Jakub Majmurek przyjrzy się temu, w jaki sposób polityczne stawki praktyk filmowych Artura Żmijewskiego związane są ze wstydem i próbami jego rozbrojenia u widzów.
Wstyd od początku towarzyszył sztuce filmowej, oskarżanej o eksploatowanie tego, co prywatne, intymne, o ekshibicjonistyczny bezwstyd. Kryteria i granice tego, co wstydliwe, przesuwały się w historii X Muzy. Dziś problem relacji wstydu i filmu wymagają przemyślenia – być może w kontekście przełamania przez kino (przynajmniej to funkcjonujące w obiegu art-house’u) ograniczeń związanych z ukazywaniem ciała, seksualności, przemocy, śmierci, kino wstydzi się czegoś zupełnie innego? Naiwności, prostoduszności, otwartego ideowego zaangażowania? Czy seans kina w typie Pan Smith jedzie do Waszyngtonu nie jest dla nas (nas – filmowo obytych, kulturowo kompetentnych, refleksyjnych widzów) bardziej wstydliwy niż seans Głębokiego Gardła?
Wstyd jest też jednym z najbardziej podstawowych problemów praktyki filmowej Artura Żmijewskiego.
W swoim wykładzie Jakub Majmurek przyjrzy się temu, w jaki sposób w historycznym wymiarze kino to pracowało na wstydzie widza, posługując się szeregiem filmowych mechanizmów (z projekcją-identyfikacją włącznie). Główną częścią wykładu będzie próba przyjrzenia się, w jaki sposób polityczne stawki ostatnich praktyk filmowych Artura Żmijewskiego związane są ze wstydem i próbami jego rozbrojenia u odbiorców jego filmów.
27 lutego, środa, godz. 18.00, Budynek Laboratorium CSW
wykład towarzyszy wystawie Artura Żmijewskiego Pracując.
wstęp wolny
Organizator: FUNDACJA f.o.r.t.e. Partnerzy FUNDACJI f.o.r.t.e.: Canon, Salony muzyczne R. i N. Henglewscy. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partner techniczny: Eidotech. Partnerzy medialni CSW: Aktivist, Exklusi, Elle Decoration, Stolica