Prawdziwa demokracja nie ma jednego ustalonego modelu. To my wszyscy powinniśmy ją stworzyć na ulicach.

Prawdziwa demokracja nie ma jednego ustalonego modelu. To my wszyscy powinniśmy ją stworzyć na ulicach.
Czeski artysta Martin Zet, w ramach 7. Berlin Biennale, rozpoczął kampanię „Niemcy pozbywają się tego”. 12 stycznia wezwał czytelników, by pozbywali się egzemplarzy antyemigranckiej książki Thilo Sarrazina.
Wbrew pozorom „Chciwość” nie jest filmem o słabościach charakteru bankierów z Wall Street. To świetny, etnograficzny portret grupy odpowiedzialnej za kryzys.
Coś symbolicznego jest w tym, że Macio Moretti dostał w roku 2011 Paszport „Polityki” w kategorii muzyka popularna. Zaciera się granica między tym, co zwykło nazywać się muzycznym mainstreamem, a tym, co nosi zazwyczaj nazwę muzyki eksperymentalnej. Rok 2011 w muzyce podsumowuje Wojtek Zrałek-Kossakowski.
Kolejna osoba z kręgu grupy Wojna skazana została na karę 10 lat więzienia!
Kopyt, Góra, Pietrek, Pasewicz – a może Ważyk i Karpowicz? Kogo warto było czytać w 2o11? Czyje tomy wierszy nagradzano, a czyje wznawiano? Rok w poezji podsumowuje Paweł Kaczmarski, KP Wrocław.
Rozmowa z Wojciechem Tomczakiem z Grupy Filmowej WOLF, laureatem nagrody im. Stanisława Brzozowskiego przyznanej przez Klub Krytyki Politycznej w Gnieźnie na Festiwalu Offeliada.
Sądzę, że ludzie sztuki powinni wrócić do polityki, która jest egzekwowaniem naszych praw i możliwości rozwoju, jako zdolny do działania podmiot, i nie pozostawać więcej spolegliwym obiektem manipulacji – pisze kurator 7. Berlin Biennale Artur Żmijewski.
Saramago, Gretkowska, Szczuka i Bratkowska, Iwaszkiewicz… Najciekawsze, najbardziej frapujące, niezapomniane książki 2011 roku. Subiektywny ranking Marty Konarzewskiej.
Na szczęście film Holland nie jest po prostu umoralniającą opowieścią o przemianie szmalcownika w „sprawiedliwego wśród narodów świata”. Polskie kino znów na poważnie dyskutuje z pamięcią wspólnoty, w której powstaje. Film W ciemności Agnieszki Holland recenzuje Jakub Majmurek.
Dla artysty nie ma lepszej drogi, niż skleić się z jakąś ideą i w ten sposób się uwyraźnić. Ci, którzy zaufali idei, ci wygrali w sztuce – mówi Artur Żmijewski – kurator 7. Berlin Biennale – w rozmowie ze współkuratorką Joanną Warszą.
Wszyscy chcemy powiedzieć coś o miłości, życiu i śmierci. Z Wolfgangiem Tillmansem przy okazji wystawy jego prac w warszawskiej Galerii Zachęta rozmawiał Kuba Świetlik.