Świat

Ukraińska „Krytyka Polityczna” nr 4!

Skutki jednej z najgłośniejszych akcji artystycznych w wykonaniu Pussy Riot próbują przewidzieć rosyjscy aktywiści, w tym Ilja Budrajtskis i Keti Czuchrow. O tym, jak Euro 2012 wpłynęło na polskie i ukraińskie społeczeństwo oraz dlaczego zostało tak szybko zapomniane, a także o 7. Berlin Biennale piszą m.in. Żanna Kadyrowa, Serhij Żadan, Artur Żmijewski.

Kiedy przygotowywaliśmy ten numer, w Moskwie trwał sądowy proces nad Marią Alochiną, Jekateriną Samucewicz i Nadieżdą Tołokonnikową z grupy Pussy Riot. Czasopismo rozpoczyna się przeprowadzoną w tym czasie ankietą. Zaproszeni przez nas aktywiści, krytycy i artyści, między innymi Ilja Budrajtskis, Keti Czuchrow czy Paweł Arsieniew, starają się przewidzieć, jaki trwały polityczny efekt wywoła ta najgłośniejsza akcja artystyczna ostatnich lat.

W kolejnym dziale tradycyjna krytyczna refleksja ustępuje miejsca artystycznej analizie rzeczywistości społecznej. Redakcja „Krytyki Politycznej” zaproponowała Ołeksandrowi Burłace, Żannie Kadyrowej, Oldze Papasz, Serhijowi Żadanowi i innym, aby wcielili się w rolę swego rodzaju dziennikarzy i skomentowali wydarzenie, które w znacznym stopniu określiło obecną sytuację w naszym społeczeństwie. To wydarzenie zostało już niestety w zasadzie zapomniane tuż po swoim zakończeniu. Mowa o tegorocznych mistrzostwach Europy w piłce nożnej. Wizualna część tego numeru „Krytyki Politycznej” miejmy nadzieję choć częściowo zapobiegnie wymazaniu tego wiekopomnego wydarzenia z kolektywnej pamięci.

Publikujemy też tekst polskiego dramaturga Pawła Demirskiego zatytułowany Tęczowa trybuna. Podczas przygotowań do Euro 2012 Demirski stał się współautorem wielkiej mistyfikacji, która wzburzyła polskie społeczeństwo: grupa kibiców piłkarskich ogłosiła, że chce stworzyć na polskich stadionach specjalne sektory dla kibiców-homoseksualistów. Ukraiński przekład dramatu, który jest rezultatem tej mistyfikacji, staje się komentarzem do trudnej sytuacji lokalnego ruchu broniącego mniejszości seksualnych.

W czwartym numerze ukraińskiej KP publikujemy też serię wywiadów redaktora artystycznego „Krytyki Politycznej” Artura Żmijewskiego z na przykład z Yael Bartaną, Renzo Martensem czy artystami z Occupy Amsterdam, zrobionych podczas przygotowanego przez niego berlińskiego Biennale w 2012 roku. Jego rozmowy z praktykami, balansującymi na cienkiej granicy między sztuką i polityką, krążą wokół pytania: „Jak naprawdę działa sztuka?”. Okazuje sie, że otrzymujemy na to pytanie bardzo niespodziewane odpowiedzi.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij