Teatr

Dług Jan Klata recenzja

Aktor się obnaża. Ekonomicznie

W „Długu” Klata porzuca swoje dotychczasowe obsesje – przede wszystkim rezygnuje z narracji o Polsce, Polakach, Polkach i polskości. Z jakim skutkiem?
Capri Lupa recenzja

To NIE JEST genialny spektakl [o „Capri – wyspie uciekinierów” Krystiana Lupy]

Ale była to porażka z gatunku pięknych. Jolanta Nabiałek o najnowszym spektaklu Krystiana Lupy w warszawskim Teatrze Powszechnym.

Dotknęła mnie ta książka. Wkurzyłam się

Chcieliśmy, żeby nikt podczas tego spektaklu nie miał ochoty krzyczeć „tak, to prawda!” czy „nie, to nieprawda!”.
kino-moralnego-niepokoju

Nieznośna nudność bytu

Jolanta Nabiałek o spektaklu „Kino moralnego niepokoju” Michała Borczucha.
bielicka-celinska-jako-rodziewiczowna

Czy Rodziewiczówna może być seksi?

Czy ostatnim pokoleniem, które czytało Marię Rodziewczównę, były nasze babki? I dla kogo ta twórczość może być ważna? Krzysztof Tomasik ogląda „Między ustami a brzegiem pucharu” w Teatrze Zagłębia.
mein-kampf-spektakl

Sam na sam z naszym wewnętrznym Hitlerem

Twórcy spektaklu w Teatrze Powszechnym czytają „Mein Kampf” nie jako wykwit szaleństwa stojący poza Rozumem i dającą się przez niego pojąć historią, ale jako lustro swoich i naszych czasów.

Ludzie kultury przeciwko seksizmowi w teatrze

My, podpisani poniżej ludzie kultury, popieramy tę dezaprobatę. Uważamy, że słowa jurora naruszają zasady dobrego współżycia, etykę zawodową oraz są rażącym przykładem wykorzystania pozycji władzy.

zofia-czerwinska-fot-agata-kubis

Zofia Czerwińska: Od Villas dostałam z liścia

13 marca zmarła Zofia Czerwińska, aktorka filmowa, serialowa i teatralna, sojuszniczka osób LGBT. „Starość mnie dotyczy, ale idzie za mną, a ja się bardzo rzadko oglądam za siebie” – mówiła w wywiadzie udzielonym „Replice”.

O_meznym_pietrku_i-sierotce_Marysi

I wieszczka, i lesbijka

Marię Konopnicką możemy wciąż trzymać na cokole, ale możemy też pozwolić jej z niego zejść. Czego chciała ona sama nigdy nie miało wielkiego znaczenia, ani dla jej rodziny, ani narodowców śpiewających „Rotę”.

Małgorzata-Wojciechowska

To nie „oni” są niedobrzy, to „my” tak bardzo nienawidzimy

Musimy być bardzo uważni na moment, kiedy kończy się dyskusja, a powstaje chęć „dojechania” przeciwnika – mówi Małgorzata Wojciechowska, współtwórczyni spektaklu „Trololo – przesłania najjaśniejsze”.

murzyni-we-florencji

Jak konkurować z mszą

Całkiem to zabawna perspektywa, przyglądanie się rodzinie oczami płodów. Jolanta Nabiałek o spektaklach obejrzanych na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych.