Miasto

Duchy Transformacji – Rewolucja

Fotograficy zaangażowani w projekt: Anna Farman, Beata Orczykowska, Paweł Kostusiak, Przemysław Degórski.

Czy wiesz, że bloków z „wielkiej płyty” nie wymyślił PRL? Ale to wtedy budownictwo miało bardziej społeczny wymiar. Albo czy zdajesz sobie sprawę, że modernizm zmienił na zawsze myślenie o architekturze oraz planowaniu miast, a dziś panuje chaos wywołany zyskiem? O tym i nie tylko jest wystawa Duchy Transformacji II – Rewolucja, na którą zaprasza Klub Krytyki Politycznej w Gnieźnie.

Wernisaż: 14 sierpnia, piątek, godzina 18:00 Rynek, Gniezno

Dlaczego Duchy i Rewolucja (modernistyczna)?

Gniezno, podobnie jak inne miasta w Polsce, także podlega różnym transformacjom w zależności od epoki. W pierwszej, zeszłorocznej odsłonie Duchów transformacji… sięgnęliśmy bowiem do tematu pracy i jej przemysłowej formy ucieleśnionej w rodzimych fabrykach (Zakłady Odzieżowe „Polanex”, Wielkopolskie Zakłady Obuwnicze „Polania”, Cukrownia, Fabryka Maszyn i Urządzeń Pakujących „Spomasz”, Zakłady Stolarki Budowlanej „Stolbud Gniezno”- potem „Polokna” czy Gnieźnieńskie Zakłady Garbarskie), która tworzyła tożsamość grodu Lecha. Bo też w minionym ustroju Gniezno było dość prężnym ośrodkiem lekkiego przemysłu, ale po przemianach i upadku większości fabryk wskutek nieefektywnego zarządzania, braku uczciwości i poszanowania pracowników czy tendencjom globalnego kapitału (początkom przenosin produkcji i przemysłu do tzw. krajów Trzeciego Świata) – stało się miejscem, gdzie pozostały jedynie duchy dawnej pracy, a projekty godnej reindustrializacji są póki co marzeniami.

Podobnie zdaje się z dorobkiem modernizmu w architekturze, który do dziś wielu Polakom kojarzy się jako siermiężne dziedzictwo PRL-u w postaci nielubianych bloków „z wielkiej płyty”. Tymczasem architektoniczny modernizm przywędrował do nas z Zachodu i był tym razem rewolucyjnym duchem, czyli ogromną i głęboką zmianą w myśleniu o planowaniu oraz budowaniu miast. Można się nawet pokusić za wyliczeniem Jana Sowy z książki pt. Inna Rzeczpospolita, że tak jak rewolucja amerykańska przyczyniła się do powstania w pełni ukształtowanego systemu rządów parlamentarnych, rewolucja francuska pod hasłami wolności, równości i braterstwa przyniosła prawa obywatelskie, a rewolucja przemysłowa stała się „kołem zamachowym” kapitalizmu – tak modernizm sprawił, że ludzkie siedziby stały się nowoczesne i egalitarne, a ich planowanie świadomą społecznie sztuką.

Fotograficy zaangażowani w projekt:
– Anna Farman
– Beata Orczykowska
– Paweł Kostusiak
– Przemysław Degórski

Wystawa odbywa się w ramach Królewskiego Festiwalu Artystycznego i została dofinansowana z Urzędu Miasta Gniezna oraz European Cultural Foundation.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij