Miasto

Emotionally undone. Od Joni Mitchell do Beth Gibbons

Seminarium "Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe". Prowadzenie: Klaudia Rachubińska.

Uniwersytet Krytyczny | Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe | Emotionally undone. Od Joni Mitchell do Beth Gibbons

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska 

27 lutego, środa, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Na najbliższym spotkaniu zastanowimy się nad znaczeniem emocjonalności w muzyce. Przekazywanie i wywoływanie emocji zdaje się być jednym z najważniejszych komponentów muzyki popularnej – zarazem intensywne przeżywanie uczuć jest silnie kulturowo skojarzone z kobiecością. Przyjrzymy się więc artystkom, w których twórczości wyrażanie i przekazywanie emocji zajmuje szczególne miejsce, staje się integralną częścią ich wizerunku. Zastanowimy się jak wyrażanie emocji w muzyce zmieniało się w czasie oraz jakie znaczenie dla kobiecej podmiotowości ma poszukiwanie języka do wyrażenia uczuć, szczególnie zaś emocji złożonych, trudnych i negatywnych. 

Cykl spotkań „Muzyka i wizualność w czasach popkultury”, w ramach Uniwersytetu Krytycznego, dotyczy wizualnej sfery oplatającej muzykę popularną. W kolejnej odsłonie cyklu, „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”, zajmujemy się przemianami wizerunków artystek od lat 70-tych, kiedy to wraz z druga falą feminizmu nastąpiło upodmiotowienie kobiet w muzyce popularnej, do współczesnych, coraz bardziej pluralistycznych wizji kobiecości. Podczas kolejnych spotkań analizować będziemy różne strategie wizerunkowe przyjmowane przez poszczególne artystki oraz taktyki interpretacyjne odbiorców. W związku ze specyfiką poruszanej tematyki, oraz faktem, że spotkania wpisują się w szerszy projekt badawczy dotyczący kobiecych wizerunków w kulturze i sztuce, nie będą one miały charakteru klasycznych wykładów, ale będą przestrzenią swobodnej wymiany myśli.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.

Kolejne spotkania cyklu: 
27.03 Pretty on the inside. Od Courtney Love do Yo-Landi Vi$$er
24.04 Body’s in trouble. Od Siouxsie Sioux do PJ Harvey
22.05 Scream: against the wind / against the wall / against the sky. Od Diamandy Galas do Merrill Garbus (Tune-Yards)
19.06 Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi 

 
 

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij