Twój koszyk jest obecnie pusty!
Transformacja
Scenograficzny fetysz „Heweliusza” pokazuje polityczną siłę nostalgii
Czy „ciemnego renesansu” reakcyjnej prawicowości nie powinniśmy wiązać z nostalgiczną kanonadą, jakiej ciągle jesteśmy poddawani? I czy przez stawianie na piedestale czasów minionych nie możemy się cieszyć z czasów obecnych?
Awangarda w mieście kryzysu. Jak działa dziś Muzeum Sztuki w Łodzi?
O tym, jak instytucja zakorzeniona w robotniczym mieście buduje program na pograniczu sztuki i polityki społecznej, opowiada dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi.
Setka, galaretka i mordobicie. Laurka dla najtisowej męskości
W tym filmie fascynuje mnie zupełnie przebrzmiała wizja męskości, którą reżyser od lat realizuje z właściwą sobie dziaderską konsekwencją.
„Kościół katolicki takich ustaw nie uzna”. Bez poparcia biskupów nie da się rządzić Polską
Bez poparcia religijnie motywowanego elektoratu prawica w Polsce miałby duży problem z wygraniem jakichkolwiek wyborów.
Od Gagarina do Muska: jak wyczerpał się mit kosmicznego postępu
Wyścig w kosmos był kiedyś wehikułem Oświecenia i równości. Dziś to raczej scena dla miliarderów. Co poszło nie tak – i gdzie zgubiliśmy język postępu?
Właściciele wypożyczalni kaset wideo byli kaowcami ery transformacji
Rozmowa z autorem książki „Elektroniczny bandyta. Rynek wideo w Polsce okresu transformacji”.
Szynków żal. Co zostało po śląskich knajpach robotniczych?
Sznaps, szkat i polityka przy kuflu. Śląskie szynki były nie tylko miejscem spotkań, ale i sercem robotniczej kultury.
Pasożytniczą strategię rosyjskiej propagandy ukształtowały lata 90. [rozmowa]
System rosyjskiej propagandy i jego siłę uosabia Dmitrij Miedwiediew – pozorny radykał, zdolny odwrócić poglądy o 180 stopni, niczym puste naczynie do napełnienia dowolną treścią – mówi Katarzyna Kwiatkowska-Moskalewicz.
Żukowski: „Bądź Polakiem!”, czyli co się stało z mieszkańcami PRL-u?
Co stało się z przeszłością, czyli z Polską Ludową? Kim byliśmy i kim właściwie jesteśmy? Filmy Barei wzbudzały zachwyt, więc coś musi być na rzeczy.
Ksiądz Tischner zbudował grunt pod Balcerowicza
„Nie!” wobec transformacji okazuje się grzechem głównym „homo sovieticusa”. Jego samolubny i w gruncie rzeczy nieodpowiedzialny sprzeciw dotyczy, bagatela: krzywdy, poniżenia, usunięcia z polityki oraz utraty pracy.






