Policyjna przemoc, skłonna ją kryć władza, państwo używające służb do niszczenia własnych obywateli, podporządkowana rządzącym prokuratura i sądy to nie tylko problemy PRL.
Dlaczego badacze nie interesowali się losem osób homoseksualnych w Auschwitz
Wielu ocalałych w reakcji na pytanie „Jak przeżyłeś?” miało poczucie winy, że udało im się przetrwać. W pytaniu tym było zawarte oskarżenie.
Startuje czwarta edycja Biennale w Kijowie
W dniach 16 października-14 listopada 2021 roku odbędzie się czwarta edycja Biennale w Kijowie: międzynarodowego forum sztuki, nauki i polityki, które łączy wystawy i panele dyskusyjne.
Dziadocen i piwnice patriarchatu
Freud zajrzał do piwnicy patriarchalnej kultury i odwrócił się. To, co zobaczył, było przecież całkowicie niewiarygodne. Pisze Agata Adamiecka-Sitek.
„Powrót do Jedwabnego”. Obejrzeliśmy, żebyście wy już nie musieli
Film Wojciecha Sumlińskiego jest najnowszym przykładem wypierania bolesnej, ale dobrze znanej prawdy historycznej. W imię dobrego samopoczucia narodu polskiego.
Powiew świeżości dla polskiego kina?
W filmie „Wszystkie nasze strachy”, zdobywcy Złotych Lwów na festiwalu w Gdyni, nie ma skrajności – poza skrajną odwagą i szczerością.
Matczak przeciwko światu
Matczak ze swoim uprzywilejowaniem wjeżdża na scenę niczym Rysio Kalisz swoim jaguarem, a potem się dziwi, że jest inba.
Bóg Wuj, Siostrzeniec i duch Bronisława Malinowskiego
Z biografiami naukowców zawsze jest taki problem, że to, co dla nich było najważniejsze, najtrudniej jest przerobić na ciekawą narrację.
Tajemnica spowiedzi? Księża często traktują ją dość swobodnie
Fragment książki Roberta Samborskiego „Sakrament obłudy. Wspomnienia z seminarium”.
Poznajcie prawdę, a prawda was wyzwoli
Ukazała się właśnie nowa pozycja w naszej, jak ją nazywamy w wydawnictwie, serii z koloratką. Podcast Venduli Czabak i Krzysztofa Tomasika.
Nic skuteczniej nie gasi rewolucyjnego zapału niż mijający czas
Fragment książki Pauliny Siegień „Miasto bajka. Wiele historii Kaliningradu”.
Ukraiński postpunk na polskiej emigracji
Polska wytwórnia muzyczna KOKA wydała kilkanaście albumów zespołów ukraińskich. Wiele z nich do dziś uznawanych jest za kamienie milowe tamtejszej muzyki awangardowej.