Najlepsze upamiętnienie Zagłady to kultura wolna od przemocy.
Gdula: Kwiekulik – przeciw cynizmowi, przeciw antypolityce
Ich działania wykraczały poza alternatywę współpracy z systemem lub przyłączenia się do wspólnoty.
Bilewicz: Powrót wypartego chałaciarza
Nawet dla urodzonych w XXI wieku nastolatków Żyd to nadal: pejsy, kapelusz, kiwanie się i handel. To przedwojenny sztetl i jego mieszkańcy.
Miejsce po getcie
Zbudowaliśmy coś na zgliszczach, warto wiedzieć, jakie były fundamenty. Anna Maziuk o projekcie Elżbiety Janickiej i Wojciecha Wilczyka „Inne miasto”.
Majmurek: Kapitały kultury, prekariusze sztuki
Wystawy w MOCAK-u i Zachęcie pokazują, że w instytucjach sztuki współczesnej dyskusja o relacjach sztuki i ekonomii dopiero się zaczyna.
Maziuk: Nie prowadzić widza za rękę
Wystawa „W sercu kraju” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej pozwala zwiedzającym na samodzielne wędrówki i interpretacje.
Chrześcijanie wierzą w Boga, ja wierzę w Anę
Nigdy nie jesteś wystarczająco chuda – to jedna z zasad Pro-Any, społeczności, którą badała hiszpańska fotografka Laia Abril.
Lockhart: Nie zmieniam świata, najwyżej życie jednostek
W kinie rzadko można dziś zobaczyć fabrykę, pracujących w niej ludzi.
Komu potrzebna jest sztuka protestu?
Im bardziej sytuacja w rosyjskiej sferze społeczno-politycznej zmienia się na gorsze, tym lepiej ma się sztuka protestu. Czy faktycznie potrzebuje jej opozycja?
Pawłowski: Zadrutowana wolność
Młody performer z Petersburga zaprotestował przeciwko represyjnemu prawu. Czy artyści przejmą energię ruchu protestu?
Biełoruseć: Nie wiem, czym jest sztuka
O przemocy wobec kobiet, emigracji zarobkowej i stosunku Ukraińców do UE opowiada ukraińska fotografka, aktywistka i pisarka Jewhenija Biełoruseć.
W poszukiwaniu nowego rytuału
„Praktyki” Piotra Wysockiego tworzą zdumiewającą opowieść o rzeczywistości wykluczonych, w której dochodzi do spotkania różnych światów.