Kultura

Krytyka Polityczna na 7. Berlin Biennale

W ramach 7. Berlin Biennale zapraszamy na cykl debat i koncertów MusicAction w Berlinie i Warszawie. Sławek Belina, Ray Dickaty, Jan Jelinek, Gloria Viagra, Marcin Masecki, Raphael Rogiński, Candelaria Saenz Valiente, Kamil Szuszkiewicz, Jozef van Wissem, Sławomir Wojciechowski. Wkrótce także specjalne wydanie pisma "Krytyka Polityczna".

W ramach 7. Berlin Biennale zapraszamy na cykl debat i koncertów MusicAction w Berlinie i Warszawie.

 

Jaką ofertę możemy złożyć naszym niemieckim sąsiadom? Zwłaszcza w mieście, w którym istnieje tak liczna grupa aktywistów społecznych i tak wiele społecznie zorientowanych grup? Czym Krytyka Polityczna wyróżnia się na ich tle? I dlaczego jej działalność w Berlinie odbywać się ma w ramach inicjatywy z pola sztuki?

 

Przybywamy do Berlina jako emisariusze nowej geografii politycznej. Jesteśmy organizacją działającą ponad wschodnią granicą Unii Europejskiej. Mamy partnerów na Ukrainie i w Rosji. Staramy się współpracować z działaczami w możliwie wielu krajach dawnego Bloku Wschodniego. Państwa postkomunistyczne łączy bardzo wiele. Mają podobną strukturę społeczną, podobnie przechodzą transformację ekonomiczną i polityczną. Ale podobieństwo tkwi również w historycznym doświadczeniu możliwości zmiany systemu i żywym wciąż modelu zaangażowania, samoorganizowania się i działania na rzecz owej zmiany. Wierzymy, że podobne jakości – być może uśpione – znajdują się w Niemczech, ze względu na historię ich wschodnich landów. Chcielibyśmy wydobyć je na powierzchnie, uobecnić, zaktywizować. Przybywamy do Berlina również po to, by się uczyć. Pochodzimy z krajów, gdzie aktywność społeczna jest znikoma. Wielość aktywistycznych grup w Berlinie, ich praktyki, sposoby i modele działania są dla nas przestrzenią, z którą pragniemy się zapoznać.

Jak pogodzić wielość różnych aktywizmów z pragnieniem budowania silnej organizacji działającej możliwie uniwersalnie – na płaszczyźnie wielu pól i wielu spraw? Tego pragniemy się dowiedzieć. Zarazem przynosimy ofertę sposobu instytucjonalnego działania, która może wzbogacić praktyki ruchów społecznych w Berlinie. Berlin boryka się z szeregiem problemów. Wiele się o nich dyskutuje. Istnieje również szereg inicjatyw, które w lokalnym zakresie starają się zapobiec ich destrukcyjnym społecznie skutkom. Ale być może należy zaproponować rozwiązania bardziej uniwersalne, a następnie podjąć próbę praktycznego wprowadzenia ich w życie. Krytyka Polityczna ma doświadczenie w przekładaniu teoretycznych pomysłów na praktyczne rozwiązania i transformacji lokalnych problemów na język uniwersalnych rozwiązań. Ma również doświadczenie w budowaniu silnych, dobrze zorganizowanych instytucji, których moc wpływania na bieg społecznych wydarzeń jest większa niż w przypadku licznych, ale niewielkich grup zaangażowanych.

Dlaczego działamy w Berlinie wewnątrz pola sztuki, w ramach Berlin Biennale? Kuratorem Berlin Biennale jest dyrektor artystyczny magazynu „Krytyka Polityczna” – Artur Żmijewski, wśród jego współpracowników i doradców znajdują się nasi działacze. Otwarcie Klubu Krytyki Politycznej w Berlinie w ramach Biennale wydało się jego kuratorowi gestem naturalnym. Przeniesienie praktyki Krytyki Politycznej do Berlina jest dla Artura Żmijewskiego jednym z elementów przeniesienia jego artystycznej i kuratorskiej praktyki w ogóle.

Bierzemy udział w różnych inicjatywach Biennale. Współpracujemy z Ruchami Indignados/Occupy w ich działalności w Berlinie. Artystów Biennale zapraszamy do serii debat o politycznych skutkach ich projektów. Naszą obecność uzupełniamy programem MUSICACTION, na który złoży się 5 premierowych międzynarodowych projektów muzycznych dotykających kluczowych zagadnień społecznych i politycznych

 

Wkrótce także specjalne wydanie pisma "Krytyka Polityczna".


PROGRAM DEBAT KRYTKI POLITYCZNEJ W BERLINIE


Wolność cenzury. Sztuka/Polityka/Interakcje

2 maja, godz. 19.00

KW Institute for Contemporary Art, Berlin

Dyskusja o współczesnych formach cenzury sztuki i sieci napięć pomiędzy ideą wolności słowa, uwarunkowaniami ekonomicznymi, politycznymi oczekiwaniami wobec kultury, poprawności politycznej przykrywającej napięcia społeczne a realnymi konfliktami społecznymi.

Polityka historyczna. Wymyślanie przeszłości.

17 maja, godz. 19.00

KW Institute for Contemporary Art, Berlin

Dyskusja o roli zinstytucjonalizowanej polityki historycznej i jej stosunku do współczesnych antagonizmów społecznych. Czy perspektywa historyczna nie konserwuje nieprawdziwego obrazu społeczeństwa i przez to nie kanalizuje napięć społecznych w złych kierunkach przykrywając prawdziwe antagonistyczne pozycje?


Occupy Media. Przeciw (czwartej) władzy.

7 czerwca, godz. 19.00

KW Institute for Contemporary Art, Berlin

Dyskusja o niejasnej pozycji mass mediów w czasie demokratycznych napięć społecznych; o roli jaką społeczne inicjatywy medialne odgrywają w formowaniu i informowaniu społeczeństwa; o nowych mediach i nowych narzędziach służących zwiększaniu poziomu wiarygodności mediów.

Berlin Biennale Polityki Współczesnej. Pomiędzy.

29 czerwca, godz. 19.00

KW Institute for Contemporary Art, Berlin

Po długotrwałym procesie, który rozpoczął się od połączenia sił pól sztuki i polityki, po przedstawieniu inicjatyw, które stanowią odpowiedź na praktyczny wymiar tego połączenia, doszliśmy do miejsca, w którym warto zadać pytanie: dokąd idziemy, dokąd ta droga nas prowadzi i jakie podjąć kolejne kroki? Szeroko otwarta dyskusja o skutkach akcji mających miejsce w ramach Biennale, o pomysłach na ich rozwój i dalszym kierunku drogi, na którą weszliśmy.

MUSICACTION

Projekt Krytyki Politycznej w ramach 7. Berlin Biennale.

Często słyszymy o sztuce zaangażowanej. Wszyscy znamy przykłady politycznej literatury, politycznego teatru, politycznego kina i politycznych sztuk wizualnych. A co z muzyką? Tu sprawa zdaje się być bardziej skomplikowana… Dość powszechnie zaangażowanie muzyki utożsamia się z tekstem piosenki. Sama muzyka postrzegana jest zazwyczaj jako najbardziej abstrakcyjna i oderwana od rzeczywistości dziedzina sztuki. Co gorsza: ta jej cecha niejednokrotnie traktowana jest jako muzyki wartość największa. Czy to nie błąd? Związki muzyki z szeroko rozumianą politycznością mają długą historię. Na wielu poziomach. Z jednej strony muzyka, przez jej czynnik emocjonalny, posiada niezwykłą umiejętność budowania wspólnoty, jednoczenia ludzi wokół problemów. Z drugiej, muzyka wcale nie różni się tak bardzo od innych dziedzin sztuki: ona także może wyrażać teorie społeczne i polityczne, ona także może być narzędziem krytyki. Używa tylko innych środków, innego języka. Z połączenia tych dwóch aspektów muzyki rodzi się jej wielka siła zmieniania rzeczywistości, nie tylko jej odbijania. Muzyka może być potężnym narzędziem zmiany kulturowej, społecznej i politycznej.

Czy i w jaki sposób muzyka może być krytyczna a nawet zmieniać rzeczywistość społeczną i polityczną? Projekt MUSICACTION stara się poszukać odpowiedzi na to pytanie. W tym celu nie może skupiać się na jednym tylko gatunku muzycznym, do udziału w projekcie zaprosiliśmy więc artystów reprezentujących rożne muzyczne „szufladki”: ambient, muzykę improwizowaną, muzykę klubową, współczesną muzykę poważna.

Interesują nas też różne konteksty muzyki: jej związki z życiem społecznym i politycznym, tożsamością, innymi dziedzinami sztuki, technologią, tradycją itd. Szeroka perspektywa jest konieczna do pokazania wielopoziomowych związków muzyki z rzeczywistością zarówno indywidualną jak i społeczną.

Zapraszamy na berlińską i warszawską odsłonę projektu Krytyki Politycznej realizowanego w ramach 7. Berlin Biennale. W ramach pięciu premierowych wydarzeń muzycznych wystąpią: Sławek Belina, Ray Dickaty, Jan Jelinek, Gloria Viagra, Marcin Masecki, Raphael Rogiński, Candelaria Saenz Valiente, Kamil Szuszkiewicz, Jozef van Wissem, Sławomir Wojciechowski. Kurator: Wojtek Zrałek-Kossakowski

MUSICACTION # 1

Hymn

Marcin Masecki – piano
Candelaria Saenz Valiente – śpiew

2 maja, godz. 21.00
KW Institute for Contemporary Art, Berlin

6 maja, godz. 20.00

Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, Warszawa

Wybór hymnów narodowych państw będących dawnymi koloniami europejskimi. Specjalne, przypominające piosenki aranżacje przygotowane przez Candelarię Saenz Valiente i Marcina Maseckiego mogą wyrażać przynajmniej dwie rzeczy: zachodni wstyd i współczucie, ale także postkolonializm.

MUSICACTION # 2

Religia

Jan Jelinek – elektronika
Kamil Szuszkiewicz – trąbka

13 maja, godz. 20.00
Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, Warszawa

17 maja, godz. 21.00
KW Institute for Contemporary Art, Berlin

Muzyka często odgrywała pewne istotne role społeczne i polityczne. Jednym z najbardziej oczywistych i znaczących przykładów jest tu (nie tylko) dawna muzyka religijna. Jan Jelinek i Kamil Szuszkiewicz postarają się umieścić ją w innym i całkiem możliwe, że obcym jej kontekście.

MUSICACTION # 3

Tradycja
Raphael Rogiński – gitary
Jozef van Wissem – lutnia


14 maja, godz. 20.00
Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, Warszawa

15 maja, godz. 21.00
KW Institute for Contemporary Art, Berlin

Muzyka jest nośnikiem pamięci. Upamiętnia zarówno historie indywidualne, jak i całych wspólnot. A ponieważ historia nie jest zbiorem faktów, tylko opowieści, Jozef van Wissem i Raphael Rogiński przedstawią osobiste i osobliwe podejścia do muzycznych tradycji.

MUSICACTION # 4

Miasto

Ray Dickaty – saksofony, dźwięki
Sławomir Wojciechowski – instalacja, elektronika

3 czerwca, godz. 20.00
Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, Warszawa

7 czerwca, godz. 21.00
KW Institute for Contemporary Art, Berlin

Koncert i instalacja dźwiękowa dotykająca zagadnienia życia politycznego i społecznego nowoczesnych miast. Dźwięki, hałas, melodie, grajkowie uliczni… Strzępki mapy akustycznej miasta i właściwych mu napięć. Czy poprzez dźwięk da się zobaczyć, dostrzec więcej?

MUSICACTION # 5

Mniejszość

Sławek Belina, Gloria Viagra (z gośćmi) – instalacje, wideo, DJing

29 czerwca, godz. 20.00
KW Institute for Contemporary Art, Berlin

1 lipca, godz. 21.00
Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, Warszawa

Jako się rzekło, muzyka posiada niezwykłą umiejętność tworzenia wspólnoty, jednoczenia ludzi. Na przykład przez wspólne śpiewanie. Lub przez taniec. Sławek Belina i Gloria Viagra (wraz z gośćmi) przygotują set djski (i instalacje video) poświęcone wykluczanym mniejszościom. Zatańczymy? Razem?

 

Krytyka Polityczna jest patronem medialnym 7. Berlin Biennale Sztuki Współczesnej.

 


 Projekt MUSICACTION współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.

 

 

 

 

 

 

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij