#sztuki wizualne

Nowe:

Fragment obrazu „Gra w szachy" Sofonisby Anguissoli. Źródło:  Mortendrak/Wikimedia Commons

Po co odwiedzać muzea latem?

Na lato mam dla was pięć powodów (poza chłodem), dla których warto odwiedzić muzeum. Ochłodzić się w nich mogą latem nawet ignoranci. A frajdę z oglądania obrazów może mieć każdy, kto pozwoli sobie nie spinać się i po prostu cieszyć z patrzenia.

Misia Furtak. Fot. Piotr Drabik

Artystka pracuje, a nie cierpi za miliony. Na pewno ich nie zarabia

Ciągłe powtarzanie, że artystów trzeba wspierać, brzmi tak, jak by artyści byli akcją charytatywną, a nie ludźmi wykonującymi pracę – mówi wokalistka i kompozytorka Misia Furtak w czasie, gdy ważyły się losy nowelizacji prawa autorskiego.

Katarzyna Kozyra, Piramida zwierząt, 1993. Fot. Wikimedia Commons

Z kogo wolno robić sztukę?

Kolejny odcinek podcastu Dariusza Gzyry to zbiór (niedomkniętych) myśli na temat dopuszczalności wykorzystywania zwłok lub fragmentów zwierząt, w tym ludzi, w ramach sztuki, szczególnie sztuki krytycznej.

„Zatrzymanie za język białoruski". Fot. Aliaksandra Vialichka

Stypendium Pamięci Konrada Pustoły dla Aleksandry Wieliczko

Komisja doceniła sposób, w jaki młoda fotografka tworzy artystyczną dokumentację prześladowań w Białorusi.

Newsletter

Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.

Fot. Adobe Stock

Rodzinne praktyki, style i kapitały. W jakich warunkach powstaje talent?

Kapitały kulturowy i społeczny to dla Bourdieu, zgodnie z definicją marksowską, „zakumulowana praca”. Podobnie jak ekonomiczny, pozostałe formy kapitału również podlegają wymianie, można je wydać, zainwestować i liczyć na zwrot z inwestycji, choć na sposób specyficzny dla danej formy.

Fragment okładki książki „Spotkanie po latach". Wydawnictwo Literackie.

W tym szaleństwie jest metoda [Kinga Dunin czyta Carrington i Sieńczyka]

To ekscentryczna i lekka książka, w każdym razie po jej przeczytaniu czujemy się lekko. Feministyczna. A nawet dotyczy zmiany klimatycznej (sic!). No i mówi starym kobietom, że to całkiem niezły moment w życiu, kiedy nikogo już nie obchodzimy.

Instalacja artystyczna Elwiry Sztetner. Fot. facebook.com/sztetnerelwira

Pokazać przeoczone. O artywizmie i zwierzętach z Elwirą Sztetner

Autorski podcast Dariusza Gzyry to rozsądny i radykalny głos o naszych relacjach z innymi zwierzętami i międzygatunkowym wymiarze polityki.

Ilustracja: facebook.com/PPFFW

Jak się kochać albo pierdolić, to tylko politycznie

Niech nasz seks stanie się od dziś wielkim zbiorowym społecznym gang bangiem.

Praca Widok z góry podczas ściągania podpaski autorstwa Kozlow

Nie chcę krwawić z godnością

Chciałabym, byśmy zaczęli mówić o tym, że okres jest. Po prostu. Pokazywać, jak naprawdę wygląda krew menstruacyjna.

Kadr z filmu „Białoruski proces" reż. Maxim Bujnicki

Białoruś żyje! Sztuka białoruskiej wspólnoty w Polsce

Nie odmienia się tu przez przypadki wielkich słów, jak demokracja czy wolność. Na pierwszy plan wysuwają się troska i pomoc. O czym opowiadają Białorusinki i Białorusini w Polsce – w teatrze, słuchowisku czy performansie?

Anda Rottenberg. Fot. Jakub Szafrański

Rottenberg: Kierowanie Zachętą nie było i nie jest łatwym zadaniem. Wiedział to już Wojciech Gerson i wiedzieli wszyscy jego następcy

Ta książka otwiera drzwi do zrozumienia kwestii fundamentalnych: po co nam sztuka i po co nam artyści – napisała prof. Małgorzata Omilanowska we wstępie do „Rozrzutu” Andy Rottenberg. Publikujemy fragment książki.

Fragment rzeźby, Jarosław Furgała, Był Oświęcim i dla dzieci, 1978, Muzeum Etnograficzne w Toruniu. Fot. Wojciech Wilczyk

Sztuka „ludowa” i ślady po ludobójstwie

Ludowe sceny prezentujące Zagładę nie zostały uznane za część zbioru „reprezentacji Holokaustu w sztukach wizualnych”.

Jan Mencwel, Kaja Kusztra, Michał Grzymała „Miasto nie jest z gumy". Fot. dzięki uprzejmości artystów/MSN

Samochodoza – droga donikąd

Co by było, gdyby największa polska rzeka całkowicie wyschła? Najpewniej powstałby w jej miejscu parking samochodowy.

Przybyszki w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Fot. Jakub Szafrański

Jest rok 2137. Przybywamy, by wam o tym opowiedzieć

„To niepokojące, kiedy wszystko może się wydarzyć. To fascynujące, kiedy wszystko może się wydarzyć” − mówią Przybyszki, członkinie kolektywu zawiązanego w proteście wobec działań nowego dyrektora warszawskiej Zachęty.

Mona-Lisa-ZEVS-crop

W obronie faciali z pomidorówki

Histeryczna obrona „niewinnych” dzieł sztuki, które nie mogą nie zachwycać nas, a więc zachwycają, doskonale trafia w mieszczańską próżność, w wieczny kompleks „bycia nieobytym”.

Fot. BBC/Youtube.com

Oto dlaczego rzuciłyśmy zupą pomidorową w van Gogha

Czy akcja była w ogóle potrzebna? Czy nie była przeciwskuteczna? Wyjaśnia rzeczniczka prasowa Just Stop Oil.

„Roboty w szkole ateńskiej", obraz wygenerowany przez sztuczną inteligencję. Autor: albyantoniazzi/flickr.com

Królewna Śnieżka w stylu Beksińskiego, czyli kogo zastąpi sztuczna inteligencja

Tak jak Deep Blue, komputerowy program zaprojektowany do wygrywania turniejów szachowych, w latach 90. rzucił na kolana legendarnego Garriego Kasparowa, tak dziś kolejne pokolenie sztucznej inteligencji pokazuje swoją wyższość nad ludzkimi artystami.

Fot. Agnieszka Jurek

Stypendium Pamięci Konrada Pustoły dla Agnieszki Jurek

Rada Stypendium Pamięci Konrada Pustoły przyznała w tym roku stypendium Agnieszce Jurek.

Mayo - Coups de batons

Polityczny wymiar surrealizmu

Wystawa w londyńskiej Tate Modern próbuje wyrwać surrealizm z kontekstu międzywojennego Paryża, umieścić w prawdziwie globalnych ramach, przedstawić go jako ruch o ogólnoświatowym zasięgu i znaczeniu.

„Ćwiczenia z empatii”, Galeria Miejskia BWA w Bydgoszczy. Fot. Elwira Sztetner

Szukam dowodów zbrodni

Klatki, które bywają wyposażeniem dziecięcych pokoi – z więźniami, którzy mieszkają w nich, zabawkowe akwaria, zagrody, bicze, baty. O zabawkach, które stanowią element utrwalania szowinizmu gatunkowego, z artystką Elwira Sztetner rozmawia Dariusz Gzyra.

Mikołaj Sobczak, The Smiths

Kluczową kategorią młodej polskiej sztuki jest wrażliwość – to pierwsze pokolenie, które tak otwarcie nazywa emocje

Nazwanie i wyznanie emocji daje artystom i artystkom sprawczość, staje się punktem wyjścia do potencjalnej zmiany w kontekście wszystkich trapiących nas kryzysów.

Otwarcie Biennale Warszawa 2022 Fot. Monika Stolarska

Tolkien w Dolinie Krzemowej

O związkach między technologią, władzą i kapitałem rozmawiamy z kuratorami Biennale Warszawa, Bartkiem Frąckowiakiem i Pawłem Wodzińskim.

Kryjówka w kwaterze 41, cmentarz żydowski przy ul. Okopowej, Warszawa, fot. Natalia Romik

Nieludzcy świadkowie Zagłady potrafią nam wiele powiedzieć [rozmowa]

Z Natalią Romik, twórczynią wystawy „Kryjówki. Architektura przetrwania” w warszawskiej Zachęcie, i Aleksandrą Janus, antropolożką współprowadzącą badania podsumowane w wystawie, rozmawia Jakub Majmurek.

MS.Kronos Alexandr Zubko

Żaden „dobry Rosjanin” nie ma dziś prawa mówić w imieniu Ukrainy

Rozmowa z Marianą Sadowską, ukraińską pieśniarką, aktorką i kompozytorką.

Strażniczki doliny Wisłoki. Akcja w obronie rzeki i i wioski Myscowa Fot. Stan Baranski

Oddać rzece sprawczość

Chciałabym, żebyśmy wszyscy mogli i mogły powiedzieć, że jesteśmy siostrami rzek – mówi nam artystka i aktywistka, Cecylia Malik.

Szkolenie obrony terytorialnej we Lwowie Fot. Fotoreserg/Depositphotos

Marks i Engels nie byli pacyfistami

Europa w stanie wojny z putinizmem nie musi przekształcić się w prawicowy Izrael na konserwatywnych sterydach z Pentagonu. Militaryzm ma też potencjał progresywny. Rozmowa z Tomaszem Kozakiem.

Rachel Fallon Fartuchy Mocy, 2018 Dzięki uprzejmości artystki i The Arts Council

Wizualna amunicja w walce o prawo do aborcji

Próbujemy przełamać dominujący w Polsce wizualny schemat łączący aborcję z poszatkowanymi płodami. Rozmowa z zespołem kuratorskim wystawy „Kto napisze historię łez. Artystki o prawach kobiet”.

Ziemia znów jest płaska wernisaż Jakub Gawkowski

Chcemy uratować naukę? Musimy ją zdemokratyzować i przemyśleć jej błędy

Nauka, do której dziś często się odwołujemy, przez wieki tworzona była przez białych, pochodzących z Zachodu mężczyzn, których badania i teorie ignorowały inne doświadczenia, pozycje i sposoby myślenia.

Janusz Janowski zachęta

Zachęta według Janowskiego, czyli Dom Ugrzecznionego Plastyka Artysty

Nowy dyrektor Zachęty Janusz Janowski ma plan. Chyba nie zakładał, że kiedykolwiek dokument ujrzy światło dzienne, ale stało się. Program merytoryczny i organizacyjny dla Zachęty znamy i czytamy z uwagą.

Ilustracja: m.st. Warszawa, Fryta 73/Flickr.com. Ed. KP

Prawicowym marudom nie podobają się plakaty

Jeśli masz poglądy prawicowe i potrafisz liczyć, to na warszawskich plakatach świątecznych dostrzeżesz osiem gwiazdek oraz nawoływanie do islamizacji Polski.

Hanna Wróblewska Fot. Bartek Wieczorek, archiwum Zachęty

Hanna Wróblewska: Obiecałam panu ministrowi, że do konkursu nie przystąpię

Rozmawiamy z dotychczasową dyrektorką Zachęty, Hanną Wróblewską.

Zakopany Krajobraz Fot. Diana Lelonek

Jeśli cię nie zabije, to na pewno wysiedli. Małe apokalipsy kopalnianego kapitalocenu 

O nowej wystawie w Świetlicy Krytyki Politycznej opowiadają: Diana Lelonek, Monika Marciniak i Mateusz Krzesiński.

Wszystkie nasze strachy

Mówimy o emancypacji LGBT+ językiem chrześcijaństwa

Staramy się walczyć o to, by „Wszystkie nasze strachy” stały się miejscem spotkania różnych Polsk. Pokaz w TVP na pewno by w tym pomógł – mówi reżyser Łukasz Ronduda.

Z książki „Shifters” wydanej przez Fundację Sztuk Wizualnych i Landskrona Foto (2021)

Stypendium pamięci Konrada Pustoły dla Marty Bogdańskiej

Marta Bogdańska jest artystką wizualną, fotografką, menadżerką kultury, twórczynią filmów. W pracach fotografki dostrzegliśmy dojrzałość, różnorodność, krytyczne spojrzenie i zaangażowanie. Laureatce gratulujemy!

kyiv-biennale

Startuje czwarta edycja Biennale w Kijowie

W dniach 16 października-14 listopada 2021 roku odbędzie się czwarta edycja Biennale w Kijowie: międzynarodowego forum sztuki, nauki i polityki, które łączy wystawy i panele dyskusyjne.

Daniel Rycharski i Dawid Ogrodnik

Powiew świeżości dla polskiego kina?

W filmie „Wszystkie nasze strachy”, zdobywcy Złotych Lwów na festiwalu w Gdyni, nie ma skrajności – poza skrajną odwagą i szczerością.

Plan tysiącletni

Sen o elektryfikacji

W „Planie tysiącletnim” marzenia młodych inżynierów pracujących dla Polski Ludowej nie różnią się specjalnie od marzeń partyzantów, prowadzących z PRL bezsensowną, skazaną na klęskę walkę.

Liliana Piskorska Zeic fot archiwum własne

Odzyskać radykalność

W sobotę 31 lipca w świetlicy Krytyki Politycznej na Jasnej 10 odbędzie się spotkanie z artystką Lilianą Zeic. Zapraszamy!

Jan_Kulczyk_edycja

„Zawalczyć, ku…a, o Afrykę”. Rzecz o ekologicznym muralu Doktora Jana

W Poznaniu powstanie mural dedykowany Janowi Kulczykowi. Do namalowania go użyte będą specjalne ekologiczne farby, które oczyszczają powietrze. Ta farba o właściwościach zbliżonych do liści jest tylko listkiem figowym kolejnego projektu artwashingowego.

Rafał Jakubowicz 100/100

Dziś na akademii nie wystarczy lepić gluty

Dr hab. Rafał Jakubowicz od dwóch dekad związany jest z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu. Jest artystą, hebraistą, działaczem Inicjatywy Pracowniczej. Od miesięcy pozostaje w konflikcie z uczelnią. W rozmowie z Witoldem Mrozkiem opowiada, co się wydarzyło.

Fot. Linda Bournane

Jeśli mnie kochasz

Kiedy dotarłam do osób niebinarnych w krajach, gdzie są one prześladowane przez aparat państwa, projekt przestał być projektem czysto artystycznym, stał się też projektem aktywistycznym. Z Pride w Oslo pisze Ewa Sapieżyńska.

Ekspozycja w Wenecji Fot. Jacopo Salvi

Bez wsi nie poradzimy sobie z wyzwaniami przyszłości

Często to wieś jest poligonem, gdzie testuje się rozwiązania, które później zostaną przejęte przez miasta. Rozmowa z kuratorami wystawy „Trouble in Paradise” prezentowanej na Biennale Architektury 2021 w Wenecji.

Czarne Szmaty

Będziemy się teraz sami cenzurować?

Jeśli uwewnętrznimy głos pisowskiego kołtuna i rządowego cenzora i będziemy się cenzurować, zanim zrobi to PiS, to już przegraliśmy.

Joanna Rajkowska, Rhizopolis Fot. Monika Stolarska

Rajkowska: Ciała kobiet i ciała drzew wylądowały po jednej stronie barykady

Obserwowałam rzeź drzew, jej ślady, to, co po niej zostaje, i łączyłam z ogólną niechęcią władzy do ciał, również kobiet, mniejszości, każdego, kto nie pasuje do obrazu idealnego świata PiS-u – mówi Joanna Rajkowska.

Jana Shostak

Jana Shostak: Dlaczego krzyczę?

O godzinie 18.00 przez minutę Jana Shostak krzyczy pod budynkiem przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Staje w biało-czerwono-białej sukience na rogu Świętokrzyskiej i Jasnej w Warszawie i krzyczy.

Marta Frej

Marta boska (nie tylko) od memów

Czy Maryja chodziłaby na protesty? Po co nam dziewczyńskość? Czemu Polkom jest coraz mniej do śmiechu? O tym rozmawiamy z Martą Frej.

Warszawski Trójkąt Zagłady Artur Żmiewski

Upamiętnianie Zagłady jest łatwe – oddziela nas od Zagłady

Paradoks Zagłady w Warszawie polega na tym, że na powierzchni niczego nie widać, nie ma żadnych śladów. Zostały tylko budynki, którym przygląda się książka „Warszawski trójkąt Zagłady”. Rozmowa z Jackiem Leociakiem, Zofią Waślicką-Żmijewską i Arturem Żmijewskim.

Everydays − The First 5000 Days

Katastrofa NFT, czyli jak sprzedać mem za milion dolarów

„Everydays” to plik JPG, który każdy może sobie wygooglować i skopiować. 11 marca został kupiony za 69 milionów dolarów.

świetlica-warszawa_red-1024x1024

Huczne otwarcie Jasnej 10, warszawskiej Świetlicy Krytyki Politycznej, jeszcze się odbędzie

W roku 2020 na Jasnej 10 działo się naprawdę wiele: mikrozamówienia, prace z Programu Solidarnościowego, dyskusje, warsztaty, a nawet kilka koncertów. Ten rok również zapowiada się intensywnie. Zobaczymy się, on- czy offline.

Fot. Molie Sivaram/Unsplash. Edycja KP.

Czym się (kulturalnie) znieczulaliśmy w 2020 roku

Kultura jako ucieczka czy może stymulacja? Przedstawiamy subiektywne kulturalne podsumowanie pandemicznego roku przygotowane przez zespół KP.

banksy-edward-colston-bristol

Obalony pomnik handlarza niewolnikami zachowa ślady farby, którą został oblany

Konserwacja znalazła się na celowniku ruchów zmiany społecznej. I słusznie – ze wszystkich obszarów związanych z kulturą materialną konserwacja jest prawdopodobnie najbardziej scjentystyczna, biała i wypełniona klasą średnią.

Fudala Sielewicz Warszawa w Budowie

Byłoby fatalnie, gdybyśmy w wyniku pandemii odrzucili zdobycze miasta

Nie rysujmy obrazów w rodzaju „Londyn w pandemii opustoszał, więc miasta są niepotrzebne”, bo ucieczka z miast wiosną miała bardzo klasowy charakter. Rozmowa o tegorocznej edycji festiwalu Warszawa w Budowie.

Fot. Anna i Lawrence Halprin/Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Niektórych apokalipsa już dotknęła, inni wciąż na nią czekają

O wystawie „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany” opowiadają Sebastian Cichocki i Jagna Lewandowska, kuratorzy Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Fot. Rafał Sosin/mocak.pl

Straszne słowo na A. Minister Gliński i nagonka na MOCAK

„Szokująca wystawa w MOCAK-u”, „Krakowskie muzeum twierdzi, że Kościół katolicki jest odpowiedzialny za antysemityzm” – krzyczą nagłówki prawicowej prasy.

52437_1433530444302_1243367_o
Artyści w czasch pandemii rozmowa

W epidemii sztuka nie jest zbędna

Jak w związku z epidemią koronawirusa wygląda sytuacja artystów, czego się obawiają i czy rząd oraz samorządy mają sensowne propozycje pomocy tej grupie zawodowej? Rozmowa z Katarzyną Górną i Mikołajem Iwańskim.

Stacja_CPN_przy_ul._Markowskiej_w_Warszawie

W projektowaniu widać powrót do spuścizny PRL-u

Urodziłem się w 1989 roku, więc na projekty z tamtej epoki mogę spojrzeć w miarę obiektywnie.

wiedzmin-netflix-02

„Wiedźmin” i Tokarczuk, czyli przyjemność słuchania i opowiadania historii

Jakub Majmurek podsumowuje rok 2019 w polskiej kulturze.

polański

Roman Polański jest wybitnym reżyserem. Roman Polański zgwałcił dziecko

Holland, Domańska, Korwin Piotrowska, Saramonowicz, Łukaszewicz o sprawie Polańskiego.

dlug łukasz surowiec warszawa w budowie

Partyzantka w pomnikowych wojnach

Tegoroczna odsłona Warszawy w Budowie doskonale pokazuje, że prawicowa narracja o narodzie, który po 1989 roku masowo zrzuca z cokołów symbole komunistycznej opresji, to mit.

Piotr Bernatowicz dyrektorem CSW

Hunwejbin „dobrej zmiany” w CSW? Kim jest Piotr Bernatowicz

CSW Zamek Ujazdowski nie ma szczęścia do dyrektorów. Czy Piotr Bernatowicz przejdzie do historii jako grabarz tej instytucji?

anda rottenberg

„Czekam na jakiś skandal i już jest. Oczywiście Żuławski” [fragment „Dziennika 2005” Andy Rottenberg]

„W kapiącej od złota i purpury molierowskiej Comédie-Française tęgie umysły Europy rzucają przed nami perły swych poprawnych politycznie, oczywistych myśli”.

konrad_w_toruniu3-2

Rusza nabór do IV edycji Stypendium Pamięci Konrada Pustoły

Zapraszamy fotografki i fotografów, którzy w swoich pracach wyrażają krytyczny stosunek do rzeczywistości. Zgłoszenia można wysyłać do 4 października.

antysemityzm-amerykanskie-muzeum-holocaustu

Kolejne muzeum Holokaustu ukrywa pamięć o zbrodniach własnego narodu

Efekciarska technologizacja i milczenie w kwestii narodowego udziału w zbrodni jest częścią niepokojącej tendencji.

Izabela Pawlikowska

Amazon: czy będzie strajk przeciw rządom algorytmów?

We wszystkich oddziałach logistycznych Amazonu w Polsce trwa referendum strajkowe.

we-me-wild

Ekoseksualność, sekskamerki i aktywizm

Wilga została uwięziona i wsadzona do czterech kanałów, takich wielkich rur. Dlatego że powstaje trasa łagiewnicka.

piknik-na-skraju-drogi-kadr

Katarzyna Górna: Marsz cywilizacji ku zagładzie jest niesamowity. Mnie to fascynuje

W pewnym momencie byłam przekonana, że już nigdy do sztuki nie wrócę. I wydawało mi się, że jestem z tym pogodzona. Rozmowa z Katarzyną Górną przed jej wystawą w bytomskiej Kronice.

baneny-jakub-szafranski-100 (22)

Karny banan

Kilkaset osób protestowało przed Muzeum Narodowym przeciwko usunięciu z wystawy dzieł autorstwa Natalii LL i Katarzyny Kozyry.

1280px-Marina_Abramović,_The_Artist_is_Present,_2010_(2)

Dlaczego nie zagram u Mariny Abramović

Na casting do Torunia jechałem podekscytowany, że oto otwiera się przede mną szansa współpracy z legendą światowego performansu.

7456282542_18eb2cc07e_b

Podtapianie Bunkra

Nerwowe ruchy wokół Bunkra Sztuki można uznać za wyraz bezradności miasta wobec problemu instytucji sztuki współczesnej, jej kształtu i publiczności.

KC_2017_We_Live_in_Silence_XVIIII_Tony_East_s_conflicted_copy_2018_09_22_

Kobiety, których zabrakło w panteonie

Rozmowa z Magdą Lipską, kuratorką wystawy „Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy” w warszawskim MSN.

Diana Lelonek, Instytut dla żywych rzeczy, 2016 (fot. Marcin Wysocki, za materiały wystawy Najpiękniejsza katastrofa CSW Kronika)

Rośliny robią swoje [rozmowa z Dianą Lelonek]

Z Dianą Lelonek, laureatką Paszportu Polityki 2019 w kategorii sztuki wizualne, rozmawia Anna Cieplak.

Fot. Grażyna Rutowska, 1971, Narodowe Archiwum Cyfrowe, za FB Warszawa w budowie

Niech żyje modernizm!

Jeszcze niedawno uznawano je za obciach, za nienawistne dziedzictwo totalitarnej przeszłości. Dziś architekturę modernizmu socjalistycznego odnajdziemy w największych muzeach świata, hipsterskich witrynach i na instagramie.

ukrainka_1

Jestem Ukrainką. Nie widzisz mnie

Imigrantki z Ukrainy pracują tuż obok nas, niezauważane. Może łatwiej dostrzeżemy je na podświetlanych plakatach.

sasiedzi-kijow02

Dlaczego Kijów gości Warszawę w Budowie

Ziemia, która nie nadawała się już do prywatyzacji, nie nadawała się – jak wówczas myślano – do niczego. Ale wtedy przyszli artyści.

hito Steyerl Wieza

Sąsiedzi

Co, jeśli przyjąć określenie Ukraińców jako „uchodźców” na serio?

tylicki

Obalić reklamy

Większość nas pozostaje bezbronna wobec tysięcy billboardów i reklam outdoorowych, które obiecują nam szczęście.

perspektywa-wieku-dojrzewania

Nekromancja i witalizm

Szapocznikow, Wróblewski, Wajda – co nowego można jeszcze o nich powiedzieć? Andzie Rottenberg z zespołem udało się jednak z pozornie oczywistego tematu zrobić interesującą, otwierającą wiele wątków wystawę.

Fot. Mathias Völzke, archiwum documenta 14

Jako wcielenie stereotypu niemieckich ambicji eksportowych musieliśmy skończyć pod pręgierzem

Prokuratura w Kassel nie znalazła dowodów na niegospodarność twórców documenta 14. O sprawie opowiedział kurator wystawy – Adam Szymczyk.

tailpiece

Oświecenie albo niekończąca się historia

Pokazywana w warszawskim MSN do niedzieli wystawa „Czym jest oświecenie?” podejmuje bardzo ciekawą próbę obrony etosu i sensu oświecenia w wieku XXI.

Fot. archiwum Zachęty

Pragnienie przeszłości

Także lewica potrzebuje czasem genealogicznych mitów. Jakub Majmurek o wystawie „Przyszłość będzie inna”.

Plakat_wystawy_Obcy_w_domu_Wokol_Marca68_Muzeum_POLIN1600x1200

Dom zły

Ten dom, w którym mieszkamy, jest zły i czas o tym powiedzieć otwarcie. O wystawie „Obcy w domu. Wokół Marca ’68” pisze dla nas Karolina Plinta.

Dama-z-lasiczka

„Dama z łasiczką” i inne dzieła, czyli najdroższy prezent III RP

Afera z Fundacją Książąt Czartoryskich wynika z banalnej mieszaniny bałaganu prawnego, historycznych sentymentów i prozaicznej pazerności ludzi noszących rozpoznawalne nazwiska.

Balon-althamer

Althamer nie boi się obciachu

Rozmowa z Karolem Sienkiewiczem, autorem książki „Patriota wszechświata. O Pawle Althamerze”.

Patrycja Dołowy "Widoczki"

Pamięć to potężne i groźne narzędzie dla reżimów

Widoczki Patrycji Dołowy: Sąsiedzi mówili do siebie: „Wojna wojną, ale chwała Bogu, że Niemcy zrobią w końcu w Polsce z Żydami porządek”.

tytus-szabelski-11listopada-2

Transparent na 11 listopada

Idę w środku tego wielkiego tłumu w smrodzie czerwonych rac, w sypiącym się z nich popiele, boleśnie wpadającym w oczy. Nie mam na ramieniu żadnej opaski. Mam za to transparent.

Marek Sobczyk, Eurodeputowani atakują instalację (Taniec), fot. via Zachęta.art.pl, CC BY-NC-ND 3.0

Stosowane sztuki społeczne

Tekst pochodzi z Krytyki Politycznej nr 11–12, zima 2007.

Fot. Krytyka Polityczna

Nie zamierzam uwalniać innych od cierpienia [rozmowa z Arturem Żmijewskim]

Film jest sposobem, żeby innych też obciążyć tym trudem patrzenia na ludzką katastrofę: „Wy też się pomęczcie”. Z Arturem Żmijewskim rozmawia Kuba Gawkowski.

Tytus Szabelski

Stypendium Pamięci Konrada Pustoły dla Tytusa Szabelskiego

W roku 2017 Stypendium Pamięci Konrada Pustoły w wysokości 5 tysięcy złotych otrzymuje Tytus Szabelski.

Fot. Jakub Szafrański

Konrad Pustoła, czyli retrospektywa, która wybiega w przód

Dziś druga rocznica śmierci Konrada Pustoły – współzałożyciela Krytyki Politycznej, fotografa badającego społeczne konsekwencje rozwoju współczesnej gospodarki wolnorynkowej.

Fot. Katrinnenasheva.tumblr.com

Jako dziecko chciałam być albo klaunem, albo dziennikarką

Katrin Nienaszewą w ciągu ostatnich dwóch lat zatrzymano pięć razy. Wszystko to za jej działalność artystyczną.

Oksana Briuchowecka

Odkąd pamiętam, bałam się wojny

W czasach ZSRR wciąż straszono nas perspektywą nadchodzącej wojny ze Stanami Zjednoczonymi. O II wojnie światowej mówiło się dużo w szkole. Nigdy nie pomyślałabym, że mnie samej przyjdzie żyć w kraju nią ogarniętym.

Fot. Bartosz Cygan

Narodowe #dziadostwo

Chodząc po wystawie #dziedzictwo w krakowskim Muzeum Narodowym, czułam się jak w komedii Barei.

Lockhart-Biennale-4

Korczak jest dla mnie pokrewną duszą

Sharon Lockhart opowiada Kubie Gawkowskiemu o swoim projekcie „Mały Przegląd” prezentowanym w Pawilonie Polskim na tegorocznym Biennale w Wenecji.

ultrastruktury_4

Psychodeliki to potężne narzędzie

Substancje psychodeliczne mają wiele wspólnego ze sztuką: opowiadają się po stronie wolności i są narzędziami do jej osiągania.

deklaracja-sprzeciwu

Wszelkiej maści decydenci kultury! Ministrze! Sprzeciwiamy się waszej polityce!

„Środowisko artystyczne nie może milczeć dłużej na temat stanu polskiej kultury i polityki”.

Oksana Briukhovetska-Wujek Tolia

„W chuj z nią, tą wojną!”

Do serii rysunków „Wujek Tola”.

Fot. akcja artystyczna "Tusza"

Pawlenski dostał azyl polityczny we Francji

W Rosji grozi mu 10 lat kolonii karnej.

Karol-Radziszewski-O-mocnym-chlopaku

Bezpłciowa i bezzębna

Wystawa „Późna polskość” to takie kulturalne pitu-pitu z poprzedniej epoki. OK, może jest to wystawa historyczna, ale to historia, której opiłowano pazury.

Muzeum Alternatywnych Historii Społecznych

Każdy ma potrzeby duchowe (rozmowa z Danielem Rycharskim)

Czy wierzysz w to, że w kościele mogliby się spotkać biedni i bogaci?

Wystawa "Textus. Haft, tekstylia, feminizm"

Tekstylia jako manifest feministyczny

8 marca otwarto w Centrum Kultury Wizualnej w Kijowie wystawę rękodzieła feministycznego „Textus. Haft, tekstylia, feminizm”.

sasnal-15stuleci-okladka-kadr

Wilhelm Sasnal: Ścieżka dźwiękowa

Zmieniłem się właśnie przez muzykę – Wilhelm Sasnal opowiada Jakubowi Banasiakowi swoją ścieżkę dźwiękową.

Fot. Jana Michajlenko

Jedyną rzeczą, która nas łączyła, był brak pieniędzy i wspólni znajomi

Cxema to słynne kijowskie imprezy, których sława już dawno wyszła poza granice Ukrainy.

Alma-Lily-Rayner

Po latach zrozumiałam, że ojciec gwałcił mnie całe dzieciństwo

Kiedy ojciec gwałci córkę, gwałci ją całe społeczeństwo – mówi Alma Lily Rayner.

wyrazy-na-twarzy-ms2

Grzyb Lenin i demoniczne pokemony

Na poziomie trzeciego obiegu hasło o „braterstwie krajów budujących socjalizm” wydaje się szczególnie puste.

Dama-z-lasiczka

Dama ze zwierzakiem z rodziny łasicowatych

Teraz każdy potomek pańszczyźnianej chłopki jest właścicielem kawałeczka obrazu Leonarda da Vinci.

Walc-jezdzcow-mechanicznych

Przemoc schowana w stawie

Rozmowa z Meiyą Cheng, kuratorką wystawy „Duchy wspólnoty” w warszawskim CSW.

Molla-Nasreddin-The-AntiModern-Biennale-Gwangju

Słowianie i Tatarzy leżą pod choinką

Slavs and Tatars nie są ani z PiS-u, ani z KOD-u.

pawlenski_okladka_www

Pawlenski: Nie mam żadnego biznesplanu

Wywiad przeprowadzony w areszcie śledczym.

muzycy_i_uczestnicy_koncertu_w_getcie_ostrowieckim_fot

Szmul Muszkies – fotograf nowoczesny

Na wielu starych ostrowieckich zdjęciach można zobaczyć pieczątki jego zakładu. Rozmowa z Wojtkiem Mazanem.

57ebac38b24d2

Wreszcie we własnym domu?

Nie robimy Warszawy w Budowie, bo lubimy narzekać, ale dlatego, że nie istnieje u nas żadna edukacja w kwestii architektury.

krowa

Dobrze mi się czyta ten kraj [rozmowa z Andrzejem Tobisem]

Ludzie mają dziś trochę więcej pieniędzy niż kilka lat temu, ale niewiele to zmienia.

kw_-sopot

Wodiczko: Ojca w skandalach nie dogonię

Przez wiele lat po skończeniu uczelni nie mogłem znieść myśli, że ktoś będzie mnie nazywał artystą.

pawl

Pawlenski: Wyrwać się z więzienia codzienności

Ze skazanym za podpalenie drzwi siedziby FSB rosyjskim artystą Piotrem Pawlenskim rozmawia Paweł Pieniążek.

15813969095_0d75346970_z

Rafa: Nowy nacjonalizm w sercu Europy

Fotografie i filmy Tomáša Rafy można zobaczyć w Warszawie, na wystawie towarzyszącej Festiwalowi im. Jacka Kuronia.

lagowski

Ronduda, Sielewicz: Nie dajemy gotowych recept

O wystawie „Chleb i róże” w warszawskim MSN opowiadają Natalia Sielewicz i Łukasz Ronduda.

alccoin_lukasz_surowiec_alkochol_etylowy_szklo_rozne_wymiary_2014

Pić w strukturze, ćpać w strukturze [rozmowa z Łukaszem Surowcem]

„Artysta chce wynagradzać pracę bezdomnych alkoholików alkoholem” – to nie przejdzie.

andrzej_urbanowicz_-_portret_wyk

Urbanowicz – sztuka, magia, psychodelia

Kojarzycie go z nurtem psychodelicznym, ale Andrzej jest niedefiniowalny – mówi Małgorzata Borowska.

szypulski

Byłem w strasznym miejscu. Pogoda ładna

O pocztówkach z Auschwitz z Pawłem Szypulskim rozmawia Jakub Gawkowski.

klasa_cale

Od białych skarpetek do koszulek z żołnierzami wyklętymi

O polskiej fantomowej klasie średniej mówi Magda Szcześniak.

sausage_counter

Łagodzka: Nie oburza mnie estetyzacja cierpienia. Bardziej jego trywializacja

Największym błędem jest założenie, że odbiorca sztuki jest ograniczony.

katowice_giszowiec_ul

Wilczyk: Święta wojna między kibicami

Całe społeczeństwo patrzy na te napisy i jakoś się nie przejmuje, gdy widzi: „Jebać Żydów maczetami”.

la_bas

Trzeba wyglądać „jak Cygan”

Dla Romów otwarcie na świat, pozwolenie na poznanie ich języka to wciąż kontrowersyjna kwestia – mówi Delaine La Bas, brytyjska artystka romskiego pochodzenia.

wstyd_olga_swiatecka_2

Redzisz, Świątecka: Wstyd jest wszechobecny

Mam ochotę stanąć i krzyczeć: Ludzie! Przestańcie się w końcu wstydzić!

394811_375745229188301_760368654_n

Buczek: Żyjemy na własnych śmieciach. Dosłownie.

A przecież powszechny dostęp do wysokiej jakości przestrzeni publicznej to nasz wspólny interes.

03_wunderkind_erlangen160113-86741

Maziuk: Od perfekcyjności niedaleko do totalitaryzmu

Jeśli artysta nie ujawni swoich słabości, jego dzieła będą jedynie nudnym monologiem.

inne_miasto_003697

Janicka, Wilczyk: Warszawa. Polska. Świat nieprzedstawiony

Najlepsze upamiętnienie Zagłady to kultura wolna od przemocy.

inne_miasto_003704

Miejsce po getcie

Zbudowaliśmy coś na zgliszczach, warto wiedzieć, jakie były fundamenty. Anna Maziuk o projekcie Elżbiety Janickiej i Wojciecha Wilczyka „Inne miasto”.

burlacy_img_7086_copy_900

Maziuk: Nie prowadzić widza za rękę

Wystawa „W sercu kraju” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej pozwala zwiedzającym na samodzielne wędrówki i interpretacje.

i_artist_transcendent_amateur_laia_abril_thinspiration_fotofestiwal_2013_800

Chrześcijanie wierzą w Boga, ja wierzę w Anę

Nigdy nie jesteś wystarczająco chuda – to jedna z zasad Pro-Any, społeczności, którą badała hiszpańska fotografka Laia Abril.

belorusets_ukrainian_016

Biełoruseć: Nie wiem, czym jest sztuka

O przemocy wobec kobiet, emigracji zarobkowej i stosunku Ukraińców do UE opowiada ukraińska fotografka, aktywistka i pisarka Jewhenija Biełoruseć.

lukasz_baksik_2

„Co macewy mogą zrobić nam?”

Z pozoru proste fotografie rynku w Inowrocławiu, polnej drogi na Podlasiu są jak ładunki. O „Macewach codziennego użytku” Łukasza Baksika pisze Marta Górnicka.

Grospierre: W modernizmie fascynująca jest jego klęska

Radziecka architektura to ostatni awatar wiary w człowieka i postęp. Dziś jest kompletnie zdegradowana, ale pozostał w niej ślad tych idei. Z Nicolasem Grospierre’em, laureatem Paszportu Polityki 2011 w kategorii sztuki wizualne rozmawia Jakub Majmurek

Mazur: Polska sztuka nie przemyślała dokumentu

Ma być kolorowo, miło, a jeśli są jakieś problemy, to dotyczą kursu franka szwajcarskiego a nie strukturalnej biedy. Systematyczne, tworzone przez lata zapisy dokumentalne dziś wiszą w próżni, chciałem pomóc się im z niej wydobyć. Z Adamem Mazurem o wystawie Dokumenty transformacji rozmawia Jakub Majmurek.

Zamknij