Miasto

DKF: Jak czytać kino grozy? | Jak działają reguły gatunkowe | „Krzyk”

Dyskusyjny Klub Filmowy prowadzony przez Klaudię Rachubińską w ramach Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | DKF: Jak czytać kino grozy? | Od „zaraz wracam” do final girl – czyli jak działają reguły gatunkowe | Krzyk, reż. Wes Craven, USA 1996, 106′

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska

17 października, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Wszyscy wiemy kilka podstawowych rzeczy o horrorach:

  • nie należy szukać źródeł tajemniczego dźwięku w opuszczonym budynku / dawnym szpitalu psychiatrycznym / piwnicy / małym miasteczku w środku nigdzie; 
  • nie wolno czytać dziwnych inskrypcji w niezrozumiałym języku / zbierać tajemniczych artefaktów / dotykać czegokolwiek, co wygląda podejrzanie; 
  • telefon nie będzie działał – jeśli zadzwoni, to nie należy go odbierać; 
  • przed zabójcą czasem można ukryć się w szafie, ale absolutnie nie wolno uciekać po schodach na górę, biec do lasu ani chować się w stodole; 
  • w żadnym wypadku nie należy się rozdzielać ani mówić „zaraz wracam”! 

Skoro więc powstała obszerna literatura na temat tego, jak przetrwać film grozy (na przykład „How to Survive a Horror Movie” Setha Grahame’a Smitha), jak to możliwe, że filmowi bohaterowie dalej nie stosują się do najbardziej podstawowych zasad? Dlaczego nawet znajomość reguł nie ułatwia przetrwania? I czemu przez ponad 40 lat nieustającej popularności gatunku z niektórych fabularnych rozwiązań nadal nie można zrezygnować? 

Film wyświetlany będzie w języku angielskim z polskimi napisami. 

Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. Podczas sześciu jesiennych spotkań przyjrzymy się z bliska horrorowi jako gatunkowi, wspólnie zbadamy sens podejrzliwej, a nawet paranoicznej lektury i spróbujemy zaaplikować konkretne perspektywy teoretyczne do kilku popularnych filmów, by sprawdzić, czy współczesny widz – który już wie, że nie należy schodzić do piwnicy mówiąc „zaraz wracam” – może się z nich jeszcze czegoś dowiedzieć o kulturze, w której żyje.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

Kolejne spotkania cyklu:
31.10: 
Do czego służy kino grozy? – między reakcjonizmem a transgresją | Dom w głębi lasu, reż. Drew Goddard, USA 2009, 95′
14.11: 
Lektura kontekstualna: komunizm i makkartyzm | Inwazja porywaczy ciał, reż. Don Siegel, USA 1956, 80′
28.11: 
Lektura socjologiczna: kapitalizm i materializm | Świt żywych trupów, reż. George A. Romero, USA 1978, 113′
12.12: 
Lektura psychoanalityczna: menstruacja i monstrualność | Ginger Snaps, reż. John Fawcett, Kanada 2000, 108′

 
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.  

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij