Kaja Puto

Cenzura z tektury w Polskim Radiu

Kaja Puto. Fot. Jakub Szafrański

Czy polska prawica to ten sam naród, który ratował Żydów z Holocaustu, skoro nawet w tak błahej sytuacji nie potrafi zachować się mężnie?

 

Czwartkowy Klub Trójki poświęcony został sytuacji politycznej Ukrainy. Do programu prowadzący Piotr Semka zaprosił czworo ekspertów od Wschodu: Łukasza Adamskiego, Olgę Popowycz, Jerzego Haszczyńskiego, Wojciecha Poczachowskiego oraz Olenę Babakovą. Wydawca programu dostał jednak telefon z góry, by Babakovą odwołać – to dziennikarka krytyczna wobec władzy PiS, która w 2016 roku rozstała się z Polskim Radiem pod naciskiem nowego kierownictwa. O interwencji zarządu zapomniano jednak poinformować zaproszoną gościnię. Całą sytuację Babakova opisała ze szczegółami na swoim Facebooku.

Ukraińcy nie wyjadą do Niemiec. Ale nie dlatego, że w Polsce jest im dobrze

Sam fakt, że goście krytyczni wobec rządu są na cenzurowanym, nie dziwi – ot, rzeczywistość polskich mediów publicznych. Nie wiem, czy za poprzednich zarządów PR ingerowano w decyzje wydawców i prowadzących telefonami z góry – z pewnością trzeba przyznać, że głosy prawicowe były niedoreprezentowane. Ale Babakova w Klubie Trójki, jeśli kogoś miała krytykować, to ukraiński, nie polski rząd. Zresztą to, że wcześniej w polskich mediach publicznych było źle, nie znaczy, że teraz może być jeszcze gorzej.

Cenzura nie dziwi, ale śmieszy jej nieudolność – z góry przyszedł prikaz, ale gościnię już zaproszono i zapomniano odwołać. Babakova zjawia się w studiu, a wydawca prosi ją na rozmowę, licząc, zdaje się, że problematyczna gościni sama zniknie, i pyta ją dramatycznie, co ma w tej sytuacji zrobić. W końcu prosi, by nie odnosiła się do swojej przeszłości w radiu podczas audycji, pogłębiając jej upokorzenie. Dlaczego dopiero teraz, skoro Babakova regularnie gości w PR od czasu swojego odejścia z pracy? Odpowiedź nasuwa się sama: bo nawet cenzura w państwie PiS jest z tektury.

#Terespol, czyli reżim z tektury

Wściekłość budzi natomiast milczenie zaproszonych gości. Nie znaleźli w sobie odwagi, by zająć jakiekolwiek stanowisko wobec zaistniałej sytuacji (a niektórzy z nich kreują się teraz w mediach społecznościowych na obrońców Babakovej). W obliczu ostatnich awantur z Izraelem nasuwa się pytanie: czy polska prawica to ten sam naród, który ratował Żydów z Holocaustu, skoro nawet w tak błahej sytuacji nie potrafi zachować się mężnie? Wydawcy i prowadzącego nie winię – podjęli jakąś decyzję, poza tym są trybikami w machinie. Postawy zaproszonych ekspertów nie usprawiedliwia nic.

Cała ta sytuacja wiele mówi o środowisku ekspertów od Wschodu, w którym nie jest rzadkością konformizm i lojalność wobec aktualnie panującej władzy. I w którym sporo wobec tego Wschodu protekcjonalizmu. Goście poprzyglądali się, co polska demokracja wyprawia z ukraińską dziennikarką, i niezrażeni przeszli do krytykowania ukraińskiej demokracji. Panowie, zanim kolejny raz zaczniecie formułować porady dla naszych sąsiadów – spójrzcie w lustro.

PS. Piotr Semka odniósł się do wpisu Oleny Babakovej:

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Kaja Puto
Kaja Puto
Reportażystka, felietonistka
Dziennikarka i redaktorka zajmująca się tematyką Europy Wschodniej, migracji i nacjonalizmu. Współpracuje z mediami polskimi i zagranicznymi jako freelancerka. Związana z Krytyką Polityczną, stowarzyszeniem reporterów Rekolektyw i stowarzyszeniem n-ost – The Network for Reporting on Eastern Europe. Absolwentka MISH UJ, studiowała też w Berlinie i Tbilisi. W latach 2015-2018 wiceprezeska wydawnictwa Ha!art.
Zamknij