#Jak dojadę. Zielony transport i autoholizm


Samochód jest w Polsce symbolem dobrobytu, sukcesu i wolnej Polski, a motoryzacja jednym z najważniejszych elementów współczesnej kultury. Auta kształtują polską przestrzeń miejską oraz życia Polek i Polaków. Naszymi miastami rządzi samochodowy populizm, a jego chwytliwe slogany wsączają się w nasze serca jak spaliny w płuca.

Auta są obecne we wszystkich obszarach życia prywatnego i społecznego, choć mamy dowody, że niszczą nasze życie i zdrowie. Jak do tego doszło? Czy uda nam się wyleczyć z tego uzależnienia? Jak uwolnić polskie miasta od samochodowej tyranii i sprawić, by stały się przyjaźniejsze dla ludzi i planety?

Najnowsze:

Autobus linii metropolitalnej M14, sfotografowany na przystanku Tarnowskie Góry Gliwicka. Fot. Gabriel Wilk

Gitkiewicz: Z biletem pokutnym z Katowic do Sławkowa. Jak działa śląsko-zagłębiowski ZTM?

W Polsce tylko ZTM Warszawa organizuje system transportowy o skali porównywalnej do Zarządu Transportu Metropolitalnego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Co różni oba systemy, poza dwukrotnie większym budżetem jednego z nich?

Autobus miejski w Końskich. Fot. Tashi/Wikimedia Commons

Ludzie muszą uwierzyć, że rozkład jazdy obowiązuje, a autobus przyjedzie na czas [Gitkiewicz o Końskich]

O tym, jak Końskie przekonało mieszkańców do autobusów, pisze reporterka Olga Gitkiewicz.

Tiry w kolejce do granicy z Ukrainą. Fot. FAKT/Youtube.com

O co chodzi w strajkach na granicy polsko-ukraińskiej? [wyjaśniamy]

W trakcie kampanii unikano trudnych tematów, żeby nie powiedzieć o jedno zdanie za dużo, a po wyborach rząd PiS nie chciał się tym zająć. Po co na odchodnym psuć sobie wizerunek, skoro niewygodny problem można zostawić następcom?

Jakub Szafranski

Bez współpracy nie będzie niczego, czyli transport publiczny przyszłego rządu

Brak organizatorów integrujących cały transport publiczny w danym regionie to coś, co odróżnia Polskę od Europy.

Sklep:

Wizualizacja projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Fot. konsorcjum Foster + Partners, Biuro Happold.

Za i przeciw CPK. Czy nowy rząd powinien budować megalotnisko?

Centralny Port Komunikacyjny to nowy sen o potędze, czy potrzebny Polsce projekt rozwojowy? Kaja Puto przedstawia argumenty.

polska kraj fajny mieszkanie

Żeby żyło się lepiej – wszystkim (albo prawie)

Autorki i autorzy „Fajnego kraju do życia po wyborach” znają się na swoich dziedzinach i proponują spójne diagnozy sytuacji i rozwiązania – zgodne z wartościami szeroko rozumianej lewicy, obozu postępu, prawdy, dobra, piękna i oświecenia.

Piotr Uściński w programie „Debata polityczna”. Fot. Wirtualna Polska News/ Youtube.com

Metoda Uścińskiego, czyli Bronisław Komorowski na sterydach

To wspaniale, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii zatrudnia tak błyskotliwych fachowców jak Piotr Uściński.

Donald-Tusk-2021

6 obietnic wyborczych, które można uznać za groźby

Gdy parę miesięcy temu polscy politycy uprawiali brazylijskie jiu-jitsu w błocie, marzyłem, by ta kampania wreszcie się skończyła. Obecnie z przerażeniem myślę o tym, co będzie się działo po wyborach.

Pendolino na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Fot. Maciek Lulko/Flickr.com

Pendolino, czyli symbol niezrównoważonego rozwoju

Niezrównoważony rozwój Polski występuje na poziomie centralnym i lokalnym. Polska rozwija się bardzo nierównomiernie pod względem terytorialnym, co miało zostać zablokowane pod rządami PiS, ale wyszło jak zwykle.

Jakub Szafranski

„Jechałem PKP i to był mój najgorszy dzień w życiu”, czyli jak nie rozmawiać o polskich kolejach

Kwitowanie niebezpiecznych zdarzeń na kolei hasłem „wina PiS” nie przybliża nas ani do wyjaśnienia przyczyn, ani do wyciągnięcia wniosków.

Fot. Janusz Jakubowski, centralniak/Flickr.com. Ed. KP

Problemem transportu publicznego w Polsce nie są pieniądze. Tych jest aż nadto

Od 2015 roku nominalne wydatki samorządów na transport wzrosły o prawie 5 mld zł rocznie. W tym samym czasie komunikacja miejska „zgubiła” około 1,3 mld pasażerów, co oznacza że co trzeci pasażer zniknął z autobusów i tramwajów.

Pendolino w Ciechanowie. Fot. Albert Koch/Flickr.com

Kolejowe wyzwania na następną kadencję? Po pierwsze, sensowny rozkład jazdy

Cóż po zmodernizowanej linii, wyremontowanych dworcach i komfortowych pociągach, jeżeli kursują one rzadko. A to niejedyny problem dla podróżujących pociągami.

Fot. Tony Webster/Flickr.com

Nie szarżujący ułan, ale ktoś, kto zabije ci dziecko na drodze

W Polsce doświadczeniem spajającym społeczeństwo jest śmierć kogoś bliskiego w blaszanej puszce i przydrożne krzyże.

Fot. Bruno Samm, Jarosław Roland Kruk, Adrian Grycuk/Wikimedia. Edycja KP.

Wielka kumulacja prawicowego marzenia

Korwiniści powiadali kiedyś, że kto za młodu nie był socjalistą, ten na starość będzie świnią. Problem w tym, że w dzisiejszej Polsce mężczyzna za młodu jest zwykle prawakiem.

Tradycyjna wiecha na budowie apartamentowca w Gdańsku. Fot. Jakub Szafrański

Gdańsk dla wszystkich (deweloperów). Co mogło pójść nie tak?

Większość rankingów pokazała, że Gdańsk, zaraz po Warszawie, był w 2022 roku najdroższym miastem w Polsce pod względem cen nieruchomości i ich utrzymania. Za zyskami deweloperów nie poszła jednak poprawa jakości życia w południowej części miasta.

Fot. magro_kr/Flickr.com

Dokąd zabierze mnie nadjeżdżający autobus? Nie wiem, niedowidzę

Budowanie społeczeństwa obywatelskiego zaczyna się od kwestii pozornie błahych, jak syntezator czytający nazwę linii autobusu i informujący o kierunku jazdy.

Potrąciłeś człowieka? Oj tam, wszyscy tak jeżdżą [rozmowa]

Dawid Krawczyk rozmawia z Bartoszem Józefiakiem, autorem książki „Wszyscy tak jeżdżą”.

Parkowanie w Lublinie. Fot. Jakub Szafrański

Uprzejmie jest donosić na patoparkowanie

Pewnego dnia jakiś bohaterski kierowca zaparkuje oplem astrą z 2003 roku pod krzyżem na Giewoncie. Będzie to lepszy symbol Polski niż obrazy Matejki.

kobalt red-1

Nasze auta i hulajnogi napędza krew kongijskich dzieci

W naszych zapowiedziach lepszego świata – ze smartfonami, ale bez samochodów spalinowych – kryje się śmiertelna groźba dla świata mieszkańców i mieszkanek Katangi.

Fot. Elievan Junior/Unsplash

Quady, crossy i terenówki rozjeżdżają resztki przyrody

Patopasjonaci quadów czują się bezkarni i umawiają się przez media społecznościowe jak kibole na ustawki.

Autostrada A4 w okolicach Rudy Śląskiej. Fot. Wikipedia/Michiel1972

Prawdziwa cena darmowych autostrad

Naprawdę trudno znaleźć w Polsce obszar polityki publicznej, który byłby rozwijany i ulepszany z taką werwą i przekonaniem jak sieć dróg szybkiego ruchu.

Fot. Jakub Szafrański

Czy autoholizm to choroba? [rozmowa Stawiszyńskiego i Żakowskiej]

Marta Żakowska, autorka książki „Autoholizm. Jak odstawić samochód w polskim mieście”, w rozmowie z Tomaszem Stawiszyńskim, podczas warszawskiej premiery publikacji.

Fot. Wikimedia Commons, Michael Clore, Maciej Śmiarowski/KPRM/Flickr.com, ed. KP

Czy klasa średnia też sprzeda się PiS-owi?

Klasa średnia nie przyzna się do tego, że PiS od lat posyła jej całe wagony pieniędzy. Kłóciłoby się to z jej kombatancką kartą ofiar reżimu Kaczyńskiego.

Fot. Jakub Szafrański

Trwają prześladowania kierowców. Michał Pol o masakrze na Saskiej Kępie

Nawet deweloperzy wykazują więcej społecznego wyczucia niż nadwiślańskie towarzystwo miłośników smrodzenia z rur wydechowych.

Fot. Dovile Ramoskaite/Unsplash

Szok! Nie truje ludzi, nie blokuje ulic i jeszcze zarabia

Nowe przepisy wymuszają na belgijskich firmach wypłacanie dodatkowych pieniędzy za każdy kilometr, który pracownicy w drodze do pracy i z powrotem pokonają na rowerze.

Fot. Jakub Szafrański

Co musi mieć szkoła? Parking i szybki dojazd, oczywiście

Przed wejściem do każdej szkoły potrzeba sporo wolnej przestrzeni. Nie dla uczniów – dla samochodów.

hulajnoga

Czym hulajnogi zasłużyły sobie na nienawiść paryżan (i nie tylko)?

Hulajnogi elektryczne rozpleniły się w europejskich miastach, znajdując licznych użytkowników, ale i wielu wrogów. Ci ostatni zwyciężyli w Paryżu, gdzie w wyniku referendum, wolą blisko 90 proc. głosujących, ten środek transportu zostanie zakazany.

samochód na chodniku

„Prawie przejechał pan przed chwilą chłopca!”

W Polsce przepis mówiący, że pierwszeństwo ma pieszy nie tylko już znajdujący się na pasach, ale też wchodzący na nie, obowiązuje dopiero od 1 czerwca 2021 roku. Społeczeństwu borykającemu się z poważną formą autoholizmu trudno było przyjąć tę zmianę.

Fot. Jakub Szafrański

Autoholizm – uzależnienie, które zabija [rozmowa z Martą Żakowską]

Decydenci teraźniejsi i ludzie budujący wolną Polskę stawiają i postawili na rozwój systemu transportu prywatnego, samochodowego, bo samochód od dekad jest i był obiektem marzeń, fascynacji, symbolem postępu i modernizacji, wolności.

Fot. wallpaperflare.com

Silni i słabi, czyli o potędze inżynierii społecznej

Trzeba było wynaleźć ideę, że pieszy może chodzić źle – i to właśnie zrobiło lobby przemysłu samochodowego.

Fot. Matt Boitor/Unsplash

Strefy czystego transportu – nowy obiekt nienawiści samochodziarzy

Osoby mniej majętne mogą traktować SCT jak celowe uderzenie w ich interesy, szczególnie jeśli nasłuchają się lub naczytają prawicowych manipulatorów. Nie chodzi jednak o rugowanie mniej zamożnych z przestrzeni publicznej, lecz o stan zdrowia całej wspólnoty lokalnej.

Fot. KP PSP Zawiercie, Jakub Szafrański, ed. KP

Praca na kolei [rozmowa w rocznicę katastrofy pod Szczekocinami]

Bartosz Jakubowski jako jedyna osoba postronna otrzymał dostęp do akt sprawy sądowej i postępowania prokuratorskiego po zderzeniu dwóch pociągów pod Szczekocinami.

Miejsce tragicznego wypadku przy ul. Jana Pawła II w Lublinie. Fot. Paweł Buczkowski

Lublin: Przekonani o nieśmiertelności

„Chcecie mieć bezpieczne ulice, to dajcie nam miejsce, gdzie będzie można się wyszaleć lub nauczyć się różnych technik jazdy” – komentarze tego typu można przeczytać pod doniesieniami o akcjach lubelskiej policji.

Fot. Hugh Llewelyn/flickr.com

PKP − Polska Kolej… Przekrętów

Od środy 11 stycznia, tuż przed feriami, bilety PKP podrożały. O 11,8 proc. dla pociągów IC i TLK, 17,4 dla EIC i 17,8 proc. EIP, czyli Pendolino. To nie pierwsza podwyżka w ostatnich latach, od grudnia 2021 przewoźnicy podnieśli ceny biletów już dwukrotnie. Minister infrastruktury przekonuje, że państwo jest w tej sprawie bezradne, a Lewica pokazuje, co można zrobić, żeby bilety jednak były tańsze. Kto ma rację?

Fot. Eugene Triguba/Unsplash

Oślepiający blask z naprzeciwka

Każdy kierowca operuje narzędziem, które może zabić kilka osób naraz. Podróżując samochodem, muszę ufać, że ważna jest umowa społeczna, że nie będziemy się zabijać na drodze.

Most kolejowy nad rzeką Mississippi. Fot. Steve Borsch/flickr.com

USA: Chorobowego nie będzie. Ciężko pracujący Kongres poskromił leniwych kolejarzy

Kolejarzu, nie choruj! Ameryki nie stać na tydzień płatnego zwolnienia rocznie.

Aktywistki klimatyczne blokują samolot na lotnisku pod Paryżem. Fot. Stay Grounded/flickr.com

Francja ogranicza loty coraz bardziej i ma wsparcie UE. Kiedy zakazy w innych krajach?

Francuska lewica postuluje zakaz używania prywatnych jetów w innych celach niż ratowanie życia czy obrona bezpieczeństwa narodowego, pod groźbą wysokich kar lub pozbawienia wolności. Na razie politycy poczynili pierwsze kroki, których legalność potwierdziła Komisja Europejska.

Fot. Jakub Szafrański

Łatwiej wyrzucić auta z miasta, niż zastąpić je elektrykami

Nieposiadanie samochodu jest luksusem, na który mogą sobie pozwolić mieszkańcy największych miast (i to też nie wszyscy). W większości wypadków samochód to konieczność, a dyskusja o tym, czy powinien być on elektryczny, czy nie, jest drugoplanowa.

Fot. Jakub Szafrański

Zmiana społeczna bez wsparcia inwestycyjnego nie wystarczy

Podczas gdy ostatnie trzy globalne kryzysy – pandemiczny, energetyczny i inflacyjny – zachęcają mieszkańców Europy i Polski do zmian zachowań transportowych, sektor publiczny w Polsce nie widzi potrzeby, aby wyjść im naprzeciw.

samochód na chodniku

Inkluzywne dla ludzi, wykluczające dla aut. Takie mają być miasta

Kierowca pytany o rozwój zbiorkomu czy pokonywanie krótkich dystansów pieszo/na rowerze odpowiada, że woli zginąć niż zrezygnować z auta.

Fot. Jakub Szafrański

Polskie miasta potrzebują zmiany społecznej, a nie technologicznej

Albo będziemy mieć wielkie parkingi, albo zielone place. Jeśli chcemy mieć szpalery drzew, to nie możemy dalej utrzymywać rzędów zaparkowanych aut wzdłuż naszych ulic.

Fot. Jakub Szafrański

Nie traćmy czasu na elektryki, gdy brakuje transportu publicznego

Chciałbym, żeby kluczowym wyzwaniem polityki transportowej była jakość silników samochodów, które poruszają się po naszych miastach. Niestety w większości polskich miast to dostęp do transportu publicznego jest największym problemem.

Jan Mencwel, Kaja Kusztra, Michał Grzymała „Miasto nie jest z gumy". Fot. dzięki uprzejmości artystów/MSN

Samochodoza – droga donikąd

Co by było, gdyby największa polska rzeka całkowicie wyschła? Najpewniej powstałby w jej miejscu parking samochodowy.

Fot. Jakub Szafrański

Noga z gazu i przesiadka do zbiorkomu

Jak zmniejszyć w Polsce wykluczenie komunikacyjne, obniżyć emisje gazów cieplarnianych i zredukować uzależnienie od importu paliw? Z Michałem Wolańskim rozmawia o tym Michał Sutowski.

Obwarzanek uzbtojony kolaż

Obwarzanek uzbrojony: perspektywa dla Polski

Wyzwania klimatyczne i cele dobrobytu społecznego, a także wymogi „twardego” bezpieczeństwa dają się pogodzić, a służące im polityki publiczne mogą tworzyć efekt synergii. W jaki sposób, wyjaśnia „Obwarzanek uzbrojony. Perspektywa dla Polski” autorstwa Michała Sutowskiego.

Fot. Valentyn Chernetskyi/Unsplash

Buspasem szybciej, taniej i oszczędniej

Zwolennicy samochodozy są głośni, ale zwiększanie liczby buspasów jest w interesie większości mieszkańców miast.

Odrzutowiec z nadrukiem drużyny Paris Saint-Germain. Fot. Jordy_RTM/flickr.com

Skończyło się odrzutowcowanie

Francja: afera wokół przelotów drużyny piłkarskiej Paris Saint-Germain wywołała debatę publiczną na temat podróżowania małymi samolotami odrzutowymi.

Fot. (Mick Baker)rooster/Flickr.com

Kij podziałał na kierowców. Od soboty mandaty dla recydywistów będą dwa razy wyższe

Równie istotna będzie zmiana sposobu rozliczania punktów karnych, które obecnie kasują się po roku od popełnienia wykroczenia. Od 17 września kasowanie będzie miało miejsce dopiero po dwóch latach, i to od momentu uregulowania mandatu.

Przystanek Stajnia Jednorożców czyli Piotrkowska Centrum w Łodzi. Fot. Michał Kwaśniak/Flickr.com

Łódź idzie na rekord. Tak drogich biletów komunikacji miejskiej nie ma w żadnym innym mieście

Hanna Gill-Piątek z Polski 2050, Cezary Grabarczyk z KO i Tomasz Trela z Nowej Lewicy komentują ceny biletów łódzkiej komunikacji publicznej.

hiszpania-pociag-metro-barcelona

Hiszpania wprowadza pociągi za friko, zapłacą banki i firmy energetyczne

Bezpłatne bilety zostaną sfinansowane z nowego podatku od nadzwyczajnych dochodów banków i firm, które skorzystały na rekordowych cenach energii.

pedro-sanchez

Pociągiem za darmochę do nowego mieszkania

„Ten rząd nie pozwoli, by cierpienie ludzi dawało korzyści nielicznym” − mówił w parlamencie premier Hiszpanii Pedro Sanchez.

Zdjęcia z wyprawy kolejowej przez Litwę i Polskę Fot. Jon Worth

„Sfinansowaliśmy wam tory i nawet perony, ale jak pociągi nie jeżdżą, to już nie nasz problem”

Rozmowa z Jonem Worthem, blogerem, który prowadzi kampanię na temat zwiększenia liczby przewozów nocnych pociągów w Europie.

Fot. Albert Koch/flickr.com

Dzięki CPK kolej dużych prędkości zawita pod strzechy. Czy to konieczne?

Niewielkie miasteczka lub wsie nie potrzebują TGV przejeżdżającego im pod oknem, tylko szynobusa dojeżdżającego do siedziby powiatu.

Fot. KP PSP Zawiercie, Jakub Szafrański, ed. KP

Popełnił błąd, bo pociąg pojechał po niewłaściwym torze, ale nie wiemy, jaki to był błąd

Rozmowa z Bartoszem Jakubowskim, autorem książki „Zderzenie czołowe. Historia katastrofy pod Szczekocinami”.

Fot. Google Maps, ed. KP

Solidarnie przeciw lotnisku „Solidarność”

Gdy rozmawiamy na kilka dni przed protestem przeciwko budowie CPK, Magda podkreśla jego pokojowy charakter. „Pokażemy, że nie jesteśmy zadymiarzami. Jesteśmy takimi samymi ludźmi jak oni i walczymy o nasze domy”.

Dworzec PKS w Rzeszowie Fot. Jakub Szafrański

Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Polsce to kwestia decyzji

Stać nas na wydawanie tych 5 mld zł co roku na dofinansowywanie przewozów w powiatach, nawet jeśli większość z nich byłaby całkowicie nierentowna. Nie stać nas za to na utrzymywanie komunikacyjnej mizerii na olbrzymich połaciach kraju.

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zatwierdza krajowy plan odbudowy w ramach programu Net Generation EU Fot. Komisja Europejska

7 reform z KPO, dzięki którym Polska będzie troszkę lepsza

Polacy na KPO trochę postękają, ale złość na uległych wobec Brukseli kaczystów może zmaleć, gdy okaże się, że „zielony komunizm” jednak nie jest taki najgorszy.

Fot. @5tep5/Unsplash

Unia chce nam opodatkować auta. Nareszcie!

Jeśli dzięki Krajowemu Planowi Odbudowy toksyczność polskiego transportu samochodowego chociaż trochę spadnie, to nawet bez tej góry pieniędzy warto będzie ten plan wprowadzić.

Fot. KP PSP Zawiercie

Kolejowi stachanowcy pracują po dwieście godzin w miesiącu

Dyżurnych ruchu z kontrolerami lotniczymi łączy jedna rzecz. Nie pójdą pracować gdzie indziej. Ich pracodawcy są monopolistami. Dzielą ich za to zarobki i czas pracy.

Pociąg relacji Rzeszów-Katowice Fot. Krzysztof D./flickr.com

Czy 16 maja staną pociągi Polregio? Długa lista problemów spółki

Protestujący zarzucają marszałkom, że dotują oni koleje samorządowe, a Polregio zaniedbują. Nie jest to jednak aż tak proste.

Fot. Sludge G/Flickr.com, MahmudAl/Pixabay. Ed. KP

Bezpłatna komunikacja miejska? To się da zrobić w całej Polsce

Darmowy zbiorkom uderza w Putina, samochodozę i kryzys klimatyczny, a Starachowice pokazują, że jego wprowadzenie jest całkowicie realne.

Demonstracja aktywistek podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow. Fot. Przemysław Stefaniak

Co nowego w katastrofie? Klimatolodzy zapowiadają postwzrost

Kolejna część raportu IPCC pokazuje, że zmiany prowadzące do zmniejszenia zużycia energii nie tylko mają ogromny potencjał ograniczenia emisji, szacowany na 40–70 proc., ale też w większości prowadzą do poprawy jakości życia ludzi.

Fot. b k/Flickr.com

Żmudna droga do bezpieczeństwa

Zmiana pierwszeństwa na przejściach dla pieszych okazała się błyskawicznym sukcesem – na pasach ginie mniej ludzi. Kolejna zmiana – podwyżka mandatów − właśnie weszła w życie. Rok na polskich drogach podsumowuje Mateusz Kowalik.

Fot. samochodoza/youtube.com

Gen samochodozy

W Polsce pieszy nawet na chodniku nie może czuć się jak u siebie. Tam również musi zgiąć kark i ustąpić miejsca panom przestrzeni publicznej – kierowcom.

Fot. Janusz Jakubowski, centralniak/Flickr.com. Ed. KP

Sąsiadka podrzuci, mąż weźmie wolne i zawiezie do lekarza, bo autobusu już tu nie ma

Badacze ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze sprawdzili, co dla mieszkańców trzech miejscowości na Mazowszu oznacza likwidowanie komunikacji zbiorowej.

Fot. Kevin Liuzzo/Flickr.com

Na drogach może być bezpieczniej. Ale rządzącym brakuje odwagi

Od kiedy prawo przyznało pieszym pierwszeństwo przed kierowcami, na pasach ginie mniej osób. Czy to było takie trudne?

Autobusy miejskie w Jaworznie Fot. PKM Jaworzno/Facebook.com

Zero strachu w Jaworznie

Od 2013 r. Jaworzno realizuje strategię Wizja Zero. Zakłada ona, że głównym celem lokalnej polityki transportowej jest jak największe ograniczenie ryzyka niebezpiecznych wypadków. Idealnie oznacza to zero śmierci na drogach. Jak to zrobić?

Fot. Jakub Szafrański

Szkodliwy nałóg, czyli kreska na liczniku jak kreska z deski rozdzielczej

Dynamiczna jazda prowadzi do krótkotrwałego zwiększenia koncentracji, jednak po pewnym czasie przychodzi rozdrażnienie, a nawet złość.

Fot. Jakub Szafrański

Kierowcy sami będą sobie winni podwyżki mandatów

Kierowcy jeżdżący zgodnie z przepisami są w Polsce zdecydowaną mniejszością. Dlatego drastyczna podwyżka mandatów jest w pełni uzasadniona.

Samolot

Bilety lotnicze zdrożeją? I bardzo dobrze!

Dziś bilet lotniczy może być tańszy niż taksówka z lotniska do miasta. Jeśli myślimy o polityce klimatycznej poważnie, ceny muszą wzrosnąć.

katastrofa klimatyczna

Zielony Ład to ratunek, a nie atak na wasz styl życia

Będziemy jeść mniej mięsa, jeździć częściej autobusem i koleją, a rzadziej latać, będziemy ogrzewać mieszkania w mniej emisyjny sposób. Dzięki temu będziemy zdrowsi i bezpieczniejsi. I to jest, droga prawico, postęp i rozwój.

Fot. Sludge G/Flickr.com, MahmudAl/Pixabay. Ed. KP

Ci licealiści marzą o prawie jazdy i samochodzie

Licealiści spod Wrocławia wstają o piątej, żeby dotrzeć na lekcje. Jak ktoś ma daleko do szkoły, to zostaje mu mniej czasu na naukę i na odpoczynek.

samochody 11-1

Nie masz samochodu? Widocznie możesz sobie na to pozwolić

Joanna Jędrusik odpowiada na tekst Michała Zadary. Dla ogromnej części Polaków auta to konieczność, nie akt złej woli.

samochody-korek-miasto

Bóg samochodów atakuje nas i niszczy

Składamy na ołtarzu samochodów naszą wolność, nasze ulice, nasze pieniądze, nasze zdrowie, nasze dzieci.

pandemia koronawirus transport

Po pandemii potrzebujemy rozbudowy transportu publicznego, a nie sieci dróg

Rozbudowa dróg nigdy nie prowadzi do ich udrożnienia – im więcej miejsca, tym więcej osób wybiera samochód.

Kobieta w mieście

Kobieta w mieście to persona non grata

O tym, dlaczego miejskie przestrzenie powinny być inkluzywne, rozmawiamy z architektką i urbanistką Magdaleną Milert.

Jedna z koncepcji CPK autorstwa biura projektowego Chapman Taylor. Fot. cpk.pl/

CPK: Centralny Port czy Centralna Pomyłka Komunikacyjna?

Na europejskich lotniskach znowu robi się tłoczno, trudno jednak powiedzieć, ile to potrwa – i to nie tylko przez pandemię.

auto-samochod-kierowca

Polski kierowco, pieszy ma zawsze pierwszeństwo. Czego nie rozumiesz?

Ponad 80 proc. Polek i Polaków popiera surowsze kary za przekraczanie prędkości. Gdyby to dotarło do polityków, mieliby tutaj pole do popisu.

kutno betonoza-2

A co, jeśli cała Polska to ten rynek w Kutnie?

Kutno „zrewitalizowało” plac. Zbudowano gigantyczny parking naziemny, a sam plac umieszczono… na dachu parkingu. Miasto wyniosło polską betonozę na nowy poziom: poziom +1.

rowery ścieżki

Rowery, głupcze!

W śródmieściu Warszawy nie ma ani jednej ulicy zamkniętej dla ruchu samochodowego, tak jak to ma miejsce na centralnych ulicach porównywalnych metropolii na każdym kontynencie. Dlaczego?

świat

Markiewka: Nie uratujemy świata na skróty, bez polityków i „brudnej” polityki

Ani świadomi konsumenci, ani technokraci nie powstrzymają katastrofy klimatycznej bez obywatelek na ulicach i posłanek w parlamencie.

radar fotoradar bezpieczeństwo

Więcej radarów racz nam dać, panie (władzo)

Ograniczenia prędkości są chyba najczęściej łamanym prawem w Polsce. Radary pomagają, ale mamy ich niecałe 1,6 na tysiąc kilometrów kwadratowych powierzchni kraju.

metro warszawa

Czy trzecia linia metra to Ostrołęka Trzaskowskiego?

Decyzję podjęto za czasów Hanny Gronkiewicz-Waltz, a oparto ją na starych, PRL-owskich jeszcze planach, które z dzisiejszą rzeczywistością nie mają już wiele wspólnego. Popełniono błąd. Ale ratusz woli się do niego nie przyznawać.

Fot. gato-gato-gato, flickr

Muszę kończyć rozmowę, wchodzę na pasy

Mateusz Morawiecki zapowiadał pierwszeństwo pieszych nie tylko na przejściu, ale i przed nim. Zamiast tego dostaliśmy zakaz rozmawiania przez telefon na pasach.

Fot. Lukas Plewnia/flickr.com

Rok temu premier obiecał zadbać o pieszych. „Nic nie zostało zrobione. Nic”

Rozmowa z Łukaszem Zboralskim z brd24.pl, portalu zajmującego się kwestiami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Fot. Jakub Szafrański

Podróże koleją po Europie są wciąż mniej dostępne niż tanie loty

Tak, jak Bruksela pokonała kosmicznie drogi roaming, tak teraz powinna się zająć koleją i zmusić do współpracy krajowych i prywatnych przewoźników.

wieś internet

Rozwój transportu publicznego? Tak, ale dziś jeszcze ważniejsza jest cyfryzacja

Rozmowa o „wkluczaniu” społeczności pozametropolitalnych powinna dostrzec różnicę pomiędzy rzeczywistością AD 2020 a rzeczywistością lat 60. czy 70. XX wieku.

Fot. Joseph Mietus/Flickr.com

Uprzywilejowana kasta kierowców

Stoją na światłach krócej niż piesi, płacą za parkowanie mniej niż pasażerowie autobusów za bilety. Mimo to uważają się za najbardziej dyskryminowaną grupę w Polsce.

Fot. Jose A., Flickr
Fot. Wistula/Wikimedia Commons

Drogowy horror nie ma końca

Koronawirus nas przeraził, ale stary wirus piractwa drogowego szaleje w Polsce od lat i wzbudza co najwyżej wzruszenie ramion.

Fot. magro_kr/flickr.com CC BY-NC-ND 2.0

Oddajmy Gdańsk pieszym i rowerzystom

Konieczność zachowywania dystansu społecznego może zostać z nami na dłużej. Jak zatem zmniejszyć ryzyko zakażeń w miastach?

KP-do-tekstu

Wolański: Jeżdżenie samochodem nie rozwiąże naszych problemów [podcast]

Michał Wolański wyjaśnia, dlaczego wiele restrykcji jest przypadkowych i czego nasze państwo mogłoby się nauczyć od Węgier.

Fot. Kate Trifo/Unsplash

Od samochodozy, korków i smogu wybaw nas, koronawirusie

Do tego, by przesiąść się na rower, nie zmusiły nas apele aktywistów, zatłoczone ulice, zatrute spalinami powietrze ani rekomendacje lekarzy. Czy zrobi to koronawirus?

Fot. Vincent WR/flickr.com CC BY-NC-ND 2.0

Wojna pieszych z kierowcami? Nie, tu #ChodziOżycie i bezpieczeństwo

To ludzie, a nie samochody, powinni dyktować warunki na drodze.

Fot. daniel.s/flickr.com CC BY 2.0

Rząd obniża podatki. Na co zabraknie samorządom

Większość codziennych problemów Polek i Polaków bierze się z dysfunkcji na poziomie lokalnym. I lepiej nie będzie, bo PiS właśnie zabrał samorządom miliardy złotych.

Fot. Kalegin Michail/Unsplash

Czy Europejczycy przesiądą się z samolotów na nocne pociągi?

Taka dyskusja na systemowym poziomie się nie toczy, a szkoda, bo najwyższy na nią czas.

przejście dla pieszych

Chcesz żyć? Nie chodź pieszo

Na polskich drogach funkcjonuje w najlepsze cywilizacja śmierci. Tylko ok. 15 procent kierowców nie łamie przepisów w rejonach przejść dla pieszych.

morawiecki kolej transport publiczny

Gitkiewicz: W Polsce transport publiczny nie działa

To określenie oznacza system, a w Polsce to nie jest żaden system, tylko niepołączone ze sobą wysepki – mówi Olga Gitkiewicz, autorka książki „Nie zdążę”.

Autobus, transport

Na wsi auto to często konieczność, ale w mieście powinno być zbędne [rozmowa]

Najbardziej wpływowa osoba w Polsce mówi, że chce mieć miliard kilometrów rocznie przewozów transportem publicznym, po czym się okazuje, że aparat państwa jest tak rozmontowany, że nie potrafi wdrożyć deklaracji własnego Prezesa.

Karol Trammer. Fot. Jakub Szafrański

Dlaczego marszałek nie jeździł koleją? Rozmowa z Karolem Trammerem

Kaja Puto pyta autora książki „Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej” o to, czemu pociągi się spóźniają, czemu stoją w polu, czy Polacy lubią jeździć pociągami czy jednak wolą samochód.

Jaś Kapela. Fot. Albert Zawada

Nie przekreślajmy tylko Kamila Durczoka, przekreślmy wszystkich dziadersów

Oczywistą oczywistością jest, że Hartman nie bronił żadnego innego ze stu tysięcy pijanych kierowców, a tylko tego jednego, którego zna i w którego programach występował.

1280px-Warszawa_trasa_toruńska

Polscy kierowcy są bardziej śmiercionośni niż rak szyjki macicy

Im mniej aut w dużych miastach, tym lepiej dla poziomu życia. Na zachodzie kontynentu już o tym wiedzą. Dobrze by było, żeby prawdę tę poznali również mieszkańcy kraju znad Wisły.

rowery_patrick_goossens

8 dowodów na wyższość rowerów nad samochodami

Warto dalej pedałować, a nawet walczyć o budowę nowych ścieżek rowerowych, żebyśmy mieli przynajmniej którędy uciekać przed trzecią wojną światową.

Celestia_sun

Przyszłość energii

Polska będzie wytwarzać prąd z elektrowni wybudowanych jeszcze w czasie socjalizmu, by zasilać nim autonomiczne, kierowane sztuczną inteligencją samochody.

zaglebie

Śmiejesz się z Sosnowca, nie byłeś w Zawierciu [rozmowa z Magdaleną Okraską]

Z Magdaleną Okraską, autorką „Ziemi jałowej. Opowieści o Zagłębiu”, rozmawia Anna Cieplak.

jas-kapela-rower

Jeżdżę na rowerze, żeby was wkurzać

Wyłaniam się znikąd i śmigam między autami, zbliżając się do Ciebie szybciej niż się zdołasz przeżegnać. Możesz tylko zazdrościć. Twój gniew jest uzasadniony. Jestem gniewem prawdziwego Polaka. Nie o taką Polskę nic nie robiłeś.

rower

Dlaczego wolę mieć dwa koła [List]

Tak jak Bóg z Szatanem toczą niekończący się bój o rząd dusz, tak rowerzysta z resztą świata walczy o przestrzeń publiczną, zdrowe społeczeństwo i przyszłość planety.

Fot. Jakub Szafrański

Na rowerze po normalne życie

Każdy, kto wyjeżdżał szukać pracy za granicą, wie, jak ułatwia życie imigranta rower.

przy kawie o sprawie s01e05

Przy Kawie o Sprawie: Niebezpieczeństwa transportu publicznego

Ekspertki zastanawiają się nad lękami polskich kierowców, a aktor Jacek Poniedziałek po raz pierwszy w życiu podejmuje próbę skorzystania z autobusu publicznego. Czy udaną?

pekaes-autosan

Czy PKS-y przetrwają rządy PiS-u?

Jeśli chcemy być cywilizowanym państwem, to musimy płacić za to, żeby nasi mieszkańcy mieli możliwość transportu także poza dużymi aglomeracjami – mówi Karol Trammer.

busy-w-ciezynie

Dworzec pojawił się w poniedziałek

Pewnego dnia wyszłam z bloku i okazało się, że mieszkam na dworcu.

solaris_urbino_12_electric_1_warszawa_2015-08-06

Bezpłatny transport w Warszawie? Zacznijmy od najmłodszych

Od 1 września bezpłatny transport dla uczennic i uczniów działa w Krakowie. Czas na Warszawę.

foo-fighters-walk-video-youtube-premiere

Diduszko: Samochodziarz Pociej i inne chłopaki

Jak to się stało, że kierowca stał się w Polsce obywatelem uprzywilejowanym?

5765952981_a80be3ffd3_z

Grunt-Mejer: Polska piekłem pieszych

Co piąty europejski pieszy ginie w naszym kraju.

2597365212_936d5f9503_z

Cibor: Nie zlikwidujemy korków przez poszerzanie ulic

Tak jak nie da się naprawić jakości powietrza przez obniżanie norm.

919468_499070510158997_1576571153_o

Cibor: Kto się boi roweru?

Niektórzy prawicowi publicyści uważają, że dzień bez samochodu jest równie sensowny co dzień bez spodni. Ale rower i transport publiczny powoli trafiają do konserwatywnej agendy.

pendolino1_james_f_clay

Trammer: Nadciąga pseudolino

Coraz więcej wskazuje na to, że te nowoczesne pociągi staną się symbolem bezsensownych decyzji podejmowanych na polskiej kolei.

Zamknij