Dyskusyjny Klub Filmowy w ramach Uniwersytetu Krytycznego.
Uniwersytet Krytyczny | DKF: Jak czytać kino grozy? | Lektura kontekstualna: komunizm i makkartyzm | Inwazja porywaczy ciał, reż. Don Siegel, USA 1956, 80′
Prowadzenie: Klaudia Rachubińska
14 listopada, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Lata 50. w Stanach Zjednoczonych to nie tylko początek wyścigu zbrojeń i pierwsze lęki przed zagładą atomową, ale też okres ogromnej popularności literatury science-fiction, szczególnie „chodnikowych” (pulp) komiksów i magazynów „sci-fi”. Dekada ta, to również, a może przede wszystkim, doba makkartyzmu: politycznej nagonki na osoby publiczne podejrzewane o komunistyczne sympatie i zakrojonej na szeroką skalę inwigilacji środowisk opiniotwórczych, w tym osób związanych ze światem kina.
W tej atmosferze powstaje „Inwazja porywaczy ciał” – niepokojący film opowiadający historię ataku tajemniczych przybyszy z obcej planety, którzy przejmują ciała i umysły mieszkańców małego amerykańskiego miasteczka. A może żadnych kosmitów nigdy nie było, a widz ma w rzeczywistości do czynienia z psychotyczną fantazją głównego bohatera? Na najbliższym spotkaniu zastanowimy się nad tym, w jaki sposób „duch czasów” przenika do kina grozy i jakie są tego konsekwencje.
Film wyświetlany będzie w języku angielskim z polskimi napisami.
_________
Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. Podczas sześciu jesiennych spotkań przyjrzymy się z bliska horrorowi jako gatunkowi, wspólnie zbadamy sens podejrzliwej, a nawet paranoicznej lektury i spróbujemy zaaplikować konkretne perspektywy teoretyczne do kilku popularnych filmów, by sprawdzić, czy współczesny widz – który już wie, że nie należy schodzić do piwnicy mówiąc „zaraz wracam” – może się z nich jeszcze czegoś dowiedzieć o kulturze, w której żyje.
Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.
________
Kolejne spotkania cyklu:
28.11: Lektura socjologiczna: kapitalizm i materializm | Świt żywych trupów, reż. George A. Romero, USA 1978, 113′
12.12: Lektura psychoanalityczna: menstruacja i monstrualność | Ginger Snaps, reż. John Fawcett, Kanada 2000, 108′
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.