Nominowane do tegorocznych Oscarów „Faworyta” Yorgosa Lanthimosa i „Pierwszy reformowany” Paula Schradera mają szansę za dwie, trzy dekady wciąż być uznawane za ważne i żywe dzieła sztuki filmowej.
Poszli nasi w bój bez broni – dlaczego Razem nie wyszło
Czy gdyby Razem uniknęło opisanych przez Leszczyńskiego błędów, to z takimi kartami, jakie miało do dyspozycji, mogłoby samodzielnie grać na obecność w następnym parlamencie?
Wiosna dla lewicy populistycznej?
Udany populizm musi budować poparcie w poprzek podziałów klasowych.
„Vice”: zdrowe obywatelskie wkurzenie
„Vice” nie jest ćwiczeniem z archeologicznej satyry politycznej. Przypomina, że problemy amerykańskiej demokracji nie zaczynają się i nie kończą na pomarańczowym milionerze.
Co zmienia zabójstwo polityka?
Jakich zmian możemy się teraz spodziewać w Polsce po zabójstwie prezydenta Pawła Adamowicza, biorąc pod uwagę doświadczenia innych dotkniętych morderczą przemocą demokracji?
„Roma” – intymna historia polityczna
W sytuacji antykobiecego backlashu, uosabianego przez takie postaci jak Trump czy Jordan Peterson, „Roma” Alfonso Cuaróna zyskuje wielką polityczną siłę.
„1983” to nie odgrzewany antykomunizm
Antyutopia w serialu „1983” to Polska, w której model liberalno-demokratyczny został zastąpiony chińskim. To niepokojąco aktualna wizja rzeczywistości.
5 najważniejszych wydarzeń filmowych. Ostatni taki rok?
Pod koniec poprzedniej dekady, zaczął się najlepszy w historii III RP okres polskiego kina.
Przywrócić dumę Ursusa
Byliśmy kronikarzami upadku przestrzeni dawnej fabryki. Kręcąc chcieliśmy zarchiwizować jak najwięcej przestrzeni, wiedząc, że za chwilę zniknie.
Jordan Peterson. Wielki coach alt-rightu
Kim jest Jordan Peterson, pierwszy intelektualista alterprawicy?
Architektura PRL: nie tylko polityka
Architekci – jak inni twórcy w PRL – też walczyli o swoje dzieło. Jakub Majmurek rozmawia z Anną Cymer, autorką książki „Architektura w Polsce 1945-1989”.
Czas, by prawo zaczęło ścigać ekobójstwo
Czym jest ekobójstwo i kogo dotyka w największym stopniu?