze ulice w Europie znajdują się w Mińsku.

KfcrGCvQ

Cała Polska tnie

Fragment książki „Betonoza. Jak się niszczy polskie miasta”, która właśnie ukazała się nakładem Wydawnictwa Krytyki Politycznej.

Fot. rafal.trzaskowski/facebook.com, Wikimedia Commons. Edycja KP.

Oto Zdeněk Hřib, burmistrz-Pirat, który postawił się Rosji, Chinom i… własnemu rządowi

Sławek Blich rozmawia z burmistrzem Pragi z Partii Piratów Zdenkiěm Hřibem.

Fot. Joseph Mietus/Flickr.com

Uprzywilejowana kasta kierowców

Stoją na światłach krócej niż piesi, płacą za parkowanie mniej niż pasażerowie autobusów za bilety. Mimo to uważają się za najbardziej dyskryminowaną grupę w Polsce.

Fot. Jose A., Flickr
Fot. Jakub Szafrański

Presja ma sens. Jak lublinianie walczą o drzewa

Patrzyliśmy, jak znikają kolejne tereny zielone i odpuszczaliśmy walkę o nie wiele razy. Jeśli odpuścimy teraz, stracimy wszystko – mówią mieszkańcy Lublina.

Fot. magro_kr/flickr.com CC BY-NC-ND 2.0

Oddajmy Gdańsk pieszym i rowerzystom

Konieczność zachowywania dystansu społecznego może zostać z nami na dłużej. Jak zatem zmniejszyć ryzyko zakażeń w miastach?

Fot. Kate Trifo/Unsplash

Od samochodozy, korków i smogu wybaw nas, koronawirusie

Do tego, by przesiąść się na rower, nie zmusiły nas apele aktywistów, zatłoczone ulice, zatrute spalinami powietrze ani rekomendacje lekarzy. Czy zrobi to koronawirus?

Fot. facebook.com/PrezydentMiastaSopotu
Fot. Matt Carlson/Flickr.com
Amsterdam. Fot. Chait Goli/Pexels

A po pandemii chodziliśmy na pączki. Amsterdam już wie, jak ugryźć kryzys

Edwin Bendyk: „Stolica Holandii przymierza się do głębokich przemian gospodarczych, by nie zmarnować kryzysu i potraktować go jak próg wejścia w nowy ład”.

Fot. Vincent WR/flickr.com CC BY-NC-ND 2.0

Wojna pieszych z kierowcami? Nie, tu #ChodziOżycie i bezpieczeństwo

To ludzie, a nie samochody, powinni dyktować warunki na drodze.

Fot. daniel.s/flickr.com CC BY 2.0

Rząd obniża podatki. Na co zabraknie samorządom

Większość codziennych problemów Polek i Polaków bierze się z dysfunkcji na poziomie lokalnym. I lepiej nie będzie, bo PiS właśnie zabrał samorządom miliardy złotych.

halas-warszawa

Hałas, który zabija

Choć wciąż jesteśmy przekonani, że miasto musi ryczeć odgłosem silników, bo taka jest natura miasta, hałas stał się jednym z kluczowych problemów cywilizacyjnych.

free-image-38-big

Urzędy do przeprowadzki

Postulaty deglomeracji powoli przebijają się do szczytów władzy, chociaż w polskich warunkach jeden raport jeszcze o niczym nie przesądza.

Reklama_zewnętrzna_radek_kolakowski

Toyota na jeziorze, czyli kraj reklamami oszpecony

W Polsce nawet urocze mazurskie jezioro może stać się płachtą reklamową. Śmiejemy się z tego, ale jednak przez łzy.

Rafał Matyja

Jak i dlaczego głosują miasta? [Podcast]

Podcast Krytyki Politycznej. Kombinujemy, co robić.

sztokholm-zolty-dom

Wojna z przedmieściami

Musi znaleźć się sposób na to, by umożliwić ludziom biednym, o niskich zarobkach, życie w dzielnicach cieszących się prestiżem. Katarzyna Tubylewicz rozmawia z Perem Wirténem, szwedzkim pisarzem i dziennikarzem.

epitafium3-bruno-althamer

Epitafium dla Miasteczka Wilanów (i nie tylko)

Zmieniający się klimat Warszawy będzie się objawiać falami ciepła, powodziami, podtopieniami, suszami i coraz częstszymi i silniejszymi wiatrami huraganowymi. Czy można się do tego przygotować?

cmp3.10.3.2Lq4 0x4632544f

Silni liderzy to silne miasta

Przyszłość należy do liderów i liderek miejskich, to oni i one będą wyznaczać trendy i kierunki rozwoju całego kraju.

Anna Cieplak

Cieplak: Nie wszyscy mają w dupie małe miasteczka

W mainstreamie mamy obraz prowincji, który sprowadza się do biedy, prawicowości i Kościoła. Do tego obrazka pasuje tylko jakaś część małych polskich miast.

Pogrzeb prezydenta Pawła Adamowicza. Fot. Jakub Szafrański

Przyłączyć Polskę do Wolnego Miasta

Chodzi o samorząd nie tylko stawiający opór władzy centralnej, ale też będący laboratorium nowych rozwiązań, wchodzący w sojusze z innymi samorządami na rzecz zmian w całym kraju.

Lublin

Lublin: Panel obywatelski będzie lepszy niż referendum

Odwołanie się w kontrowersyjnych kwestiach bezpośrednio do głosu mieszkańców i mieszkanek to oczywiście dobry kierunek, istotne jest jednak, jak się to robi.

architecture-sky-skyline-1045411-pxhere.com

Bogactwo i kanibalizm miast, czyli nauki Jana Jakuba Rousseau

Wielkie miasto zabija empatię, a jego mieszkańcy poświęcają siebie nawzajem, aby zaspokoić swoje zachcianki.

Fot. Rafal Nalepa, cc, flickr.com

Politycy chętnie przejmują hasła ruchów miejskich, ale ich nie realizują

Polityka miejska jest zakładnikiem sporu partyjnego. Dziś to wojna o ojczyznę – ratowanie albo przed zgnilizną lewacko-liberalną, albo przed katonacjonalizmem – a nie spór o miasto. Rozmowa z Lechem Merglerem z Kongresu Ruchów Miejskich.

grafiki-z-raportu-KJ-2018

Poza Warszawą też jest Polska

Metropolie są jak miliarderzy z jednego procenta: zagarniają większość zasobów dla siebie. Dziwicie się buntowi prowincji?

Carnaval Sztukmistrzów, Lublin. Fot. Fot. Mariusz Cieszewski, MSZ, flickr.com

Bendyk: Państwo uczy się wolniej niż miasta

Jeśli nie będzie instytucji, które włączyłyby młodych, będzie to prowadziło do ich wyjścia z systemu demokratycznego. I miasta to odczują.

pruitt-igoe

Bloki są wszędzie [rozmowa z Beatą Chomątowską]

Współczesne budownictwo mieszkaniowe to wariacje na temat bloku – nawet jeśli dla prestiżu określa się je mianem „apartamentowców”. Rozmowa z Beatą Chomątowską, autorką książki „Betonia. Dom dla każdego”.

Warszawa

Municypalizm to wezwanie, byśmy na nowo odkryli, co znaczy działać politycznie

Okupacje placów i demonstracje mogą zakwestionować autorytet władzy państwowej, ale nie zdołają jej przejąć.

Warszawa-Manifa-Jakub-Szafranski-2018
Saskia_Sassen

Czyje właściwie jest miasto?

Miasta tworzone są w celu zaspokojenia interesów oraz potrzeb potężnych i majętnych, nie zaś zamieszkujących je obywatelek i obywateli. Jak to zatrzymać?

wojciech-zamecznik-festiwal-mlodzieży

Plac Defilad – laboratorium miejskiego współzarządzania

Podczas gdy minister kultury rzuca pomysł zburzenia Pałacu Kultury, festiwal Warszawa w Budowie przygląda się przestrzeni wokół Pałacu. Jaki powinien być przyszły plac Centralny?

Ada Colau

Miasta kobiet: municypalizm a feminizacja polityki

Polityka robiona z poziomu miasta to szansa na włączanie kobiet i na realną zmianę.

Piotrus, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Niewidzialna kierownica rynku

Ile firm w Polsce zatrudni uchodźcę? Budowa albo Uber – wybór należy do ciebie.

jacek-kurski

Bendyk: Opole, wolność i miejska samowola

Prezydent Opola, wypowiadając umowę TVP, przerwał gorszący spektakl wokół festiwalu.

Lubelska-Akcja-Lokatorska01

Prosimy o kontakt, chcemy pomóc

Rok w Lubelskiej Akcji Lokatorskiej.

Przyjazn-narodow-Kijow-koparka

Eurowizja z potiomkinowskim rozmachem, czyli witamy w Kijowie

W Kijowie zaczyna się Eurowizja 2017. Trwa malowanie, wylewanie asfaltu i układanie chodników. Jest super.

czarny-protest-cieszyn

Czarny protest czy znikające instytucje kultury?

Co ważnego zdarzyło się w Cieszynie w minionym roku?

clause-192558_640

Czy Olsztyn wybierze prezydenta z zarzutami?

Szanse na wygraną w wyborach ma były prezydent Czesław Małkowski, nad którym ciążą zarzuty o gwałt i molestowanie.

warszawa_wiezowce

Zamiast o szkle i betonie pomówmy o innym mieście [polemika]

Przeciętna estetyka czy brak ludzkiego wymiaru to tylko symptomy poważniejszej choroby.

florence-paul_dambra_-_australia

Gerwin: Co zamiast szkła i betonu?

Czy mieszkańcy nie powinni być włączeni w ustalanie ogólnych założeń estetycznych, skali i gęstości zabudowy, tego, jak ma wyglądać miasto?

stadion2

Piątek, Trybuś: Te płoty runą

Grodzone osiedla prędzej czy później będą musiały się otworzyć – bo one zwyczajnie utrudniały życie. Mieszkańcy mają tego dosyć.

Osiedle Muranów w latach 60

Stacja Muranów (fragment książki)

Warszawski Muranów to idealny temat dla psychologa miejsca. Ekspert tej specjalności bada związki między człowiekiem a otaczającą go przestrzenią.

Wezwanie do oporu

To wszystko byłoby bardzo śmieszne, gdyby nie było takie głupie i straszne.

Zamknij