Świat

Ukraina zyskała szansę na progresywne zmiany w polityce narkotykowej

O głównych założeniach strategii narkotykowej.

Na Ukrainie dziesiątki tysięcy użytkowników narkotyków są skazywane za czyny, które nie są rozpoznawane jako przestępstwo w większości cywilizowanych krajów (np. posiadanie 0,005 grama opium lub heroiny na Ukrainie w porównaniu do wartości granicznych – 0,5 grama w Rosji i 1-3 gramy w części krajów Unii Europejskiej). Średnio co dziesiąty osadzony w zakładzie karnym (13500 osób rocznie) jest osobą uzależnioną od narkotyków, która bardziej potrzebuje wsparcia terapeutycznego i socjalnego niż więzienia. Podczas gdy policja pozornie walczy z przemytem narkotyków, prześladowania karne użytkowników narkotyków oraz nadużycia i wykroczenia policjantów są główną przyczyną rozprzestrzeniania się epidemii HIV/AIDS, gruźlicy i żółtaczki na Ukrainie.

Rada Ministrów na Ukrainie zaakceptowała 28 sierpnia „Narodową Strategię Narkotykową do 2020 roku„ – pierwszy tego typu postępowy i liberalny dokument w historii Ukrainy. Strategia zakłada naprawdę zrównoważone podejście do narkotyków, zmieniając całkowicie ramy polityki z „wojny z narkotykami” i definiowania ich jako „absolutne zło” na „wychodzenie naprzeciw narkotykom”. Tę zmianę perspektywy dostrzec można już w tytule dokumentu: wszystkie poprzednie otrzymywały nazwy takie jak „Sposób na zwalczenie narkotyków…”, teraz mamy „Strategię narkotykową”.

Przyjęty dokument zakłada nie tylko kontrolne, „policyjne” wartości graniczne, od których można mówić o zwalczaniu przemytu nielegalnych substancji psychoaktywnych, lecz również, co niezmiernie istotne, podnosi kwestię stosowania opioidów do celów medycznych. Jest to niezwykle ważne dla pacjentów, którzy potrzebują ich w zwalczaniu bólu oraz uczestniczą w programach terapii substytucyjnej.

Wśród innych pozytywnych zmian postulowanych w dokumencie, warto wskazać na:

  • Dekryminalizację posiadania niewielkich ilości narkotyków, to znaczy ograniczenie kar za drobne przestępstwa związane z narkotykami poprzez podniesienie wartości granicznych.
  • Zmianę kryteriów oceny skuteczności działań policji. Obecnie to statystyki były głównym wyznacznikiem tego, czy policja działa skutecznie, a to zachęcało tylko do wzmożonej liczby aresztowań. Użytkownicy narkotyków są bardzo łatwym i pewnym celem dla policjantów, żeby mogli podnieść swoje „wskaźniki sukcesów” i prezentować (imitować) swoją skuteczną walkę z narkotykami.
  • Ustanowienie prawnego statusu dla redukcji szkód poprzez przyjęcie całego rozdziału poświęconego między innymi programom wymiany igieł i terapii substytucyjnej.
  • Terapię dla użytkowników narkotyków przebywających w zakładach karnych poprzez klauzulę „ … wszystkich serwisów terapeutycznych, łącznie z programami farmakologicznymi (detoks) …”. Strategia nie wprowadza wprost terapii substytucyjnej jako jednej z możliwości, ale skoro jest to program oparty na działaniu leków, pozostawia otwartą furtkę dla takiego rodzaju leczenia. Oczywiście dobra wola polityczna Państwowej Służby Więziennej jest tu niezbędna.
  • Podejście uwzględniające płeć – kobiety w ciąży, które używają narkotyków, powinny uzyskać odpowiednią opiekę prenatalną.
  • Zalecenie lekarzom pierwszego kontaktu (rodzinnym) przepisywania recept na lecznicze zastosowanie opioidów (ulga w bólu, terapia substytucyjna), co jest niezbędne dla lepszej opieki zdrowotnej szczególnie w kontekście trwającej reformy systemu służby zdrowia na Ukrainie.

Strategia sama w sobie nie ma żadnego bezpośredniego przełożenia na zastosowanie jej zapisów w praktyce. Ale ma pozostać istotna platformą dla dalszej walki o lepszą politykę i reformy na Ukrainie.

Prace nad Strategią zostały zainicjowane przez Narodowe Biuro Kontroli Narkotyków i były rozwijane przy wsparciu wielu partnerów: International Renaissance Foundation (IRF), Grupy Pompidou przy Radzie Europy oraz innych ukraińskich i międzynarodowych ekspertów. IRF oraz Open Society Foundations wspierały państwowe i międzynarodowe badania i analizy oraz przeprowadziły serię publicznych wysłuchań oraz debat wokół szkicu Strategii w 2012 roku. Ten sukces nie byłby możliwy bez silnego wsparcia Narodowego Biura Kontroli Narkotyków i wielu wysiłków podjętych przez partnerów.

Olena Kucheruk, kierownik Programu Zdrowia Publicznego w International Renaissance Foundation na Ukrainie. www.irf.ua

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij