Kultura

Po spotkaniu artystów z rządem: będzie projekt zmian w prawie

Celem jest kompletny system zabezpieczeń społecznych dla ludzi kultury i sztuki.

8 maja przedstawiciele rządu spotkali się ze środowiskami kultury w sprawie prawnego uregulowania statusu artysty oraz wpisania twórców do powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych i emerytalnych. Spotkanie odbyło się z inicjatywy Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej i podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej – ministra Radosława Mleczki.

Obie strony rozmawiają od początku roku, tym razem jednak, obok artystów wizualnych, do udziału w spotkaniu zaproszono także reprezentacje ludzi teatru, pisarzy, tłumaczy oraz muzyków orkiestrowych i niezależnych. Twórców reprezentowali również członkowie prezydium Komisji Środowiskowej „Pracownicy Sztuki” Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza.

O czym rozmawiano? Między innymi o tym, że nie wiadomo, ilu jest w Polsce artystów i w jakich warunkach żyją. Po różnych zmianach z polskiej legislacji znikło pojęcie artysty (lub zawodu artystycznego), co wypchnęło twórców poza regulacje i osłony wynikające z prawa pracy. Jednocześnie nadzieje na stworzenie przemysłów kreatywnych, które miałyby zapewnić twórcom samozatrudnienie i w ten sposób rozwiązać problem ich uposażeń socjalnych i emerytur, nie spełniły się.

Większość albo współpracuje z publicznymi instytucjami kultury, których niedofinansowanie odbija się na głodowych zarobkach artystów, albo, prowadząc własną praktykę artystyczną, zarabia na tyle mało, że nie jest w stanie opłacić indywidualnie składek zdrowotnych czy emerytalnych.

W opinii strony społecznej należy w związku z tym zacząć od szeroko zakrojonych badań nad statusem artystów w Polsce. Przedstawiciele rządu wyrazili wolę zmierzenia się z problemami ludzi kultury, zachęcili twórców do sformułowania projektu zmian i zadeklarowali, że przeanalizują go z resortami finansów i zdrowia. Środowiska twórców natomiast zobowiązały się do powołania wspólnego zespołu, który opracowałby taki projekt: chodzi przede wszystkim o zdefiniowanie statusu artysty w polskim prawie i włączenie twórców do powszechnego systemu ubezpieczeń zdrowotnych, socjalnych i emerytalnych.

Ogólnopolskie Forum Sztuki Współczesnej zapowiedziało szerokie konsultace ze środowiskami artystów różnych dziedzin w celu wyłonienia zespołu roboczego, który podejmie prace nad projektem. O poszerzenie grona twórców uczestniczących w rozmowach ze stroną rządową zabiegają także przedstawiciele innych branż artystycznych. Kaja Malanowska wystosowała apel  do pisarzy i pisarek, poetów i poetek, by włączali się w inicjatywę.

Krótkofalowo strony pragną porozumiewać się w najbardziej palących sprawach – OFSW wraz z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej mają w tej dziedzinie już pierwsze sukcesy. Udało się zmienić interpretację przepisów, które zabraniają rozliczania przychodów z tytułu praw autorskich w ramach działalności gospodarczej. Ministerstwo Finansów bowiem najpierw zachęcało artystów do samozatrudnienia, a następnie zakazało w jego ramach rozliczać praw autorskich, które są najczęściej jedynym, czym artysta w swojej działalności gospodarczej „obraca” . Dzięki interwencji środowisk twórców przepis ten udało się zmienić.

Istotniejszy jest jednak cel długofalowy. Współpraca pomiędzy rządem a środowiskami twórców ma doprowadzić do stworzenia kompletnego systemu zabezpieczeń społecznych dla sektora kultury i sztuki.

Praca nad projektem nie rozpocznie się od zera. Ogólnopolskie Forum Sztuki Współczesnej przygotowało zarys propozycji, która jest teraz przedmiotem konsultacji z innymi środowiskami twórców. Zakłada ona zdefiniowanie statusu artysty, z uwzględnieniem autorów dzieł sztuki, wykonawców, projektantów oraz absolwentów szkół artystycznych (w dwuletnim okresie chronionym), oraz powołanie organizacji, która obsługiwałaby wpisywanie twórców do systemu ubezpieczeń i emerytur oraz pobieranie od nich składek. Propozycja OFSW inspirowana jest rozwiązaniami francuskimi, gdzie w ciągu minionego półwiecza powołano dwie organizacje (La Maison des Artistes i L’AGESSA) służące obsłudze systemu ubezpieczeniowego i emerytalnego artystów.

Należy podkreślić, że na rozwiązanie bytowych problemów środowisk kultury w Europie nacisk kładą instytucje unijne. Parlament Europejski w dwóch rezolucjach (z roku 1999 oraz 2007) zobowiązuje kraje członkowskie do uregulowania kwestii socjalnych i emerytalnych artystów.

Strona rządowa i społeczna zdecydowały kontynuować współpracę w formie comiesięcznych spotkań roboczych.

Za udzielenie informacji dziękuję uczestnikom spotkania z 8 maja: Katarzynie Górnej (OFSW, IP), Mikołajowi Iwańskiemu (OFSW, IP), Wojtkowi Zrałkowi-Kossakowskiemu (KP, IP) oraz Kai Malanowskiej (IP).

Czytaj także:

Katarzyna Górna: Artyści na emeryturze będą zależeć od pomocy społecznej



__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Igor Stokfiszewski
Igor Stokfiszewski
Krytyk literacki
Badacz, aktywista, dramaturg. Współpracował m.in. z Teatrem Łaźnia Nowa, Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, Rimini Protokoll z artystami – Arturem Żmijewskim, Pawłem Althamerem i Jaśminą Wójcik. Był członkiem zespołu 7. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie (2012). Autor książek „Zwrot polityczny” (2009), „Prawo do kultury” (2018).
Zamknij