Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.
Nowe:
Niech uczniowie poczują się Bogami. Choć przez chwilę [rozmowa]
Brutalność, bezpośredniość, odwaga w stosunku do kultury. To szczególnie pociąga mnie w rapie – mówi Piotr Szwed, nauczyciel i autor książki „Patrz trochę szerzej. Hip-hopowy kurs literatury”.Katarzyna PrzyborskaStudenci z Polski współpracują z ruchem studenckim we Włoszech. Latem odwiedzili Bolonię, gdzie rozmawiali z tamtejszymi studentkami i studentami o ich problemach.
Po co nam święto, które znowu będziemy musieli obchodzić bokiem i które zmieni się w dzień promocji czteropaków piwa?
Po co chodzić do szkoły, skoro nikt tak naprawdę nie wierzy w naukę?
Decydenci, korporacje i bogate elity za nic mają raporty IPCC, które mówią jasno, że czas skończyć nie tylko z węglem, ale i samochodozą. A my dalej wmawiamy dzieciom, podwożąc je autami do szkół, by ceniły potęgę nauki i rozumu. Paulina JanuszewskaRymkiewicz powinien znaleźć się w szkole właśnie jako autor, który w fascynujący sposób przedstawiał w swoich działach idee, których praktyczne, polityczne konsekwencje, gdyby wprowadzić je w życie, okazałyby się dość przerażające.
Tegoroczny sezon wyborczy na uczelniach akademickich jest chyba jednym z najsmutniejszych od czasu, gdy na początku lat 80. wprowadzono wybory rektorów przez społeczność akademicką.
Jeśli chcemy przebudować albo znieść listę lektur, to nie da się uciekać od wielkich pytań, nie da się dryfować dalej bez planu, żyć w wiecznej prowizorce.
Po raz kolejny system szkolny jest we Francji w centrum kampanii politycznej.
Albo włączymy młodzież do procesów decyzyjnych, od szkoły po politykę, albo całkowicie wyłączymy sobie demokrację.
Wygląda na to, że duch przodka ministra kultury grasuje jeszcze tu i ówdzie, choć jego polityczny czerep przebywa w podziemiu, do którego zesłała go porażka wyborcza Zjednoczonej Prawicy.
Placówki szkolące w kierunku MBA są fabrykami produkującymi ludzi, którzy następnie zjawiają się w działającej od lat firmie, nie mając pojęcia o specyfice jej działalności, i wprowadzają swoje porządki.
Akademików jest za mało i są w złym stanie; czynsze na rynku prywatnym są coraz wyższe; stypendia socjalne są niskie i przyznaje się ich za mało.
Mozaika klimatyczna to warsztaty opracowane na podstawie raportów Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu. W Polsce prowadzi je Katarzyna Udrycka, gościni najnowszego odcinka podcastu „Nie ma przyszłości bez równości”.
Pandemia pokazała, że można efektywnie uczyć się w domu. W tym czasie rozwinęły się i rozpowszechniły pomoce dydaktyczne dostępne online, na przykład platformy edukacyjne. Edukacja domowa nadal jest niszą. Czy musi tak być?
Mieli być powiewem świeżości w nauczaniu domowym. Coś poszło nie tak. Co? Pytamy o to Michała Cieślę, rzecznika Szkoły w Chmurze.
Studenci i studentki zaczynają więc wreszcie organizować się w obronie swoich podstawowych praw i godności.
Nieszczęsne opóźnienie cywilizacyjne, które zafundowało nam utknięcie za żelazną kurtyną, skutkuje teraz poczuciem, że musimy coś światu udowodnić.
Zadania domowe odtwarzają podziały klasowe, które widać także w szkole. Dzięki temu uczniowie z uprzywilejowanych domów korzystają na nich bardziej, niż nieuprzywilejowani.
Liczba godzin fizyki nic nie znaczy, dopóki młodzież szkolna żyje w lęku i traumie.
Spośród wszystkich zatrudnionych w IZ analityków Engels jest prawdopodobnie najbardziej aktywny pod względem wystąpień medialnych w różnych językach, jako postać uwiarygadniająca PiS i politykę antyunijną partii.
Czy możliwe jest, że Instytut Zachodni im. Zygmunta Wojciechowskiego nie jest świadomy tego, kogo u siebie zatrudnia?
Czego się obawiam? Że władze kolejnych uczelni, gdzie narodzą się podobne protesty, zareagują równie agresywnie i nieprzychylnie jak UAM. Że samorządy dalej będą nas potępiać, a lewicowi intelektualiści i akademicy pasywnie patrzeć – mówi jedna z uczestniczek protestu okupacyjnego w Jowicie.
Sondaże pokazują, że 55 proc. Polaków i Polek popiera rezygnację z nauczania religii w szkole, a zaledwie 29 proc. jest przeciw.
Bez zapewnienia człowiekowi materialnej bazy intelektualny rozwój stanie się niczym innym niż pomnażaniem siły roboczej, którą wielki kapitał bardzo łatwo zaprzęgnie do swojego młyna wolności. Bo przecież jesteśmy biedni z własnej woli, prawda?
Może egzaminy zawodowe czy podstawy programowe są lekko paździerzowe, ale można i warto je unowocześnić – mówi poseł Marcin Józefaciuk z Koalicji Obywatelskiej.
Te rządy to nie będzie leczenie dżumy cholerą, ale godzenie wody z ogniem już trochę tak – tezy i język exposé pokazują to bardzo wyraźnie.
Myśl, że uniwersytet powinien być dostępny i otwarty, brzmi w neoliberalnym kapitalizmie wywrotowo i utopijnie.
Rozmowa z Moniką Horną-Cieślak, wybraną przez Sejm na Rzeczniczkę Praw Dziecka.
O wyzwaniach dla polskiej edukacji w nadchodzącej kadencji rozmawiamy z Krystyną Szumilas, wybraną na przewodniczącą sejmowej komisji edukacji.
Ciężar plecaków i prace domowe mają znaczenie, ale nie kluczowe, a psycholog w szkole to ważny krok, ale nie może być ostatni.
Wpływy Kościoła w Irlandii zaczęły słabnąć, kiedy kobiety przestały wysyłać synów do seminarium, a córkom radziły najpierw zdobyć wykształcenie i pracę, a potem zakładać rodzinę.
Waryński nie spełnia oczekiwań dydaktyczno-wychowawczych systemu obliczonego na egoistyczny indywidualizm, na kult pieniądza, na bezpardonową walkę o własność.
Mikołaja Pawlaka, odchodzącego ze stanowiska Rzecznika Praw Dziecka, żegnam bez żalu. Miał w tej kadencji wiele możliwości, by zrobić coś dobrego. Nie wykorzystał ich.
Tegoroczne święto startuje pod hasłem „Safe Space”. Obchodzi je ponad 100 szkół z różnych miast i miejscowości w Polsce.
Sztandarowe postulaty Lewicy nie odbiegają dziś daleko od tego, czego oczekuje większość wyborców KO i Trzeciej Drogi. Tę okazję trzeba wykorzystać.
Rządzie, który powstaniesz pewnie w grudniu: zacznij od szkoły. Przynajmniej coś dobrego po was zostanie.
Czy nauczyciele w ogóle są jeszcze potrzebni?
Aborcja, edukacja, klimat, mieszkania – na kogo możemy w tych sprawach liczyć, jeśli nie na Lewicę?
Dział Krajowy Lokalny: Polska edukacja stoi nad przepaścią. Czy programy wyborcze poprawią sytuację?
Propozycje likwidacji zadań domowych (w klasach I-III) i zwiększenia dyżurów nauczycielskich, mających rozwiązać „patologię korepetycji”, nic nie zmienią, gdyż rodzice zwracają się do korepetytorów właśnie dlatego, że szkoła nie jest w stanie stawić czoła trudnościom uczniów
– Prawica pokazała, że da się dać dużo więcej pieniędzy na kulturę, ale pieniądze nie poszły na niezależną twórczość artystów, rozwój czytelnictwa i tak dalej, tylko na promocję modelu narodowo-katolickiego – mówi Agata Diduszko-Zyglewska.
W nowym odcinku podcastu „Nie ma przyszłości bez równości” dyskutujemy też o tym, dlaczego praca dla idei zwykle jest synonimem wyzysku i dlaczego młodzież potrzebuje nie tylko wkurwu, ale poczucia stabilizacji w trudnych i burzliwych czasach.
Polskie szkoły stały się wielokulturowe jak nigdy wcześniej. Ale ministra Czarnka nie obchodzi integracja ani stan psychiczny dzieci.
Zanim krzykniemy, że młodzież ma Polskę w dupie, a w głowie ma siano z TikToka, sprawdźmy, kogo wychowuje szkoła: obywateli czy poddanych?
Zamiast pytać, jak zapełnić ponad 20 tysięcy szkolnych wakatów, zapytajmy inaczej: jakim cudem ktoś jeszcze chce pracować w polskiej szkole?
Amerykański model wychowania sprowadza się do trzech zasad: zastraszyć, ukarać, przywrócić porządek.
W USA zapadło wiele nie tylko kontrowersyjnych, ale zupełnie bezprecedensowych decyzji Sądu Najwyższego.
Działająca trzy lata platforma, jak się wydaje, zmienia wszystko.
Słyszymy, jak starsze pokolenia wspominają wspaniałe studenckie lata, i myślimy sobie: „kurde, co jest ze mną nie tak?”.
Rozmowa z Magdaleną Grabowską, socjolożką, feministką, profesorą w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Gdy komendant ziobrystowskiej szkoły „sprawiedliwości” sugeruje, że Barbarze Engelking należałoby ogolić głowę, powinniśmy uświadomić sobie przynajmniej jedno: czas wyrażania „niepokoju” w stonowanych oświadczeniach się skończył.
Amerykańska prawica prowadzi otwartą wojnę przeciwko bibliotekom. Niedługo ta wojna rozgorzeje zapewne i w Polsce.
Znamy wyniki piątej edycji Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+.
Przewodniczący KRRiT, „talib” z nadania PiS, nie będzie zadowolony. A tego byśmy nie chcieli.
Proces przebudowy szkoły do stanu z grubsza pożądanego – włącznie z wypracowaniem konsensusu, co to właściwie znaczy – to zadanie na wiele lat. Najlepszy moment na to był pewnie 30 lat temu, drugi najlepszy, być może ostatni, jest dziś.
Rozmowa z Jakubem Chabikiem, prezesem Stowarzyszenia na rzecz Chłopców i Mężczyzn.
Pytanie: „jak wykryć sztuczną inteligencję w wypracowaniu?” pokazuje, co jest nie tak z naszym myśleniem o szkole.
Bezpieczna, otwarta, tęczowa – czy takie jest twoje liceum? Jeśli tak, możesz zgłosić je do startującej właśnie trzeciej edycji Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+.
Amnesty International upomina się o równe prawa dla ukraińskich dzieci w polskich szkołach. I wzywa rząd, by wywiązał się ze swoich obowiązków.
Nie jest zadaniem dzieci, by nas uczyć, to naszym zadaniem jest dostosować świat do nich tak, by było sprawiedliwie. Rozmowa z drą Ewą Maciejewską-Mroczek, socjolożką, polonistką i amerykanistką.
Ogromna część użytkowników narkotyków nie wie, co wciąga, pali czy łyka.
Za łamanie obowiązku szkolnego rodzice mogą spędzić rok w więzieniu. Edukacja jest traktowana bardzo poważnie we Francji.
Większości z nas przez przynajmniej 12 lat wpajane jest posłuszeństwo. Rozmowa z Mikołajem Marcelą, autorem książki „Patoposłuszeństwo. Jak szkoła, rodzina i państwo uczą nas bezradności i co z tym zrobić?”.
Przemocą uczymy dziecko tego, świat jest agresywny i tylko agresją można się przed nim bronić. O raporcie „Dzieci się liczą” rozmawiamy z Renatą Szredzińską z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Głosów sprzeciwu potrzeba więcej. Tak by manipulacje ministra Czarnka stały się bezzębne.
Próby zbycia młodych badaczy Uniwersytetu Kalifornijskiego wpisują się w szerszy trend stopniowo przekształcający amerykańskie uczelnie w instytucje coraz mniej publiczne.
Choć regulacje reklamowane są przez ministerstwo jako przywracające rodzicom prawo do wychowywania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami, to w rzeczywistości je ograniczają. O kolejnym etapie krucjaty Przemysława Czarnka rozmawiamy z Alicją Pacewicz.
Według badań 65 proc. młodzieży LGBT+ w Polsce doświadczyło przemocy, a 75 proc. z nich miewa myśli samobójcze. Co 10. młoda osoba LGBT+ została wyrzucona z domu.
Nauczyciele i nauczycielki, przekazujący rzetelną wiedzę, a nie zestawy ideologicznych założeń, są na pierwszym froncie organicznego oporu przed autorytarnymi zapędami władzy.
Szkoła zbyt często patrzy na dziecko przez pryzmat diagnozy i traktuje je nie jak człowieka, tylko zbiór deficytów i dysfunkcji. Rozmowa z Izabelą Hnidziuk-Machnicą z Fundacji AleKlasa.
To nie w poziomie wiedzy dzieci tkwi największy problem polskiej szkoły.
System oceniania, promujący współzawodnictwo, będący de facto narzędziem represji, nie uwzględnia indywidualnego postępu ucznia, ale też pozwala na podbudowanie „dowodami” tworzonej na tony dokumentacji.
Władza zmusza rodziców do zbędnego wydawania miliardów złotych na usługi, które powinno zapewnić państwo.
Pełzająca prywatyzacja polskiej szkoły nie jest efektem spisku konserwatywnego ministerstwa ani liberalnych rodziców, lecz konsekwencją chronicznego niedoinwestowania edukacji.
Szkoła to pierwsze miejsce, w którym spotykamy się z państwem. To pierwsze miejsce, które pokazuje nam, czym to państwo jest. W Polsce jest to spotkanie przykre.
Sprawa edukacji, w przeciwieństwie do sytuacji z 2019 r., jest już rozpoznana. Środowiska nauczycielskie są lepiej zorganizowane, choćby w grupy i inicjatywy w mediach społecznościowych.
Angielszczyzna, być może jako ostatni element spuścizny japiszonowych lat 90., wciąż w Polsce przesączona jest bardziej lub mniej uświadomionym klasizmem. Ale Patryk Jaki akurat nie jest jego ofiarą.
Pod koniec XIX wieku na ziemiach polskich pod zaborem rosyjskim pisać i czytać umiało około 30 proc. mieszkańców. W zaborze niemieckim było to ponad 95 proc. Wszystko to dzięki pruskiemu modelowi edukacji.
Obecny model szkoły reprodukuje obecny system – ekonomiczny, społeczny, polityczny i kulturowy.
Po tegorocznej katastrofie powodziowej w Pakistanie życiowe szanse milionów młodych Pakistańczyków i Pakistanek wiszą na włosku.
Wyzwania, także finansowe, jakie stoją przed rodzicami, nie kończą się wraz z początkiem roku szkolnego.
Żeby zacząć rozmowę o problemach i barierach związanych z miesiączkowaniem, trzeba przełamać podwójne tabu.
W kolejnym odcinku podcastu „Prawo Spurek”, dzień przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego zaglądamy za drzwi polskiej szkoły i sprawdzamy, z jakimi problemami muszą mierzyć się jej uczniowie.
Oto wytwory kultury popularnej, które spędzają sen z powiek autorowi podręcznika „Historia i teraźniejszość”. Polecamy je wszystkie!
W odpowiedzi na rosnące problemy emocjonalne i psychiczne młodzi postulują etat dla psycholożek w każdej szkole. Skąd brać na to pieniądze? Oszczędzić można np. dzięki przeniesieniu religii do sal katechetycznych przy kościołach.
Rozmowa z Martą Sitak, ekolożką, botaniczką i edukatorką, o ćwiczeniach z końca świata, Odrze i przyzwyczajeniu do katastrofy.
Polska szkoła nie umie uczyć historii i innych przedmiotów tak, by pokazać, że zmiana jest możliwa, że to, co zrobimy z tym światem, jest też trochę w naszych rękach, że wolno marzyć.
Czarnek z Roszkowskim nie wychowają młodych falangistów, ale wbijają szkołę publiczną jeszcze głębiej do gleby.
„Historia i teraźniejszość” to nie podręcznik, nie tekst naukowy ani nawet publicystyczny, ale prywatna krucjata prawicowego ideologa.
Rozmawiamy ze Sławomirem Broniarzem, prezesem Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Rozmowa z Aleksandrą Gajewską, posłanką Koalicji Obywatelskiej.
Jeśli 22-latka nie bierze nadgodzin, to myślę – w tym cała nasza nadzieja! Rozmowa z Justyną Suchecką, autorką książki „Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze”.
Stopnie to narzędzie władzy. Wierzymy w presję i jedynki, boimy się, że bez nich dzieci skończą pod mostem. Takie myślenie prowadzi do katastrofy.
Coś, co do tej pory było uznawane za głupi, szkolny wybryk, teraz może mieć konsekwencje karne.
Przykładów, jak działać na rzecz kraju i nie umierać, jest w podręczniku historii znacznie mniej niż przykładów śmierci. Rozmowa z Agnieszką Jankowiak-Maik, „Babką od histy”, autorką książki „Historia, której nie było”.
Chcesz być zdrowy w Polsce PiS-u? Znajdź prywatnego lekarza za 300 zł na godzinę. Nie chcesz już mieszkać ze starymi? Przeznacz ponad połowę pensji na wynajem. Własne mieszkanie? Nie stać cię. Na kredyt? Nie bądź śmieszny.
Wszyscy po uszy tkwimy w systemie wychowania i edukacji, który jest dla dzieci szkodliwy, sami w nim wyrośliśmy, więc to dla nas naturalny stan rzeczy. Z Jaśminą Wójcik, artystką pracującą z dziećmi, rozmawia Magda Roszkowska.
Rozmowa z Kevinem McAreveyem, dyrektorem szkoły w Belfaście i głównym bohaterem filmu „Młody Platon”.
W całej Polsce ankiety projektu Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+ w ponad 2000 placówek wypełniło 14 tysięcy uczennic i uczniów, a co istotne – aż połowa z nich mieszka poza dziesięcioma największymi miastami w kraju.
Jeśli edukacja, tak jak zdrowie, jest luksusowym towarem kupowanym na rynku, musi w końcu dojść do gigantycznego kryzysu zadłużenia.
Gdyby tylko ludzie mieli odpowiednią wiedzę, to większość konfliktów społecznych zostałaby rozwiązana, prawda? Nie.
PiS nie chce bezpieczeństwa dzieci, tylko podkręcania gorączki wojennej i wizji powszechnej militaryzacji. To karmienie mitu małego powstańca – mówi Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.
Jak mają się uczyć dzieci z Ukrainy? Po polsku, po ukraińsku? Co proponuje państwo, a co organizacje edukacyjne? Sprawdzamy.
Rozmawiamy z radną Warszawy Dorotą Łobodą i rzeczniczką Związku Nauczycielstwa Polskiego Magdaleną Kaszulanis.
Prezydent Andrzej Duda zawetował lex Czarnek. Decyzja nie była chyba bezinteresowna, a minister Czarnek otrzymał nagrodę pocieszenia.
Jak powinna wyglądać edukacja klimatyczna w szkołach? Rozmawiamy z badaczkami z Uniwersytetu Śląskiego, drą Magdaleną Ochwat i drą Anną Guzy.
Marzy mi się, żeby każda szkoła była integracyjna i dostosowana, żeby osoby niepełnosprawne miały realną wolność wyboru.
Centralizacja, kontrola kuratoriów, dyscyplina i powszechny strach – tak ma wyglądać szkoła w Polsce.
Od siedmiu lat sławni poeci i poetki zabierają głos w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Rozmawiamy z Grzegorzem Uzdańskim, za sprawą którego Wisława Szymborska pisze o Facebooku, a Antoni Słonimski o wyroku na kobiety.
Jeśli nie będę wykształcona, każdy będzie mógł robić ze mną, co chce – mówi 15-letnia Mehdija. Z Kabulu pisze Jagoda Grondecka.
Skutków podwyższenia trudności matury z polskiego nie będzie widać od zaraz, tak jak skutków likwidacji gimnazjów.
Brakuje nauczycieli, klasy są przepełnione, a dzieci zmęczone. Czarnek mówi zaś: nie zwiększajmy liczby nauczycieli, zwiększmy im obciążenia − mówi Sławomir Broniarz, prezes ZNP.
Jeśli twój syn ma fazę na malowanie paznokci, pozwól mu eksperymentować, zamiast krzyczeć i pokazywać, że to, co uznawane za kobiece, jest gorsze i wstydliwe – mówi nam Magda Korczyńska, autorka projektu edukacyjnego „Jak wychowywać dziewczynki?”.
Dla co najmniej kilkunastu procent społeczeństwa odczytanie rozkładu jazdy autobusu, infografiki czy mapy pogodowej jest problemem. To analfabetyzm funkcjonalny.
Ciekawość świata dostajemy w pakiecie startowym. To szkoła wmawia nam, że bez systemowej edukacji niczego się nie nauczymy. Rozmowa z Mikołajem Marcelą.
Do obywatelskiej kieszeni Kościół w Polsce sięga co najmniej dwukrotnie. Pieniądze na samą tylko wyznaniową indoktrynację w szkołach idą nie tylko ze skarbu państwa, ale też z konta samorządów.
Mam zastrzeżenia do programu PO czy tez wygłaszanych przez część polityków na Campusie. Jednak w przeciwieństwie do krytyków imprezy widziałem, że te zastrzeżenia podzielali uczestnicy.
Licealiści spod Wrocławia wstają o piątej, żeby dotrzeć na lekcje. Jak ktoś ma daleko do szkoły, to zostaje mu mniej czasu na naukę i na odpoczynek.
Przemysław Czarnek nie wprowadzi obowiązkowej religii, ale to nie znaczy, że nie będzie jej więcej niż do tej pory.
Nowe, drakońskie przepisy prawa oświatowego mają jeden cel: realizowanie programu partii rządzącej w szkołach.
Czy łatka „lewackości” będzie kijem włożonym w szprychy działań partii, które celują w centro-prawicowych wyborców?
Wydatki państwa na politykę społeczną mogą przynosić zwrot. Czasem znacznie wyższy niż prywatne inwestycje na rynku.
Ponieważ realizujemy podstawę programową, nie mamy wiele przestrzeni, aby zaangażować ucznia czy uczennice uczciwie, bez pogwałcenia ich autonomii.
Zwykłyśmy słyszeć, że powojenną emancypację kobiet w Polsce należy brać w cudzysłów, bo była odgórnie zadekretowana, przymusowa i fasadowa. Czy to prawda?
Trwa zbiórka na pierwszy ciałopozytywny przewodnik dla chłopców.
Wszystkie pomysły min. Czarnka rozmijają się z rzeczywistymi potrzebami edukacyjnymi i każą raczej czytać zapowiedzi rewolucji konserwatywnej wprost.
Pieniądze to nie wszystko. Wychowanie w inteligenckim domu daje olbrzymią przewagę kulturową i edukacyjną.
Zwiększanie kompetencji kuratorów oznacza zwiększanie kompetencji ministra, czyli obecnie pana Przemysława Czarnka. Tymczasem dyrektor musi mieć odwagę sprzeciwienia się swoim zwierzchnikom.
Na czele rankingu szkół przyjaznych osobom LGBTQ+ znalazł się Zespół Szkół Plastycznych w Dąbrowie Górniczej. Autorom i autorkom badania udało się zebrać 22 tysiące odpowiedzi od uczniów i uczennic z całej Polski.
Przy każdej zmianie społecznej i politycznej nauczyciele i dyrektorzy podpisywali rodzaj kontraktu: wy nam płacicie, a my przygotowujemy dzieci do tego, żeby były dobrymi chrześcijanami albo żeby się świetnie odnajdywały na rynku pracy.
Na polskich uczelniach możesz usłyszeć, że kobiety to „probówki na spermę” – mówi nam Martyna Kaczmarek, feministyczna aktywistka, która obnaża na Instagramie skalę uczelnianego seksizmu.
W niedzielę polityczki Lewicy zaproponowały wizję państwa konstruującego swoje polityki tak, by zapewnić każdemu jak najszersze poszanowanie praw.
O odwadze, dzieciństwie i dorastaniu z Hanną Zagulską i Jasiem Kapelą, których książka „Odwaga” ukazała się właśnie w Wydawnictwie Krytyki Politycznej, rozmawia Paulina Januszewska.
Obawa, że „wielki sprawdzian”, którym dla edukacji była pandemia, zejdzie na poziom ocen konkretnych uczniów, nie jest bezpodstawna.
Podstawy programowe to zdaniem wielu jeden z największych problemów archaicznego systemu edukacji w Polsce.
Skupmy się na walce z wyzyskiem wobec najmłodszych zatrudnionych, zamiast doszukiwać się problemu w rodzicach.
Co mają nastolatki z pracy zarobkowej? Gorsze wyniki w nauce, problemy psychiczne i częstsze sięganie po używki. Więc może dajcie swoim dzieciom trochę pożyć.
Wiara w merytokrację nie tylko jest fałszywa, ale służy też do wywyższania garstki zwycięzców rynkowej gry i poniżania całej reszty.
Nic tak nie obrzydza młodym ludziom książek jak wymuszanie opanowania wiedzy o stercie ksiąg zupełnie niezwiązanych z ich sprawami. Rozmowa z Justyną Drath, nauczycielką i działaczką społeczną.
Nauczyciel Jarek Szulski próbuje rezygnować z wielu narzędzi władzy nad osobami uczniowskimi. Nie krzyczy, rozmawia, nie stawia stopni. A jednak jego książka „Nauczyciel z Polski” niepokoi.
Rozmowa z współtwórczynią i wieloletnią dyrektorką I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego „Bednarska”.
Stosunek do „W pustyni i w puszczy” mówi o tym, jakiej polskiej kultury chcemy. Czy powinny określać ją wrażliwość, szacunek dla innych i dążenie do wolności, czy raczej pogarda i samozadowolenie?
Nie wiem, czy wszyscy na pewno jesteście świadomi, że każdy „sexus” powinien łączyć się z gotowością spłodzenia potomka. Każdy! Jaś Kapela czyta książkę Karola Wojtyły, którą min. Czarnek chciałby wprowadzić do szkół.
Płatne studia finansowane za pomocą kredytów – co może pójść nie tak? Piotr Wójcik sprawdza na przykładzie USA.
Otyłość zawsze kojarzy się z czymś gorszym, to określenie o pejoratywnym zabarwieniu. Odbierane jest jako kalumnia, a nie stwierdzenie faktu, tymczasem to termin medyczny.
Rząd pracuje nad stworzeniem jednolitego systemu orzeczniczego, z dyrektorem powoływanym przez ministra do spraw zabezpieczenia społecznego. Ma to zapewnić większą niezależność.
Skończmy z ciągłym krytykowaniem i komentowaniem cudzego wyglądu. Dziewczyny, wolicie usłyszeć w pracy, że coś świetnie zrobiłyście czy że świetnie wyglądacie?
Na kłopoty dzieci i młodzieży z otyłością minister Czarnek proponuje dodatkowe zajęcia sportowe, zwłaszcza skierowane do dziewcząt. Dziewczyny w Polsce nie garną się do uprawiania sportu i nic dziwnego.
Kościół wyciąga z budżetu ok. 1,5 mld zł rocznie na pensje katechetów, wypisywanie dzieci z religii może spowodować, że część tych pieniędzy utraci.
Czy po likwidacji gimnazjów i chaosie pandemii da się jeszcze uratować polską szkołę? Michał Sutowski rozmawia z Justyną Suchecką.
Już od dłuższego czasu mówiło się, że nasze pokolenie będzie pierwszym, któremu będzie się żyło gorzej. W 2020 roku te przewidywania się ziściły.
Wszyscy potrzebujemy edukacji menstruacyjnej. Już wyjaśniamy dlaczego.
Czy Abraham zostałby skazany za próbę dzieciobójstwa?
Apostazja nie jest już tylko aktem buntu; nie jest nawet wyłącznie wyrazem solidarności z pokrzywdzonymi przez instytucję Kościoła osobami.
Rozmawiamy z Magdaleną Biejat, posłanką partii Razem, i Dorotą Łobodą, radną Warszawy.
Ministrowi chodzi o zagwarantowanie religijnym fanatykom prawa do głoszenia na uczelniach poglądów jawnie przeczących wiedzy naukowej.
Na całym świecie czas wolny sukcesywnie skraca się od 60 lat i stąd między innymi fala depresji i samobójstw, wynik niemożności bycia sobą w świecie.
Oto nowy kanon dla nowego ministra. Jedyny patriotyczny, prawdziwie polski, bez kompromisów i litości dla Żydów, masonów i lewactwa. ONR lubi to.
Mało kogo śmieszy dziś „Odprawa posłów greckich”. Prędzej będą to Zenek Martyniuk czy Czadoman. To oni wpływają na dopiero co kształtujące się pokolenia.
– Bratanica nie mogła brać udziału w lekcjach, bo nie miała dostępu do internetu. Wiem, że ciężko w to uwierzyć, ale nie każdy, nawet żyjąc w mieście, dysponuje dziś sprawnym internetem.
Wprowadzenie szkół doktorskich dało młodym naukowczyniom autonomię badania i myślenia.
Rozmowa z Przemkiem Staroniem, psychologiem i nauczycielem, autorem książki „Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem”.
Kościół nie potrafi poradzić sobie z własnymi grzechami, traci moralne prawo do rozliczania kogokolwiek z czegokolwiek – mówi posłanka Lewicy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.
Dziękujmy Czarnkowi! To on, razem z nami, współtworzy tu nową Irlandię.
Wiecie, co jest ważne, kiedy się chodzi do szóstej klasy? Otóż nie należy nigdy dwa dni z rzędu iść tą samą drogą.
Nienawidzimy zdalnego z całego serca, podobnie jak uczniowie, a jednocześnie w głębi swoich głów wolelibyśmy trochę mniej narażać się na śmierć.
Świętować może każdy i wszędzie. Jak? Sprawdźcie sami!
Rozmowa z posłem Pawłem Kowalem.
Nie ma powodu, by wymagać od nauczycieli bohaterstwa.
Ordo Iuris nie ustaje w próbach przejęcia ideologicznej dyrygentury nad polskim szkolnictwem wyższym. Robi to przy akompaniamencie pisowskiej prokuratury.
List otwarty licealistek i licealistów w sprawie nominacji Przemysława Czarnka na ministra edukacji i nauki.
Nominacja szefa resortu edukacji i nauki ważniejsza jest nie jako polityczny ruch, ale jako symptom tego, czym stały się rządy Zjednoczonej Prawicy.
W państwie PiS tak już jest, że od ludzi ważniejsze są pomniki, a nawet całe zabytki.
Polski kanon lektur jest archaiczny aż do bólu, a duża jego część nadaje się raczej na lekcje historii niż języka polskiego.
Pandemia to kolejna okazja, żeby przesuwać granice tego, co można wyprawiać z religią w szkole.
W słupskim liceum dla dorosłych powstanie pierwsza w Polsce klasa o profilu łowieckim.
MEN zaleca częste mycie rąk i zachowanie dystansu. Tylko jak to zrobić, kiedy na piętrze są dwie umywalki i kilkaset dzieci?
Na polskiej prowincji na dźwięk słów „cyfryzacja administracji” wielu ludziom włos staje dęba. Przeniesienie urzędów do sieci odetnie ich od podstawowych usług państwa.
Podejście do profilaktyki narkotykowej oparte na redukcji szkód w końcu ma szansę wejść do szkół.
O penisocentryzmie, micie spontaniczności w seksie i o tym, czy pytanie o zgodę zabija radość ze zbliżenia, rozmawiamy z psycholożką i seksuolożką Kasią Koczułap.
Z rozporządzeń proponowanych przez MEN dyrektorzy wiele dowiadują się o swoich obowiązkach, z którymi mają poradzić sobie sami. Nic o testach, nic o niezbędnym sprzęcie, nic o ścieżkach postępowania.
Aktywistki i aktywiści domagają się, żeby szkoła przekazywała wiedzę zgodną ze stanowiskiem nauki. Niby to oczywistość, ale chyba nie dla MEN.
Szczecińska Akademia Sztuki wpisuje żeńskie formy do swojego statutu.
Ewa Sapieżyńska rozmawia z 9-letnim synem Lukasem o nauce, lekcjach religii i tęczowej fladze na maszcie na dziedzińcu szkolnym.
Brak wizyt u specjalistów, trudności w skupieniu się na nauce, zmiana rutyny, niepewność – sytuacja uczniów w spektrum autyzmu podczas pandemii stała się jeszcze trudniejsza.
Wielu rodziców, po doświadczeniu edukacji zdalnej, stwierdzi: jeśli chcesz mieć dobrze wykształcone dziecko, to musisz za to zapłacić. To kolejny krok w demontażu publicznej edukacji.
Neoliberalizacja, osłabiająca rolę państwa i sektor publiczny, uderza też w uczelnie wyższe, podważając status ekspertów i rolę naukowej ekspertyzy.
Macie dość tłumaczenia dzieciom rasizmu wylewającego się z kolejnych stron „W pustyni i w puszczy”? Jest okazja, by to zmienić.
Czy dziecko może świadomie ślubować gotowość na śmierć w walce z wrogiem? Tylko w jednym wypadku: gdy idea wroga została mocno wdrukowana w dziecięcy umysł.
Szkoła potrzebuje zła, czyli dyscyplinowania osób „odstających” na przykład od „heteroseksualnej normy”.
Bez lekcji poświęconych zdrowiu reprodukcyjnemu nie ma nadziei na zdrowe i wolne społeczeństwo.
„Oczekujemy wzięcia przez Pana odpowiedzialności za rzetelną, aktualną i powszechną edukację klimatyczną” – piszą młodzi aktywiści i aktywistki w liście do Dariusza Piontkowskiego.
Minister Piontkowski nie ma czasu na konsultacje. Dlaczego? Bo decyzje zapadają z godziny na godzinę
Zawieszenie szkół zostało przedłużone o miesiąc, czyli do 24 maja. „Takie kapanie decyzjami jest irytujące” – mówi Sławomir Broniarz, prezes ZNP.
Nauczycielka, działaczka ZNP, polityczka i posłanka, która zapisała się w historii polskiej polityki tym, że dotrzymała złożonej w kampanii wyborczej obietnicy.
Oceny nie oddają potencjału ucznia. Decyzja o np. przyjmowaniu do liceum na podstawie ocen cząstkowych byłaby krzywdząca.
Edukację seksualną nazywają deprawacją, a polowania pożyteczną lekcją przyrody i tradycji. Tak posłowie bronią młodych obywateli.
Cała Polska mogłaby się uczyć razem z nimi. Dziś cała Polska się z nich śmieje! Niepotrzebnie.
2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Oto historia Bartka, jedenastolatka z zespołem Aspergera.
Polska szkoła nie jest i nigdy nie była specjalnie „cyfrowa i nowoczesna”. Ale jestem ostatnią osobą, która chciałaby wskazywać to jako źródło obecnych problemów.
Czy na pewno zaliczenie pełnej podstawy programowej w warunkach epidemii, to znaczy zagrożenia życia i zdrowia, jest najważniejsze?
Sytuacja i ramy prawne stworzone przez nowe rozporządzenie dają szkole dużą wolność i możliwość wyjścia poza schematy.
Wirtualne koncerty i spacery oraz całkiem rzeczywista i praktyczna pomoc. Tak się organizujemy w czasie zarazy.
Wygląda na to, że decyzja o zawieszeniu zajęć w placówkach edukacyjnych nie została poprzedzona stworzeniem konkretnego planu działań. Stąd zamieszanie i niepewność.
Zawody, które wymagają ukończenia studiów, są zarazem najmniej podatne na automatyzację. Ale Krzysztof Bosak nie musi tego wiedzieć.
Tylko tyle i aż tyle wystarcza młodym Duńczykom i Dunkom, by wyrosnąć na zadowolonych z życia dorosłych i na takich też ludzi wychować swoje pociechy.
Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka, walczy z edukacją seksualną. Nie pierwszy raz.
Dla uczniów szkoła to doświadczenie nudy, lęku i braku poczucia, że można mieć na cokolwiek wpływ. Katarzyna Przyborska rozmawia z Igą Kazimierczyk, prezeską Fundacji Przestrzeń dla Edukacji.
Znanych za granicą pisarzy węgierskich nazywać „zdrajcami”, a do programu nauczania literatury nie dodać noblisty. Węgierski rząd opublikował nowy narodowy program szkolny.
Rozmowa z Joanną Skonieczną z Kampanii Przeciw Homofobii.
W czasach rewolucyjnych zakres dostępnych możliwości jest o wiele szerszy niż w czasach zwyczajnych. Łatwiej jest wpływać na wydarzenia, niż zrozumieć, co tak naprawdę się dzieje.
W Polsce dziedziczona jest nie tylko klasa społeczna, ale też charakter wykonywanego zawodu, a poziom wykształcenia decyduje się już w momencie narodzin.
Ordo Iuris oraz minister Gowin chcą za pomocą jednej ustawy rozmontować standardy akademickie, a z uniwersytetów uczynić miejsce „głoszenia poglądów”.
Raz podeszła do nas zakonnica, która zaczęła obsypywać nas solą i odprawiać jakieś modlitwy.
Michal Chmela zaprasza na subiektywny przegląd wydarzeń (nie tylko politycznych) z Czech i Słowacji.
Festyny, kolonie i pogadanki – tak wygląda w Polsce profilaktyka antynarkotykowa.
Rozpoczął się bezterminowy protest nauczycieli. Rozmowa z Justyną Suchecką.
Nie wiem jak wy, ale ja już mam trochę dosyć opowieści o tym, że jakiś kolejny znajomy nie umiał założyć sobie kondoma.
Stało się. PiS na wczorajszym posiedzeniu Sejmu wyraził poparcie dla radykalnego projektu „Stop pedofilii” – pisze Maja Staśko.
Narady obywatelskie pokazały, że wszyscy mają tego strachu dość, że szkoła musi się stać bardziej demokratyczna i autonomiczna.
Nie da się pomyśleć dobrego liberalizmu bez dobrych usług publicznych − mówi Katarzyna Lubnauer.
O edukacji seksualnej mówi edukatorka i prezeska Fundacji Nowoczesnej Edukacji SPUNK Aleksandra Dulas.
Dlaczego szkoły na całym świecie nie zapewniają wszechstronnej edukacji seksualnej?
Praca nauczycielki w Danii to coś zupełnie innego niż w Polsce. Czy duński serial może więc powiedzieć nam coś ważnego o kosztach tego zawodu? Justyna Drath uważa, że tak.
To, czego trzeba się nauczyć, żeby dać sobie radę w szybko zmieniającym się świecie, to: myśleć samodzielnie i działać wspólnie.
Umiarkowane formy sprzeciwu nauczycieli nie skutkują, a metody radykalne nie mają akceptacji opinii publicznej, jeśli utrudniają życie rodzicom i uczniom.
To bardzo smutne, że cieszymy się, że każdy czternasto-, piętnasto- i szesnastolatek ma ławkę i krzesło w jakiejkolwiek szkole. Powinniśmy się zajmować polepszaniem jakości edukacji.
Strajk włoski, strajk rotacyjny. Pojawiało się hasło strajku głodowego albo okupacyjnego. Możliwości jest dużo.
Kanada wezwała do złożenia przeprosin za wszystkie krzywdy zadane rdzennym mieszkańcom poprzez system szkół z internatem i za to, co po tych szkołach się w Kanadzie wydarzyło. Żaden z papieży na to wezwanie nie odpowiedział.
To przemoc księży wobec dzieci – ta seksualna, ta fizyczna i ta psychiczna – jest w Polsce problemem systemowym.
We wrześniu się okaże, w ilu programach wyborczych edukacja pojawia się jako poważny pomysł.
Największą zmorą polskiej szkoły jest nadmiar „wielkich reform systemu”.
Anna Zalewska wyjeżdża do Brukseli. Czy na stanowisku szefowej MEN zastąpi ją niesławna małopolska kuratorka oświaty?
Powinniśmy przestać traktować edukację jako temat sezonowy. Strajk został zawieszony, ale to dobry moment, by napisać o tym, co on zmienił. I przygotować się na wrzesień, który może być gorący – mówi Justyna Suchecka.
Żeby powrót do strajku we wrześniu się udał, potrzebne jest podtrzymanie nastroju, debaty i narady, to jest teraz bardzo ważne – mówi Przemysław Sadura.
Czy mam wysyłać córkę do publicznej szkoły, która zestresowała ją już przy zapisach? Tylko dlatego, że to „ideologicznie” słuszne?
Obietnica liberalnego świata opiera się na mantrze: „staraj się, pracuj, a będzie ci kiedyś więcej dane”. Praca ponad minimum powinna być wedle tej obietnicy nagradzana, jeśli nie awansem, to chociaż podwyżką.
Drogie nauczycielki, drodzy nauczyciele, dziękuję wam za ten strajk i za przypomnienie mi, jak bardzo szkoła mnie ulepiła.
PiS po raz kolejny okazuje się niezdolne do negocjowania i zawierania umów społecznych. Plebiscyt przy urnie wyborczej – proszę bardzo, ale między wyborami się z ludźmi nie dyskutuje.
Dziś zawieszamy strajk, ale walka trwa i będzie trwała do skutku.
Jarosław Kaczyński ma gdzieś dobro dzieci, Anna Zalewska ma gdzieś dobro polskich uczniów i uczennic!
Najlepszym, co w dniu decyzji o dalszych losach strajku każdy z nas, niezależnie od politycznych sympatii, interesów, sentymentów i marzeń, może zrobić dla nauczycieli, jest po prostu: zaufać strajkującym.
Postulaty płacowe to nie są jedyne oczekiwania środowiska, chodzi o coś bardzo ważnego, o systemowe podejście do filozofii edukacji w Polsce.
Czy strajk nauczycieli nie jest świetną okazją, żeby zacząć rozmawiać o naszych – młodzieży – prawach, o potrzebie zaangażowania albo konsekwencjach uległości?
Nie trzeba strajkować, wystarczy wybrać odpowiednią władzę – mówi nam Koalicja Europejska.
Wielka wojna o kształt polskiej edukacji dopiero się zaczyna.
„Obal rząd PiS, ale nadrób program” – to przesłanie liberała dla nauczycieli.
Uważam, że egzamin był ostateczną bronią nauczycieli. Decyzja o zorganizowaniu egzaminów była bardzo trudna – mówi Dorota Łoboda, przewodnicząca Komisji Edukacji Rady Warszawy.
Zorganizowanie przez prezydentów i burmistrzów miast pomocy w przeprowadzeniu egzaminów gimnazjalnych spotkało się z falą gniewu i oskarżeniami o pomaganie łamistrajkom. Słusznie?
Za nami pierwsze dni strajku nauczycieli i pracowników oświaty, zorganizowanego przez Związek Nauczycielstwa Polskiego i sprzymierzone z nim związki zawodowe.
Za nami drugi dzień nauczycielskiego strajku. Rząd w dalszym ciągu odmawia spełnienia postulatów strajkujących. Jak z tym wszystkim radzą sobie ci, których strajk dotyka bezpośrednio – rodzice i dzieci?
Matematycy mówią, że wynik referendum to 96% za strajkiem, ale ja wolę mówić, że tylko jedna osoba była przeciw, a jedna się wstrzymała. To chyba lepiej pokazuje jednomyślność.
Pensje w budżetówce – a szczególnie w edukacji – pozostają rażąco niskie.
Zaczyna się strajk w oświacie, największy od ćwierćwiecza. Nie wiemy, jak się skończy, ale wiemy, co już przyniósł. Komentarz Michała Sutowskiego.
Mówić, że nauczyciel pracuje 18 godzin, to jak powiedzieć, że Danuta Holecka pracuje 30 minut. Rozmowa Michała Pytlika z Krzysztofem Chojakiem, nauczycielem.
Oczekiwałbym od nauczycieli, że wytłumaczą młodzieży, po co jest ten strajk. Potraktują protest jako okazję do lekcji demokracji i wychowania obywatelskiego.
W Światowy Dzień Świadomości Autyzmu neuronietypowi mówią, kim są – tak, jak chcą.
Akademia jest paskudnym miejscem pracy, a deregulacja wprowadzona przez ministra Gowina niczego w tym względzie nie poprawi.
Przyznaję, chętnie zakazałabym tworzenia szkół niepublicznych, ale też jestem realistką, a poza tym dostrzegam w niektórych z nich pewne zalety.
Zdanie każdego liczy się tak samo, niezależnie od tego, czy jest się dzieckiem, dorosłym, mentorem, nauczycielem czy dyrektorem szkoły.
Może gdybyśmy poszerzyli kanon lektur o raperów, mniej osób zraziłoby się do czytania czegokolwiek dłuższego od artykułu o siedmiu najlepszych modelach trampek w sezonie?
Strajk nauczycieli to walka o jakość naszego państwa. O to, czy w ogóle uzasadni ono przed obywatelami swe istnienie na trzecią dekadę XXI wieku.
Nie da się nie zauważyć, że na froncie pracowniczym ta ustawa ma kilka plusów.
Na pierwszej lekcji reagujesz szybko, celnie, dobrym komentarzem. Dzieciaki czują, że stoi przed nimi gość, który jest pełen energii i czasem odpuszczają. Ale na piątej lekcji już cię nie ma. Jesteś wrakiem.
Autyzm ma wiele postaci, a terapia i opieka wymagają elastyczności. Dziś najtrudniejsza jest sytuacja niesamodzielnych dorosłych i ich opiekunów.
Nie będziemy w stanie zbudować lepszej szkoły, bazując na dwóch tysiącach złotych pensji oraz poczuciu niepewności, lęku, upokorzenia i wstydu wobec wszystkich, którzy zarabiają lepiej.
Władza musi się bać konsekwencji strajku.
W przededniu zapowiadanych protestów nauczycielek i nauczycieli warto przypomnieć historię akcji protestacyjnych pracowników szkół z początków transformacji.
Czy jest coś złego w tym, że ktoś pracuje wolniej, jeśli ma chęci i się stara? – mówi Monika Mamulska.
Ukazanie pielęgniarek, nauczycieli i wykluczonych komunikacyjnie jako roszczeniowych odbiorców „naszych” (znaczy czyich?!) pieniędzy jest obrzydliwe.
Skutki konserwatywnej polityki zdrowotnej i edukacyjnej są zawsze odwrotne do zamierzonych.
Jesteśmy gotowi i gotowe wspierać protest tak długo, aż żądania pracowników i pracownic polskich szkół zostaną spełnione.
W większych szkołach nieobowiązkowa religia to nawet sto godzin lekcyjnych tygodniowo.
I odchodzą z zawodu, póki jeszcze mogą się przekwalifikować. Rozmowa z Magdaleną Kaszulanis, rzeczniczką Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Trzeba sobie zadać pytanie: jaki jest współcześnie cel i sens szkoły? Czyje priorytety szkoła realizuje? Bo chyba nie priorytety dzieci i ich rodzin.
Promocja neoliberalnej zasady – twoje życie w twoich rękach – utwierdza wiele osób w przekonaniu, że strajk oznacza roszczeniowość i lenistwo, a nie, że wchodzi w poczet praw pracowniczych i jest jednym z narzędzi demokracji.
Legenda o izraelskiej innowacyjności jest fascynująca, potrzebna i jednocześnie rozdmuchana do granic możliwości.
Żyjemy w bardzo konserwatywnych czasach, ale ich plusem jest aktywizacja rodziców, którzy mogą być motorem ważnej zmiany – mówi Aleksandra Józefowska, koordynatorka grupy edukatorów seksualnych Ponton.
Laureatami zostali autorzy tekstów w pierwszego cyklu „Spięcie”. Dyskutowaliśmy wtedy o edukacji.
Demokracja wymaga partycypacji, a dzieci na każdym kroku dowiadują się, że nie o uczestniczenie chodzi, ale o spełnianie wymagań, nie o myślenie, ale o unikanie kar i kolekcjonowanie nagród.
Im bardziej elitarna prywatna uczelnia, tym więcej tam uprzywilejowanych białych mężczyzn po najlepszych szkołach średnich.
Im więcej kobiet we władzy, tym lepiej się mają służba zdrowia, edukacja i bezpieczeństwo żywnościowe.
Lekcje do 17.30, przeładowany program, zbyt dużo prac domowych, odpływ uczniów do szkół niepublicznych, wzrost nierówności – czy to cała prawda o polskiej szkole 2018/2019?
Ofensywa pokrzepionego „dobrą zmianą” Kościoła katolickiego na polski system edukacji przybiera na sile.
Niewątpliwie są w Polsce naukowcy, którym system proponowany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego odpowiada. Różnice w spojrzeniu wynikają w dużym stopniu ze specyfiki nauk, które uprawiamy.
Piszę tu jako osoba, która poszła na uniwersytet ze świadomością społecznej misji humanistyki i uniwersytetu, a która dziś widzi, jak władza próbuje podporządkować zarówno sobie, jak i wielkiemu kapitałowi naukę, kastrując ją i jej matecznik.
Sprawa „reformy Gowina” pokazała jak w soczewce nie tylko podziały w środowisku akademickim, ale także ogólniejsze spory ideowe.
Projekt Gowina jest widocznie zanurzony w epoce, która odchodzi.
Gdzie krytykowane są dopisywanie rady, wzmacnianie władzy rektora, likwidowanie dyscyplin naukowych, tam krytykowane są wartości, nie tylko procedury.
Moich rodziców zamordowano, zanim nauczyłem się wiązać sznurówki.
Czy protest przeciwko Ustawie 2.0 ma szansę stać się politycznym game changerem?
Na UW trwa protest przeciwko ustawie Gowina w obronie autonomii uczelni. Publikujemy tekst przemówienia Macieja Gduli wygłoszonego podczas protestu.
Jako pracownik naukowy i lektor żywo interesuję się tematyką edukacji. Postanowiłam wziąć udział w dyskusji na ten temat, która toczy się w Krytyce Politycznej.
Jeśli mam nadzieję na zmianę społeczną, to pokładam ją w dwóch instytucjach: w Kościele i szkole.
Dopóki polska szkoła się nie zmieni, dopóty dziwna i pokraczna będzie polska wspólnota.
Komisja Edukacji Narodowej, podmiotowi nauczyciele i nowe technologie. Klub Jagielloński zabiera głos w dyskusji o edukacji.
Różnice między systemem pożądanym a niepożądanym dobrze ilustruje porównanie szkolnictwa w Korei Południowej i Finlandii.
Zróbmy z polskiej szkoły żywe laboratorium – piszą Anna Cieplak i Przemysław Sadura.
O kształt szkoły walczy w Polsce niższa i wyższa klasa średnia. Ci pierwsi cenią porządek i konkurencję, drudzy woleliby system bardziej zindywidualizowany, tutorski. A jaka szkoła odpowiadałaby aspiracjom klasy ludowej?
Rozmowa z autorkami książki „Radości z kobiecości”.
Dawne reformy edukacji były w interesie ludu, ale wbrew jego woli, ta zaś jest wbrew jego interesom, choć z jego poparciem. Rozmowa z Przemysławem Sadurą.
Rządowy program rozpowszechniania treści nieprawdziwe i niezgodne z wiedzą medyczną.
Po co minister Szumilas powinna polecieć do Anglii? Fragment książki Przemysława Sadury „Państwo, szkoła, klasy”.
To nic innego jak kontynuacja czasów imperializmu.
Do badaczy, artystów, aktywistów, działaczy społecznych i politycznych
Co czeka polską edukację? Przepowiednie i wróżby przygotowała Justyna Drath, nauczycielka i polityczka.
To pierwszy taki wyrok w Polsce!
Jesteś zestresowany? Nie masz siły? Masz hemoroidy, depresję, problemy z zasypianiem? Być może szkodzi ci cywilizacja europejska.
Uczennice i uczniowie tworzący Związek Uczniowski Liga Młodzieży Wolnościowej piszą list otwarty do nauczycieli, dyrektorek szkół i uczniów oraz uczennic.
Pseudonaukowe teorie często wygrywają z prawdą właśnie dlatego, że oferują bardzo atrakcyjną wizję świata, w której każdy może się poczuć bohaterem.
Codzienny seksizm i ksenofobia Viktora Orbana są bezwstydnie powielane w szkolnych podręcznikach.
W poniedziałek 4 września, w dniu rozpoczęcia roku szkolnego, pod Ministerstwem Edukacji Narodowej protestowali nauczyciele i rodzice.
Reformowanie szkolnictwa jest banalne. Edukacją zarządza państwo, nie ma więc nic prostszego, jak wydanie przez ministra stosownych rozporządzeń. Schody zaczynają się później.
Rozmowa z Agnieszką Dziemianowicz-Bąk z partii Razem.
Dla Gowina uczelnie wyższe powinny być „kuźnią elit”, a całym procesem kształcenia mają rządzić zasady wolnego rynku.
A ty ilu książek nie przeczytałeś? Pyta w felietonie Kinga Dunin.
Czy w drugiej dekadzie XXI wieku czytanie anachronicznych tekstów to jedyny sposób na rozwijanie kompetencji kulturowych i społecznych?
O projektach reformy szkolnictwa wyższego rozmawiamy z przedstawicielami Komitetu Kryzysowego Humanistyki Polskiej.
Minister Gowin nagrodził właśnie trzy plany Balcerowicza dla polskiej nauki i szkolnictwa wyższego.
Wiceminister Marczuk twierdzi, że strajkuje dziś grupa zawodowa o największych przywilejach w Polsce – w ustach polityka to okrutnie smutny żart.
Reforma minister Anny Zalewskiej całkowicie przechodzi obok realnych problemów, jakie trapią rodzimą oświatę.
Wyobraźcie sobie, że władze zawieszają działalność nauczycielskiego związku zawodowego, bo nie podoba im się numer związkowego czasopisma.
A może to dobrze, że MEN wysłało do szkół list w sprawie niebieskiego wieloryba? Przy okazji odsłoniło bowiem pewien ważniejszy problem i dołożyło swoją cegiełkę do dyskusji o fake news.
„Niebieski wieloryb” to nie wytwór chorych psychopatów. To produkt dziennikarstwa (i polityki) uprawianych metodą kopiuj-wklej.
Gdybym teraz miała osiem lat, płakałabym w swoim pokoju. A potem jak najszybciej chciałabym stracić dziewictwo i uprawiać seks co dwie godziny. Bo tak trzeba.
To, przeciwko czemu protestujemy, nie zaczęło się wczoraj.
W weekendowym wydaniu „Gazety Wyborczej” z Anną Cieplak rozmawiała Justyna Suchecka.
W Indiach wprowadzono dodatkowe punkty dla uczniów uczęszczających na jogę lub zaangażowanych w Narodowy Korpus Kadetów – przykład, z którego zapewne skorzysta minister Zalewska.
Każdy może brać udział w grze, która nazywa się kapitalizm. Może albo musi, bo w zasadzie inne gry nie istnieją.
Nie ma uniwersytetu bez otwartości na świat zewnętrzny.
Po prostu bądź sobą (zapamiętamy to za ciebie), Twój Facebook.
„Ma być czysto” to debiut literacki autorki współtworzącej Świetlicę Krytyki Politycznej w Cieszynie. Gratulujemy!
Ogólnopolską manifestację pod hasłem „Nie dla chaosu w szkole” zainicjował Związek Nauczycielstwa Polskiego. Tylko związkowców przyjechało do stolicy ok. 35 tys. – ZNP zarejestrowało ponad 600 autokarów i kolejne kilkaset busów.
PiS trzyma się tradycyjnie konserwatywnych wyobrażeń o rodzinie i polityce na jej rzecz.
Partii rządzącej chodzi m.in. o obsadę stanowisk dyrektorskich – mówi Magdalena Kaszulanis z ZNP.
Cóż winna Anna Zalewska, ta „specjalistka” bez własnego zdania? To prezes jest genialnym strategiem reformy edukacji.
Szacki wcielał w życie ideał Uniwersytetu jako miejsca tworzenia wiedzy.
Nie z oportunizmu ani niewiedzy. Pokazują to nieznane dotąd prywatne listy filozofa.
Zmarł jeden z najwybitniejszych polskich socjologów.
Świat walczy o najlepszych studentów, a my tworzymy im niepotrzebne bariery. Felieton dla wp.pl.
PiS wygrał, obiecując, że skończy ze zwijaniem państwa. Premier Gowin właśnie zwija je dziś w nauce.
Dotyczy: uwięzienie i zagrożenie deportacją studenta Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Przed ZNP zadanie zsynchronizowania działań samorządowców i trzeciego sektora, dyrektorów szkół i rodziców, nauczycieli i uczniów.
To nie wiedza jest dla obecnej władzy podstawą dla budowania polityki edukacyjnej.
Nie ma dowodów na to, że gimnazja są siedliskiem przemocy, ale medialna zła sława działa. Nawet nauczyciele ją podchwycili.
Dzieci dziedziczą sukces wraz z rodzicielskim kapitałem albo mają rodziców, którzy nie mieli farta.
Badania przemawiają za istnieniem gimnazjów.
System edukacji musi widzieć wszystkie dzieci.
Cele reformy edukacyjnej i Planu Morawieckiego zawierają sprzeczne założenia.
Z reformą edukacyjną PiS jest jak z dobrą zmianą w TVP: wróciła „Sonda”, ale w pakiecie z „Dziennikiem Telewizyjnym” (choć pod inną nazwą).
W Ukrainie do tej pory nie było żadnej książki o wojnie dla dzieci. Romana Romanyszyn i Andrij Łesiw postanowili to zmienić.
Nieważne, kim jesteś lub kim nie jesteś, jesteś ok! „Tęczowa książeczka. Poradnik dla nastolatków”.
Jakie poglądy można znaleźć w zaakceptowanych przez MEN podręcznikach do podstaw przedsiębiorczości?
Jak sześciolatkowie wrócą do przedszkoli dotknie to dzieci, które najbardziej przedszkola potrzebują.
Kilkadziesiąt polskich uczelni zadeklarowało pomoc przybyszom. Ale od deklaracji do konkretów daleka droga.
Takie hasła, jak likwidacja gimnazjów, wywołują ekscytację, ale nie dotykają sedna problemów polskiej edukacji.
Ktoś w celu postawienia sobie politycznego pomnika działa na szkodę rozwoju dzieci.
Czy rozwiązania z nieco snobistycznej placówki przyjmującej dzieci imigrantów potrafimy przenieść na grunt edukacji publicznej?
Dobra publiczna szkoła jest nam potrzebna jak woda i powietrze, a nie będzie jej bez mocnej społecznej i ekonomicznej pozycji nauczycielek i nauczycieli.
Zajęcia będą prowadzić Monika Bobako, Kinga Dunin, Maciej Gdula, Jerzy Hausner, Igor Stokfiszewski, Sławomir Sierakowski i Rafał Woś.
Co drugi cudzoziemiec studiujący w Polsce przyjechał z Ukrainy. Nie wszyscy są tym zachwyceni.
Gdyby nie Stwórca, którego powinowatymi czuły się siostry, nie byłoby katowni, jaką stał się dom dziecka w Zabrzu.
Dość standaryzacji i komercjalizacji szkolnictwa wyższego!
28 maja w ramach Festiwalu im. Jacka Kuronia w siedzibie Krytyki Politycznej odbyła się dyskusja o idei uniwersytetu zaangażowanego i …
W czarnej procesji, która przeszła przez Warszawę, wzięli udział studenci, doktoranci i pracownicy naukowi z niemal wszystkich polskich ośrodków uniwersyteckich.
Ministerstwo Nauki chce stworzyć elitarny uniwersytecki klub, a resztę uczelni skazać na zagładę.
10 czerwca spod bram Uniwersytetu Warszawskiego wyruszy „czarna procesja” przedstawicieli polskiej nauki.
Nierówności w edukacji powstają już na poziomie podstawowym i pogłębiają się w trakcie kolejnych lat szkoły.
Bez edukacji nie będzie polskiej modernizacji. Będzie imitacja i prowincjonalizacja.
Studenci i naukowcy nie walczą tylko o swoje interesy. Stawką jest kształt świata, w którym będziemy żyć.
Te słowa nabierają nowego sensu, gdy mówią je ci, którzy o prawdziwą akademię walczą.
Dołączyliście do międzynarodowego ruchu sprzeciwu wobec komercjalizacji edukacji.
Uniwersytet to nie firma, a księgowość nie jest królową nauk. Przyjdź w piątek na demonstrację pod UW!
11 maja 2015 odbyło się VII posiedzenie Parlamentu Studentów UW, w trakcie którego ważyły się losy nowego, kontrowersyjnego Regulaminu Studiów …
Studenci protestujący przeciw dalszej komercjalizacji uniwersytetu zostali przegłosowani przez posłusznych rektorowi UW parlamentarzystów.
Czy uniwersytet może być czymś więcej niż urzędem certyfikacyjnym klasy średniej?
Pora na narodową dyskusję na temat zastąpienia religii w szkołach religioznawstwem.
Jedno na pięcioro dzieci w Europie pada ofiarą wykorzystywania seksualnego – i większość nikomu o tym nie mówi.
Coraz więcej osób podejrzewa, że strategią Ministerstwa Nauki jest radykalne ograniczenie liczby uniwersytetów w Polsce.
Apel Komitetu Kryzysowego Humanistyki Polskiej w sprawie zatrudniania pracowników uniwersytetu w systemie outsourcingu.
Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej w sprawie praktyk podwykonawstwa na UW.
Ta szkoła jest dla wszystkich dzieci. Ale nie dla każdego rodzica.
Brońmy elementarza, żądając jednocześnie, by rząd wycofał się z wydawania podręczników.
Ideę darmowego podręcznika dezawuują politycy i wydawcy. Ale to realna pomoc dla najbiedniejszych. Nie piętnuje beneficjentów i buduje wspólnotę.
Czy działania prawne, wychowawcze mogą różnić się ze względu na płeć dzieciaków, których dotyczą?
Co skłania minister Kluzik-Rostkowską do strzelenia swojej partii samobója?
Dzieci mówią: „Pani, w tym roku jedźmy na wycieczkę zamiast obiadów!”. Czyżby się domyślały? To przecież wspólne piąte wakacje!
Operujemy schematem, że rywalizacja wydawców sprzyja jakości podręczników. Otóż nie zawsze.
Dlaczego nasz rząd bawi się w małego autora-recenzenta-drukarza w jednym? Problem podręczników można rozwiązać mądrzej.
Finansowanie badań naukowych przede wszystkim z grantów oznacza wzięcie naukowców na smycz i to bardzo krótką.
List otwarty do ministra kultury.
Czy przeciwny seksualizacji młodzieży konserwatysta nie powinien całym sercem popierać obowiązkowej edukacji seksualnej?
Zmieniać prawo czy postawy? Czy za polską homofobię odpowiada Kościół? Do kogo trafiają Manify?
Trzeba być bardzo naiwnym, by sądzić, że te same argumenty, których dziś używa się przeciw filozofii, nie zostaną jutro użyte przeciw matematyce, fizyce, biologii czy chemii.
W Polsce, im bardziej poszukuje się wewnętrznego wroga, tym ważniejsze jest, by mówić młodym ludziom o wadze współpracy.
Nie jest tak, że państwo wie lepiej, co dla nas dobre. Ale państwo ma wobec nas obowiązki.
Musimy dzieciom zapewnić okazje do uczenia się, dostęp do książek, komputerów, ekspertów. Ale okazja to coś zupełnie innego niż przymus.
Nie było ministry, która by powiedziała, że równe traktowanie każdego to zasada konstytucyjna, która odnosi się też do oświaty.
Wiedza technologiczna wpływa na kształt naszego społeczeństwa. A o tym zawsze decydowali mężczyźni.
Humanistyka to konieczny warunek istnienia nowoczesnego społeczeństwa.
Problem humanistyki okazuje się wykraczać daleko poza samą humanistykę, poza mury Akademii.
W obliczu bezprecedensowego kryzysu Uniwersytet musi powiedzieć „nic o nas bez nas”.
A potem zaczęliśmy lobbować za liberalizacja prawa.
Odpowiedź Przewodniczącemu Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa obejmuje 15 długofalowych działań i w żadnym nie uwzględniono bibliotek szkolnych.
„Dziewczęta! Wiem, że każda chce się podobać chłopcom, ale szkoła to nie wybieg”. Niech podniesie rękę, kto podobnego zdania nie pamięta.
Światopoglądowe konflikty wygrywa ta strona, która jest agresywniejsza.
Gorzej niż dziadostwo nie równa się większemu dziadostwu. Oznacza natomiast dokładnie to, co dziś robi polski rząd i uniwersytety.
Zamiast straszyć „seksualizacją”, zauważmy faktyczną przemoc seksualną wobec polskich dzieci.
Nie zgadzamy się na ustawiczne obniżanie jakości oświaty motywowane wyłącznie fałszywymi oszczędnościami.
Autorki programu „Równościowe przedszkole” apeluje do MEN o zdecydowany głos w obronie edukacji antydyskryminacyjnej.
Wyobraźmy sobie programy wychowawcze wdrażające 5 zasad: współpracę, odpowiedzialność, samodzielność, autentyczność i zaangażowanie w życie wspólnoty.
Dyskusja o przedszkolach toczy się wokół potrzeb rodziców, nie dzieci.
Time-lapse z akcji „Targ o Węglowy” odbywającej się w dniach 26 sierpnia – 4 września 2013 na Targu Węglowym w Gdańsku.
Protest of nationalists against Roma people in České Budějovice
Anti-Romany demonstrators detained in Ostrava, České Budějovice and Plzeň
W ramach cyklu “Moje słuszne poglądy na wszystko” spotykamy się osobami mającymi wpływ na otaczający nas świat, państwo i miasto
Rzeczniczka ZNP o projekcie zmian w Karcie Nauczyciela oraz o protestach nauczycielskich.
Za chwilę możemy mieć publiczne przedszkola dla klas niższych i prywatne dla klasy średniej.
W środę, 4 września odbyła się dyskusja na temat Targu Węglowego, wieńcząca akcję Targ o Węglowy.
Jeśli chcemy wiedzieć, co działa, a co szwankuje w edukacji, trzeba zapytać nauczycieli, bo to oni pracują w szkołach na co dzień.
Najwyraźniej w zbiorowej polskiej mądrości uznajemy, że naszymi skarbami najlepiej zajmą się frustraci zastraszeni widmem utraty pracy.
Seks jest tabu, ale porno jednak się ogląda. I ojciec nie da wprawdzie synowi prezerwatywy ani z nim nie porozmawia, ale za to włączy mu film pornograficzny.
W przeciwieństwie do większości krajów europejskich Węgry wciąż preferują podejście „zero tolerancji dla użytkowników narkotyków”.
W argumentacji zwolenników akcji „Ratujmy maluchy” uderza mnie całkowita ślepota na to, że są dzieci, dla których proponowana zmiana jest szansą.
System nie otworzy się na nic, czego nie da się zmierzyć, bo sama idea pomiaru narzuca pewną logikę: dobre jest to, co mierzalne.
Jeśli chcemy opisać szkolną rzeczywistość kilku milionów osób, statystyka jest niezbędna. Ale nigdy nie odda całej prawdy o edukacji.
Czy Hartman ma jakiekolwiek pojęcie o edukacji? Polemika z tekstem Jana Hartmana „Umarła klasa”.
Brad Pitt apeluje o przemyślenie amerykańskiej polityki narkotykowej
Narzekamy na niedojrzałość emocjonalną i społeczną dzieci, a jednocześnie nie pozwalamy im się rozwijać.
Jeśli hasłem „Ratuj Maluchy” będzie przedszkole dla trzylatków zamiast szkoły dla sześciolatków, to ja się zapisuję! – mówi Przemysław Sadura.
Największą przeszkodą w stworzeniu lepszej szkoły jest próżność dorosłych – mówi Mirosław Dąbrowski, matematyk, autor wielu podręczników.
O tym, że szkoła powinna kształcić innowacyjność, krytyczne myślenie i współpracę, piszą już prawie wszyscy. Szkoda, że często są to niewiele znaczące ogólniki.
Polska szkoła przekazuje ideologię, która państwu wydaje się korzystna. Obojętność uczniów na nią to zdrowa reakcja obronna.
Pod koniec stycznia kolumbijska Ministra Sprawiedliwości przedstawiła propozycję dekryminalizacji posiadania niewielkich ilości narkotyków syntetycznych. Jakie ilości są niewielkie? Chodzi o 200 miligramów lub 3 tabletki pochodnych amfetaminy.
Zgodnie z danymi GUS liczba dzieci w wieku 3–18 lat w Krakowie zwiększy się do 2020 roku o blisko 11 tysięcy.
Nie róbmy polityki, budujmy szkoły, proponowała Platforma w ostatniej kampanii samorządowej. Jak to wygląda w praktyce?
Jednemu udało się załatwić zasiłek, drugiemu hostel. Informacja się roznosiła. Pracuję z ludźmi, którzy używają narkotyków. Nie chcę wiedzieć, kto produkuje te narkotyki.
Od końca lat 90. liczba doktorantów w krajach OECD zwiększyła się o czterdzieści procent i nadal rośnie. Spora część świeżo mianowanych doktorów nigdy nie zdoła wykorzystać swoich umiejętności.
Problemem polskiej edukacji nie jest taka lub inna pozycja w międzynarodowych zestawieniach, tylko brak spójnej, długofalowej polityki.
Osoby wykształcone wcale nie są tak pożądane na rynku pracy.
„Klucze”, „punkty”, „matura”, „oceny” to narzędzia mordu na książkach. To one sprawiają, że w szkole się czytać nie opłaca. Jak nie przeczytasz, wypadniesz lepiej. Czytanie szkodzi. Tekst Marty Konarzewskiej.
To dosyć smutne, że w roku Korczaka trzeba tłumaczyć, że nauczyciel nie
jest wyłącznie kimś, kto „obsługuje” system.
Polska szkoła źle uczy, nauczyciele się obijają, pomóc może tylko wolny rynek i konkurencja – słyszymy co rusz w mediach. Tylko czy taka diagnoza jest słuszna?
„Tyle zarabia rekordzista naszego zestawienia: szkoła publiczna, gimnazjum, Ostrołęka, 27 godzin (2500 zł), w maju wygrał na loterii„. Absurdalne? Nie tak bardzo
Czy naprawdę wystarczy zlikwidować Kartę nauczyciela, żeby polska szkoła rosła w siłę, a wszystkim żyło się dostatniej?
Jeśli państwo płaci za materiały edukacyjne, to każdy z nas ma prawo korzystać z nich bez ograniczeń.
Co było, gdyby Wayne Rooney postanowił na czas Euro2012 oddać swojego trzyletniego synka do krakowskiego przedszkola?
Zadanie, jakie postawiła przed trzecioklasistami Centralna Komisja Egzaminacyjna, nie jest prowokacyjne czy niezgodne z celami edukacji. Przeciwnie, zbyt rzadko uczy się w Polsce dzieci refleksyjnego uczestniczenia w życiu publicznym.
Wbrew pozorom polskie uczelnie są znakomicie dopasowane do rynku pracy. Sektor prywatny oferuje stanowiska słabo płatne i niewymagające kwalifikacji, a sektor publiczny potrzebuje armii urzędników i nauczycieli.
Polityka narkotykowa w Czechach jest bardzo dobrze zbalansowana, racjonalna i perspektywiczna. Redukcja szkód jest jednym z jej kluczowych filarów.
Barbara Kudrycka zaoferowała milion złotych za pomysł na rozwiązanie problemów polskich szkół. To duży postęp.
Według najświeższego raportu Fed amerykańcy emeryci mają do spłacenia 36 miliardów dolarów. Czy to efekt popularności luksusowych wczasów w Miami? Nie, to ich niespłacone pożyczki studenckie. O paradoksach amerykańskiego finansowania edukacji pisze z Waszyngtonu Agata Popęda.
Może Fińskie dzieci osiągają lepsze wyniki w nauce także dzięki temu, że mają darmowe posiłki i książki?
Myślenie o edukacji w kategoriach rynku pracy to fundamentalny błąd.
Problem uzależnienia od substancji psychoaktywnych jest od lat obecny na Bliskim Wschodzie. Szlakami przemytniczymi docierają tam narkotyki z Afganistanu – największego eksportera opium.
Wczesna edukacja przeciwdziała nierównościom społecznym i niepowodzeniom szkolnym, dlatego nie pozwólmy jej urynkowić.
Rozumiem, że brzmi to śmiesznie, ale w Meksyku po prostu powinna być super autostrada kokainowa, od której policja i wojsko trzymają się z daleka. A Amerykanie niech sobie ze swoim bałaganem radzą sami.
Dziś w nocy zakończyło się w Kalifornii referendum na temat Propozycji 19 – legalizującej konsumpcję, uprawę i handel konopiami indyjskimi.
Słabe strony rozwiązań holenderskich to przede wszystkim wynik niedokończonej reformy – rząd Holandii nie zdecydował się na legalizację produkcji marihuany, co musiało zaowocować rozwojem czarnego rynku.
Polityka Holandii stanowi przykład racjonalnego podejścia do problemu narkotyków.Podobno rząd Niderlandów rakiem ma wycofywać się z „nieudanego” eksperymentu i dążyć do zamknięcia słynnych coffee shopów. Czy rzeczywiście?
W afgańskim Heracie leżącym na południe od Kabulu spalono 1850 kg opium. Afganistan przoduje w produkcji tego narkotyku służącego do wytwarzania heroiny.