Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

🎨 Sztuki wizualne

Dodaj do obserwowanychObserwujesz

Czy Heweliusza zatopił diabeł? Radykalny zwrot „BruLionu” ku konserwatyzmowi

Tekieli przeszedł radykalną przemianę, obierając drogę katolickiej ortodoksji. Pismo „bruLion” zaczęło skręcać w prawo już w 1995 roku, kiedy w drugim numerze wśród zwykłych treści pojawiły się zastanawiające artykuły.

2
Rozmowa

Dwa tysiące wydarzeń rocznie. Co dokładnie dzieje się w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej?

W ostatnich 20 latach wiele muzeów przeszło przemianę od instytucji, które zapraszały do oglądania i podziwiania, do instytucji, które zapraszają do dyskusji. Publiczność jest też głównym podmiotem i tematem MSN-u.

1
Rozmowa

Awangarda w mieście kryzysu. Jak działa dziś Muzeum Sztuki w Łodzi?

O tym, jak instytucja zakorzeniona w robotniczym mieście buduje program na pograniczu sztuki i polityki społecznej, opowiada dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi.

James Ensor i Witold Wojtkiewicz, przebierańcy nicości

Wojtkiewicz przedstawiał strajki, manifestacje uliczne i masakrę na placu Teatralnym językiem natężonej ekspresji, graniczącej z karykaturą. Oto świat cały wydaje się mrocznym zakładem dla obłąkanych, „cyrkiem wariatów”, krwawym karnawałem.

Rozmowa

Maski, marionetki, ironia. Witold Wojtkiewicz wyśmiewał krakowskie mieszczaństwo

Krakowskie sacrum zaprzęgnięte do opowieści o poważnych i współczesnych sprawach budziło kontrowersje – opowiadają kuratorki wystawy „Czarny karnawał”.

Rusza nabór do X edycji Stypendium Pamięci Konrada Pustoły

Zapraszamy osoby fotografujące do zgłaszania swojej twórczości do stypendium pamięci artysty.

Krawiec: Moje noce są piękniejsze niż wasze dni

Zofia Krawiec ogląda wystawę „Kurtyna w górę” w BWA Wrocław, poświęconą rave’om, brytyjskiej scenie klubowej i transformacji życia nocnego od czasów Thatcher.

Oby moda na bycie queer trwała jak najdłużej [rozmowa]

Głód kultury queerowej poza dużymi ośrodkami jest ogromny – mówią organizatorzy wystawy w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu.

ObserwujObserwujesz

Rottenberg: Z jakiej pozycji mamy oglądać obrazy Andrzeja Wróblewskiego?

Wessani w ciasny kadr, tracimy zarówno dystans, jak i poczucie bezpieczeństwa, stajemy się uczestnikami tragedii i towarzyszymy ofiarom w procesie ich umierania. A więc doświadczamy z bliska przemiany żywego w martwego.

Anda Rottenberg o Wajdzie, Szapocznikow i Wróblewskim. Zapraszamy na premierę „Trudnego wieku”

Anda Rottenberg wychwyciła wspólnotę losów tego tragicznego, wielkiego pokolenia. Ta książka jest tej wspólnoty zapisem.

Wczytywanie...