Seminarium Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności.
Uniwersytet Krytyczny | Muzyka i wizualność w czasach popkultury, vol 4: PRL, lata 80. | Aspiracje
Prowadzenie: Zespół Badań Praktyk Późnej Nowoczesności (Natalia Grądzka, Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Xawery Stańczyk)
29 kwietnia, wtorek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
W roku 1979 na festiwalu w Opolu odbył się koncert XXXV-lecia PRL, Maryla Rodowicz i Zdzisława Sośnicka odbierały państwowe odznaczenia, zaś „Nic nie może wiecznie trwać” Anny Jantar (i Budki Suflera) zostało uznane za „przebój roku” w plebiscycie widzów audycji Studio Gama pierwszego programu telewizji polskiej.
W roku 1987 na Festiwalu w Jarocinie doszło do swoistego skandalu związanego z rozdzieleniem zespołów konkursowych (występujących na scenie w Amfiteatrze) od zaproszonych gwiazd występujących na scenie na Stadionie. Dodatkowo skandal wzmocnił werdykt festiwalowego jury oraz poczucie, że organizatorzy podkreślali znaczenie tego werdyktu kosztem nagrody publiczności. W efekcie, w plebiscycie pisma Non Stop, Jarocin 87 zajął drugie miejsce w kategorii „muzyczne rozczarowanie” roku 1987.
W międzyczasie dokonała się fundamentalna zmiana, którą zajmiemy się na najbliższym wykładzie.
____
W tym semestrze zajmujemy się różnymi rodzajami oraz aspektami tożsamości wyrażanych w muzyce popularnej lat 80tych. Tym razem spróbujemy zastanowić się nad różnymi modelami kariery muzycznej w tamtej dekadzie oraz stojącymi za nimi aspiracjami – stanowiącymi wszak bardzo ważny element popkulturowego funkcjonowania oraz scenicznej tożsamości. Zastanowimy się nad tym, jak mierzono sukces, uznanie oraz popularność różnych wykonawców muzyki popularnej lat 80-tych. Przyjrzymy się przemianom festiwali, list przebojów oraz plebiscytów. Porozmawiamy o pieniądzach, nagrodach, odznaczeniach oraz przejawach celebryckiego życia wśród muzyków ostatniej dekady PRLu. W tym kontekście zastanowimy się również nad ówczesnymi próbami zrobienia przez polskich wykonawców kariery międzynarodowej. W roku 1979 głównym towarem eksportowym polskiej muzyki popularnej był zespół 2 + 1, w roku 1987 w USA ukazał się pierwszy album zespołu Dezerter.
Zapraszamy na cykl naprzemiennych wykładów w ramach Uniwersytetu Krytycznego oraz otwartych seminariów Instytutu Studiów Zaawansowanych, na temat tego jak brzmiała i wyglądała muzyka popularna ostatniej dekady PRL-u oraz jakie miało to społeczne konsekwencje. Na wykładach będziemy przedstawiać nasze interpretacje różnych aspektów muzyki popularnej lat 80-tych w Polsce, natomiast podczas seminariów mamy nadzieję poddać je wspólnej, pogłębionej, krytycznej analizie wychodząc od szeregu tekstów teoretycznych.
Natalia Grądzka – doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytu Kultury Polskiej UW, absolwentka UW, L’Université Paris-IV Sorbonne i Collegium Civitas. Połowa duetu djskiego Miłość na Melanżu grającego na imprezach piosenki z lat 80.
Antoni Michnik – historyk kultury, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, student Kolegium MISH UW. Członek-założyciel Grupy ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Publikował między innymi w „Zeszytach Literackich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach”, „Glissandzie”. Zajmuje się przede wszystkim kręgiem kultury niemieckiej oraz związkami muzyki z wizualnością (muzyką popularną, awangardami, kinem).
Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.
Xawery Stańczyk – doktorant w Instytucie Kultury Polskiej UW, gdzie przygotowuje rozprawę na temat kultury alternatywnej w Polsce w latach 1978-1996. Ukończył kulturoznawstwo w Instytucie Kultury Polskiej UW i socjologię w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW, w ramach programu MOST studiował też filmoznawstwo w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się kulturą alternatywną, ruchami społecznymi, sztuką współczesną i przestrzenią miejską; społecznik, członek stowarzyszenia Miasto Moje A W Nim. W latach 2010-2012 członek redakcji „Res Publiki Nowej”, publikował m.in. w „Kulturze Współczesnej”, „Arteonie”, „Res Publice Nowej”, „op. cit.,”, „Barbarzyńcy”, „Didaskaliach”, „Lampie”, „Kulturze Liberalnej”, „Wyspie” „Przekroju” oraz w tomach zbiorowych. Ostatnio nakładem wydawnictwa Lampa i Iskra Boża ukazał się jego tomik poetycki Skarb piratów.
______
Kolejne spotkanie cyklu:
27.05: (Nie)Pamięć o ejtisach
______
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.