Miasto

Pornografia i nowoczesność | Porno, prywatność, piractwo.

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | Pornografia i nowoczesność | Porno, prywatność, piractwo. Walki o pornografię i pieniądze w internecie

Prowadzenie: Jakub Dymek

2 kwietnia, środa, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Sprawa Belle Knox, studentki prestiżowego amerykańskiego Duke University, która została „wyoutowana” przez kolegę ze studiów jako gwiazda porno pokazała wiele sprzeczności rządzących dzisiejszą debatą o porno. Czy to źle pracować w branży porno czy źle się do tego przyznawać? Czy można identyfikować się jako feministka i grać w filmach hard-core? Czy wybór sex worku jako pracy jest feministyczny, antyfeministyczny czy może wcale nie jest wyborem? – Te tradycyjne pytania powróciły dzięki sprawie Belle Knox ze zdwojoną moca.

Ale przy tej okazji na wierzch wyszła także kwestia podstawowa dla sporów o „Internet”: prywatność. Jak ją rozumieć i jak o nią walczyć? Czy jest bardziej prawem do „ukrywania” – jak chcieliby niektórzy – czy należałoby ją rozumieć szerzej, jako wolność do zarówno publicznego, jak i prywatnego realizowania się, bez konieczności dokonywania rozgraniczeń i bycia szantażowanym jedną z dwóch skrajności: przymusu tajności czy jawności. To, że autor przymusowego „coming outu” Belle Knox został później medialnie zaszantażowany przez szefa porno-portalu, na którym miał konto pokazuje, że nic tu nie jest oczywiste.

Tym bardziej, że otwartość, jawność i transparentność to nie tylko postulaty „wolnego internetu”, ale też całkiem realne narzędzia sprawowania władzy – dyskursu nad jednostką, mechanizmów i strategii polityki nad grupami, a w końcu władzy nad samym i samą sobą.

_____

Jak pornografia wiąże się z dwoma kluczowymi dla współczesnej polityki pojęciami: liberalizmem i nowoczesnością? To główne pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć w ramach cyklu „Pornografia i Nowoczesność”. Drugi semestr to achronologiczna historia seksu, technologii i mediów – zawierająca się w pytaniu o to, czy naprawdę plus ça change…? „Im więcej się zmienia, tym bardziej jest tak samo” w odniesieniu do historii pornografii w zachodniej nowoczesności to kwestia zmieniających się nadziei recept, fal paniki i chwilowego poczucia komfortu, rewolucji i kontrrewolucji które doraźnie zmieniają wiele – ale na dłuższą metę nic. Bo – zaczynając od internetu, przez foliowe torby z wizerunkami rozebranych kobiet na gruzach Związku Radzieckiego, po projekcje seksualnych robotów w najdawniejszym science-fiction – tryby techno-seksualnej maszyny uruchomionej przez nowoczesną wyobraźnie przesuwały się w najmniej spodziewany sposób.

Jakub Dymek – absolwent kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UWr i Gender Studies Instytutu Badań Literackich PAN, studiował też nauki polityczne na University of North Carolina w Greensboro, w USA. W 2013 obronił z wyróżnieniem pracę „A case of Niqabitch. Performance, Politics and Pornografii”. W ramach swoich zainteresowań badawczych i pisząc dla „Dziennika Opinii” Krytyki Politycznej zajmuje się politycznością popkultury, sztuki, nowych mediów i porno.

Treści wykładów przeznaczone są dla osób pełnoletnich.

_____

Kolejne spotkania cyklu:
16.04: „Kochaj się jak gwiazda porno” – porno jako technologia siebie i eksperyment władzy
30.04: Porno-transformacja – pornografia, postkomunizm, peryferie po 1989
14.05: 
Seks/Obraz/Media – Porn studies i historie technologii

_____

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij