Multimedia

Fenomen debiutanckiej powieści Anny Cieplak

Ma być czysto Anny Cieplak zdobywa kolejne nagrody: za książkę roku w plebiscycie „Radiowego Domu Kultury” Trójki, Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza, nominację do Nagrody Literackiej Gdynia 2017, Nagrody Stypendium im. Stanisława Barańczaka.

Jej ostatnie trofeum to Nagroda Conrada za najlepszy debiut literacki 2016 roku. Na czym polega fenomen tej debiutanckiej powieści? Z autorką Anną Cieplak rozmawia Agata Diduszko-Zyglewska:

Na żywo na KrytykaPolityczna.pl:

„Ma być czysto” zdobywa kolejne nagrody! Na czym polega fenomen tego debiutu? Z Anną Cieplak o książce rozmawia Agata Diduszko-Zyglewska.

Opublikowany przez Krytyka Polityczna na 6 listopada 2017

 

Ma być czysto

– Miarą sukcesu opowieści jest spójność świata, w którym się opowieść toczy i w którym zostaje zrozumiana – mówił w laudacji prof. Michał Paweł Markowski przewodniczący kapituły Nagrody Conrada.

Nagroda Conrada dla Anny Cieplak

ma-byc-czysto-anna-cieplakMieć piętnaście lat to jak cierpieć na nieuleczalne zaburzenia urojeniowe. Każdą uwagę na swój temat analizuje się po sto razy, kompleks wyrasta na kompleksie, a wszystko, co fajne, jest zabronione. Oliwia boi się, że zaszła w ciążę z Chomikiem o grzywce Biebera. Czy z powodu pechowego wypadu do sklepu, gdy jej kolegów przyłapano na kradzieży batonów, wyląduje w ośrodku? Julii to raczej nie grozi, jest z lepszego osiedla. Nie jest jednak pewna, czy w sercu Usziego wygra z żołnierzami wyklętymi, ani nawet, czy by tego chciała. Magda, macocha Julii, próbuje pomóc Oliwce, ale trudno wsadzić kij w szprychy bezlitosnej biurokratycznej machiny, tym bardziej, gdy samej się żyje bez papierów i na umowie śmieciowej.

Książka, która przekracza granice pokoleń i znosi podziały społeczne. W której starsi i młodsi młodzi odnajdą swoje lęki i złudzenia. To nie opowieść o „gimbazie”, lecz o współczesnej rodzinie. O trudzie dojrzewania, ryzyku opieki. Anna Cieplak doskonale wie, o czym pisze, bo pracuje na co dzień z dziećmi i młodzieżą. Wyraziści bohaterowie, zero ściemy. I sporo brudu, chociaż ma być czysto.
Lidia Ostałowska

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Dominika Wróblewska
Dominika Wróblewska
Sekretarzyni redakcji, producentka podcastów
Była kuratorka projektów artystycznych w Domu Pracy Twórczej w Wigrach. W Krytyce Politycznej od 2011 roku. Koordynowała działania promocyjne Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, bazę ekspertki.org i TV KP. Aktualnie sekretarzyni redakcji krytykapolityczna.pl i producentka podcastów.
Agata Diduszko-Zyglewska
Agata Diduszko-Zyglewska
Polityczka Lewicy, radna Warszawy
Dziennikarka, działaczka społeczna, polityczka Lewicy, w 2018 roku wybrana na radną Warszawy. Współautorka mapy kościelnej pedofilii i raportu o tuszowaniu pedofilii przez polskich biskupów; autorka książki „Krucjata polska” i współautorka książki „Szwecja czyta. Polska czyta”. Członkini zespołu Krytyki Politycznej i Rady Kongresu Kobiet. Autorka feministycznego programu satyrycznego „Przy Kawie o Sprawie” i jego prowadząca, nominowana do Okularów Równości 2019. Współpracuje z „Gazetą Wyborczą" i portalem Vogue.pl.
Zamknij