Czytaj dalej

Agnieszki Wiśniewskiej lista lektur na czas pandemii

#SiedzęWDomuCzytamKsiążki

Agnieszka Wiśniewska podpowiada, po jakie książki Krytyki Politycznej warto teraz sięgnąć. Wszystkie kupicie teraz w formie ebooków lub audiobooków z 40-procentową zniżką.

Chantal Mouffe, W stronę lewicowego populizmu

„Książka ta jest w tonie politycznym i otwarcie przyznaje się do zaangażowania” – pisze Chantal Mouffe. Wspaniale, żadnej ściemy. Czysta polityczność i rozkmina, jak zmienić rzeczywistość na lewicową.

Mouffe przypomina swoje wcześniejsze pomysły, czasem pisze, że nie wszystko ma dziś sens. W tym dziś widzi „moment populistyczny”, który lewica powinna wykorzystać po to, żeby ożywić demokrację, skonstruować polityczne „my”.

Mój egzemplarz jest cały pokreślony. Jest w nim parę znaków zapytania i uwag typu „co?!” (np. tam, gdzie Mouffe pisze, że skupia się tylko na Europie Zachodniej). Ale takie lektury lubię – takie, które mnie trochę wkurzają, często inspirują i po przeczytaniu których długo gadam o nich ze znajomymi.

Jan-Werner Müller, Co to jest populizm?

Jan-Werner Müller napisał zajebistą, zwięzłą, konkretną książkę o populizmie. Słowo to w ostatnich latach padało w dyskusjach politycznych pierdylion razy. Mało kto z wypowiadających je ma tak jasno poukładane w głowie (i przelał to na kartki książki), co właściwie ma na myśli.

Co to jest populizm? to jedna z tych książek Krytyki Politycznej, które traktuję jak słownik. Przy czym Jan-Werner Müller mówi często, że on coś myśli, że on tak to widzi. To słownik, który on proponuje. Dla mnie przydatny. Bardzo.

Aha, i Müller pisze, że niemożliwy jest lewicowy populizm. Co nie przekreśla pomysłów Chantal Mouffe, tylko stoi obok nich.

Anna Wiatr, Betrojerinki. Reportaże o pracy opiekuńczej i (bez)nadziei

Reportaż o pracy opiekuńczej. Oczywiście o pracy kobiet, bo to one ją w większości przypadków wykonują.

Pandemia zmusza nas do konfrontacji z wiedzą, którą eksperci powtarzali do znudzenia – społeczeństwo się starzeje. Starsze osoby wymagają szczególnej opieki. Widzicie teraz, że to nie jest czcze gadanie, to są nasze sąsiadki, którym trzeba pomóc w zakupach. Ta książka wyszła jakiś czas temu – teraz jest dobry moment, żeby nadrobić lekturę, jeśli jeszcze nie mieliście okazji.

Marta Rysa, Upiór w bloku. Kryminałki mieszkaniowe

Jeśli tak jak wiele osób siedzicie w domach, bo wyjścia ze znajomymi się chwilowo skończyły, i możecie sobie teraz siąść w fotelu i poczytać, wiecie, jak ważne jest, żeby mieć w domu fotel. Albo jeśli zaoszczędziliście półtorej godziny na dojazdach do pracy i pracujecie przy stole w kuchni, to wiecie, jak ważne jest to, żeby mieć stół w kuchni. Albo kuchnię w ogóle. Albo kawałek przestrzeni, żeby pogadać przez telefon z zachowaniem prywatności.

Upiór w bloku to reportaż o mieszkaniach. Kto wynajmował, ten szybko zrozumie, skąd podtytuł „kryminałki”. Siedzimy teraz w tych mieszkaniach, zawalonych gratami właścicieli, którzy wynajmującemu nie pozwalają nic wywalić, gapimy się w puste ściany, na których wynajmujący nie pozwala nic powiesić, żeby dziurka nie została. W tych warunkach ta książka jest jeszcze bardziej czytelna. Więc polecam ludziom o mocnych nerwach.

Piotr Gacek, Ina Benita. Za wcześnie na śmierć

Przyznaję, przed przeczytaniem tej książki nie znałam aktorki Iny Benity. Kiedy gotowa książka przyjechała z drukarni do redakcji, byłam totalnie zaintrygowana. I wzięłam sobie egzemplarz na jakiś wyjazd.

W pociągu nie mogłam się oderwać od opowieści o przedwojennym kinie, o tym, jak wyglądała produkcja, dystrybucja, bo to wszystko były elementy biografii Benity. A potem nie mogłam się oderwać od historii. Bo jest tu melodramat, jest wielka historia, jest zagadka. I to jaka.

Polecam wam nic nie czytać o bohaterce przed lekturą. Spojler zabija frajdę z czytania. I mam nadzieję, że kiedyś ktoś przeniesie tę historie na ekran, bo to jest gotowiec. Film będzie drogi w produkcji, bo kostiumy, wnętrza, ale warto. Kino o kinie, o glamourze międzywojnia i tragedii wojny. Polecam tę książkę każdej reżyserce, którą znam. Oczywiście po to, żeby nakręciła na jej podstawie film.

***

Wszystkie te książki możecie kupić w sklepie Wydawnictwa Krytyki Politycznej.

Na ebooki i audiobooki jest teraz 40 procent zniżki.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Agnieszka Wiśniewska
Agnieszka Wiśniewska
Redaktorka naczelna KrytykaPolityczna.pl
Redaktorka naczelna KrytykaPolityczna.pl, w latach 2009-2015 koordynatorka Klubów Krytyki Politycznej. Absolwentka polonistyki na UKSW, socjologii na UW i studiów podyplomowych w IBL PAN. Autorka biografii Henryki Krzywonos "Duża Solidarność, mała solidarność" i wywiadu-rzeki z Małgorzatą Szumowską "Kino to szkoła przetrwania". Redaktorka książek filmowych m.in."Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna", "Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna".
Zamknij