Zapraszamy na spotkanie z malarką i autorką murali Iwoną Zając. W rozmowie udział wezmą Marta Siciarek i Hubert Bilewicz.
Zapraszamy na premierę katalogu Cudzoziemka Iwony Zając. Spotkanie odbędzie się w ramach cyklu Sztuki Stosowane Społecznie, Uniwersytetu Krytycznego w Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście (ul. Nowe Ogrody 35, II piętro, Gdańsk).
19 lutego, wtorek, godz. 19.00
Twórczynią zaproszoną do dyskusji będzie malarka i autorka murali Iwona Zając. W panelu zatytułowanym Cudzoziemka artystce towarzyszyć będzie Marta Siciarek z Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek Trójmiasto. Prowadzenie Hubert Bilewicz.
Cudzoziemka to projekt o odzyskiwaniu tożsamości realizowany od 2006 roku, traktujący o złożonych relacjach pomiędzy matką i córką, poczuciu obcości kobiet w rodzinie i w społeczeństwie, dziedziczonych traumach, o odkrywaniu tego, co wspólne pomiędzy kobietami z różnych pokoleń, a także o byciu cudzoziemką w obcym kraju. To także projekt o powrocie do rodziny o poszukiwaniu tego kim jestem poza wytyczonymi rolami.
Iwona Zając w Cudzoziemce wykorzystuje swoje doświadczenie bycia „cudzoziemką”, kiedy to w latach 2004-2009 mieszkała i pracowała w Londynie. Angielskie doświadczenie artystki będzie podstawę do rozmów o tym, co jest nam potrzebne, gdy przyjeżdżamy do obcego kraju i zaczynamy nowe życie? W jaki sposób tworzy się swoje małe wyspy na obcym terenie, jak się odnajduje własną przestrzeń? Co nam może pomóc? Czy pamięć o swojej tożsamości pomaga czy utrudnia w zasymilowaniu się w nowej, innej przestrzeni?
Podczas spotkanie możliwe będzie kupienie katalogu Cudzoziemka, Iwony Zając.
***
Fragment wypowiedzi Iwony Zając z wywiadu przeprowadzonego przez Ewę Majewskaą:
Tym, co jest dla mnie niezmiernie interesujące w Cudzoziemce, ale też wywołuje pewien niepokój, jest to, że jednak to Ty będziesz w tym projekcie występować. To Ty staniesz się „cudzoziemką”, ujawnisz się, co chyba jest jakimś rodzajem utożsamienia z tą postacią, która rezygnuje….
Nie, ja w ogóle na to tak nie patrzę. Poszłam za wątkiem osobistym: moja mama czytała tę książkę. To, co ludzie w tym odczytają, to oczywiście inna sprawa…
Dla mnie problemem jest właśnie relacja matka-córka oraz odniesienie między Tobą, Twoją mamą i Cudzoziemką Kuncewiczowej. Gdybyś miała wskazać aspekty własnego życia, w których czujesz się jak cudzoziemka, to co by to było przede wszystkim?
Cudzoziemka ma różne oblicza. Jestem cudzoziemką, pojechałam do obcego kraju nie znając języka, i zaczęłam stwarzać swój świat od podstaw, nie mogąc się dogadać, będąc kompletnie obcą… właśnie cudzoziemką. Mieszkam z ludźmi, ale jakby obok. Kiedyś bałam się samotności, natomiast później zobaczyłam, że dzięki temu mogę dowiedzieć się dużo na swój temat. Kuncewiczowa opisuje wielką samotność – to mnie najbardziej w jej bohaterce porusza. To, że Róża tak bardzo „zamknęła się” na świat.
***
Iwona Zając – ukończyła wydział malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 2012 roku jest rezydentką Kolonii Artystów na terenie Stoczni Gdańskiej. W swojej twórczości podejmuję problematyke społeczną i feministyczną. Od 200 roku zajmuję się malarstwem ściennym. Swoje muralesy pokazała w Polsce i za granicą. Do najbardziej znanych jej projektów należy Stocznia – seria szablonów na zewnętrznych murach Stoczni Gdańskiej, zawierających opowieście stoczniowców związanych z ich życiem i pracą. W ciągu ostatnich paru lat temat jej prac się zmienił i ogniskuje wokół rodziny, kobiet, odzyskiwania tożsamości: Mama, Idealna, Cudzoziemka. Jest autorką filmy Nike Stoczniowa odchodzi oraz napisanej wspólnie z Moniką Popow książki Idealna. Od poradnika do dialogu.
Marta Siciarek -trenerka antydyskryminacyjna, członkini zespołu NEWW, współtwórczyni zespołu Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek Trójmiasto.
Hubert Bilewicz – historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Kilkanaście ostatnich lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, architektury i dizajnu oraz gender studies. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Jest autorem wielu artykułów naukowych, redaktorem książki o architekcie Włodzimierzu Padlewskim oraz współautorem podręcznika sztuki dla gimnazjum.