Spotkanie z Klausem Theweleitem prowadzą Mateusz Falkowski i Michał Herer.
Blisko czterdzieści lat po opublikowaniu w Niemczech pierwszego wydania Męskich fantazji Klausa Theweleita kultowa „psychoanaliza białego terroru” ukazuje się w języku polskim. Na najbliższym spotkaniu w ramach cyklu poświęconego Męskim fantazjom Klausa Theweleita będziemy mieli okazję porozmawiać z Autorem.
10 grudnia, czwartek, godz. 18.00, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51, Warszawa
Będzie to okazja, by zadać mu pytania dotyczące zarówno tego (mającego już prawie 40 lat) dzieła, jak i sposobu, w jaki myśli o faszyzmie dzisiaj, w związku z aktualnymi procesami i zdarzeniami. O tym, że Theweleit nie przestał myśleć o problemach, wokół których krążą „Męskie fantazje”, świadczy dobitnie jego najnowsza praca: Śmiech sprawców. Breivik i inni. Kim jest dziś mężczyzna-żołnierz? Czy jego aktualne fantazje różnią się od tych, które władały nim (przed)wczoraj?
Blisko czterdzieści lat po opublikowaniu w Niemczech pierwszego wydania Męskich fantazji Klausa Theweleita kultowa „psychoanaliza białego terroru” ukazuje się w języku polskim. Gdy rozmaite autorytety z troską pochylają się nad zagrożeniami, jakie w całej Europie powstają w związku z odradzaniem się prawicowych ekstremizmów, tym bardziej pilnie musimy zapytać samych siebie: czy jesteśmy w stanie zmierzyć się z aktualnością faszyzmu? Faszyzmu, który niekoniecznie przebiera się w czarne lub brunatne koszule i który – wbrew temu, co głoszą uspokajające teorie – nie musi wiązać się wyłącznie z politycznym totalitaryzmem.
Książka Theweleita budzi niepokój, ponieważ ukazuje faszyzm jako coś zakorzenionego w psychofizjologicznej konstytucji nowoczesnego człowieka albo raczej – mężczyzny, mężczyzny-żołnierza, wydającego wojnę pragnieniu i ucieleśniającej je jakoby kobiecości.
By zrozumieć faszystę, należy porzucić płaszczyznę ideologii i systemów politycznych, a zwrócić się właśnie ku jego konkretnej psychicznej i fizjologicznej rzeczywistości. Spytać nie tyle nawet o to, „dlaczego masy pragnęły faszyzmu”, ile o to, jak (nie) pragnie faszyzujący mężczyzna. Klaus Theweleit stara się odpowiedzieć na to pytanie w swym tysiącstronicowym dziele, skrupulatnie badając historyczne świadectwa (listy, biografie, powieści i inne dokumenty ukazujące losy mężczyzn w Republice Weimarskiej), ale też korzystając z rozmaitych narzędzi teoretycznych, przede wszystkim psychoanalitycznych oraz takich, które dziś byłyby kojarzone z feminizmem i gender studies. Nie są to przy tym teorie ortodoksyjne, kanoniczne. Wystarczy wspomnieć, że Męskie fantazje stanowią jedno z pierwszych poważnych zastosowań schizoanalizy Deleuze’a i Guattariego.
Celem, jaki sobie stawiamy na seminarium Mężczyźni, faszyzm pragnienie, jest wspólna lektura książki Theweleita oraz dyskusja nad postulowanym w nim rozumieniem zjawiska faszyzmu. Poza fragmentami Męskich fantazji zaproponujemy również do czytania fragmenty innych tekstów, naświetlających konkretne zagadnienia, którym poświęcone będą kolejne spotkania.
[informacja za MSN]
—
Organizator: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie