Seminarium poświęcone wystawie, gdzie artysta i odbiorcy, stają się częścią mrowiska, a dokładniej mówiąc, procesu symbiotyczności tworzenia.
Najbliższe seminarium cyklu Sztuka Czasu Współczesnego, zatytułowane Symbiotyczność tworzenia, odnosić się będzie do wystawy Jarosława Czarneckiego aka Elvin Flamingo, odbywającej się w Instytucie Sztuki Wyspa i w Gdańskiej Galerii Miejskiej.
Czarneckiemu udało się stworzyć nie tylko instalację multidyscyplinarną, ale również wielowarstwową. Głównym jej elementem bezsprzecznie są mrowiska, czyli niekończący się akt tworzenia. Kolejne to próba zbadania i naszkicowania przez artystę dróg komunikacji w obrębie mrowisk, pokazania tras najbardziej uczęszczanych, miejsc najczęściej wykorzystywanych. Natomiast innym istotnym aspektem jest stworzenie przez artystę za pomocą streamingu internetowego bezpośredniej komunikacji pomiędzy oglądającymi wystawę w Galerii i Instytucie, nieograniczoną do przekazu wizualnego, ale poszerzoną o warstwę dźwiękową, która nadaje projektowi kolejny wymiar. Zabieg ten pozwala oglądającym – poprzez ich obecność, odgłosy i komentarze – stać się częścią projektu, który dodatkowo może być obserwowany z zewnątrz na ww. stronie internetowej.
Iwona Bigos /fragment tekstu kuratorskiego wystawy Symbiotyczność tworzenia/
Seminaria prowadzone przez prof. Grzegorza Klamana mają na celu prześledzenie kilku wybijających się wątków dotyczących funkcji sztuki społecznie zaangażowanej i krytycznej. Niegasnące konflikty i nieporozumienia – lub też narastający opór i niechęć – wywoływane przez różnorodne gesty artystyczne wydają się więzić nas w pętli narastającej społecznej agresji. Zerwanie komunikacji, zmieszanie pojęć i języka w niebezpieczny sposób uwalnia lęki i uprzedzenia. Przepracowane w burzliwych latach 90-tych spory ideologiczne nie wygasły i wracają ze zdwojoną siłą. Dekada względnego spokoju okazała się pozorem konsensusu kulturowego i ponownie dzisiaj potrzebujemy krytycznego wglądu i wysiłku przywracającego nam sferę publiczną.
Sztuka jest niezbywalnym składnikiem naszego życia i zarówno artyści jak i politycy ponosimy odpowiedzialność za jakość performatyki społecznej, sztuka często ma większą siłę oddziaływania od politycznych normatywów lecz jest też niezwykle wrażliwa i podatna na zawłaszczenie i deformację – mówi prof. Grzegorz Klaman. Liczę, że te spotkania staną się jeszcze jedną składową i kolejnym narzędziem do weryfikacji i przewartościowania materiałów, do pogłębionej publikacji na temat sztuki krytycznej w Polsce – dodaje.
Gośćmi seminarium będę artyści i kuratorzy, którzy w istotny sposób mieli wpływ na przebieg debaty dotyczącej roli artysty jego praw i odpowiedzialności w przestrzeni wspólnej, wywołali swoim działaniem kontrowersje lub spory ideologiczne przewartościowujące zastane status quo.
Seminarium Sztuka Czasu Współczesnego prof. Grzegorza Klamana pt. Symbiotyczność tworzenia odbędzie się w czwartek, 2 października o godz. 19.00 w Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, ul. Nowe Ogrody 35, II p., Gdańsk. Gościem spotkania będzie Jarosław Czarnecki aka Elvin Flamingo. WSTĘP WOLNY
Dotychczasowe seminaria prof. Grzegorza Klamana w ramach cyklu Sztuka Czasu Współczesnego:
20 marca Mięso – ciało – klon; 17 kwietnia Agorafobia kontra agora filia; 15 maja Bio art – symbiotyczna przyszłość; 12 czerwca Ruiny transformacji.
Seminarium Sztuka Czasu Współczesnego odbywa się w ramach cyklu Uniwersytetu Krytycznego dofinansowanego ze środków Miasta Gdańska.