Rozmowa ze Zbigniewem Rokitą, autorem książki „Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku”.
Jeśli ktoś ma problem z babą w armii, to ma problem sam z sobą
Mamy XXI wiek, żołnierze nie walczą już wręcz ani bagnetami.
Kierunek Wschód
Literatura postradzieckich państw nie cieszy się u nas wielkim powodzeniem. Tymczasem obie książki, o których dziś piszę, dały mi więcej czytelniczej satysfakcji niż kolejna amerykańska powieść.
Proces, który trwa [o „Procesie siódemki z Chicago”]
Aaron Sorkin nakręcił film idealnie trafiający w swój czas. Dylematy podzielonej amerykańskiej lewicy z końca lat 60. brzmią aktualnie także dziś – nie tylko za oceanem.
Fałszywe wyobrażenia o realnej krzywdzie
To nie lewica moderuje debatę publiczną. To kapitalizm ustanawia pole debaty tak, by niektórzy nigdy nie mogli zabrać w niej głosu.
Nie ma kultury bez „cancel”
Ważnymi instrumentami kształtującymi procesy uważniania i unieważniania dysponuje władza. Edukacja, prawo, polityka kulturalna…
Azbestowy koc katastrofy
Tkwimy w ogarniającym wszystko ogniu charkotu, który czasem zrywa się ze smyczy i przybiera kształt kryterium ulicznego, od Portland po Paryż.
Brutalna prawda o „cancel culture”
Brutalna dla konserwatystów prawda o „cancel culture”.
„Cancel culture”. Liberalny teatr czy lewicowy cyrk?
Ani lewicowy cyrk, ani liberalny teatr. Watykan i byli pracownicy Doliny Krzemowej odpowiadają na kryzys demokracji.
Wszystko będzie dobrze [o filmie „Gniazdo”]
Dopóki Allison udaje, że wierzy w kłamstwa męża, dopóki się uśmiecha i nie interesuje za bardzo kulisami jego kariery, dopóty wszystko jest w porządku. „Gniazdo” Seana Durkina to najciekawszy od dawna film o kapitalizmie.
Alexa, play „Strajk Kobiet”
Jak można śpiewać i tańczyć, gdy odbierane nam są prawa? Ale jak nie odwołać się do naturalnej, ekspresyjnej potęgi muzyki, gdy odbierane nam są prawa?
Tragedia grecko-nowohucka
Czytanie „Halnego” Igora Jarka jako opowieści o dnie ludzkim z najniższego kręgu piekła w Nowej Hucie wydaje się kuszące. Ale nie tędy droga.