Miasto

Łódź, 23 maja: Berman – Zacofanie, modernizm, Marks

10 latW Łodzi, mieście agresywnej modernizacji i peryferyjnego kapitalizmu o tym jak ludzie próbowali stać się nie tylko przedmiotami ale i podmiotami modernizacji z Marshallem Bermanem, autorem książki Przygody z marksizmem porozmawiają Agnieszka Rejniak-Majewska i Wiktor Marzec.
23 maja, środa, g. 18.00, Świetlica Krytyki Politycznej w Łodzi, ul. Piotrkowska 101.

W maju obchodzimy dziesiąte urodziny
pisma „Krytyka Polityczna” oraz pierwsze urodziny łódzkiej Świetlicy. Z tej okazji zaprosiliśmy do Polski trzech
wybitnych intelektualistów amerykańskich, autorów i redaktorów
legendarnego amerykańskiego pisma „Dissent”  –  pisma lewicy, które od ponad półwiecza opisuje i współokreśla
najważniejsze konflikty społeczne i debaty ideowe, starcia interesów i
spory o wartości nie tylko za Oceanem.

W Łodzi, mieście agresywnej modernizacji i peryferyjnego kapitalizmu o
tym jak ludzie próbowali stać się nie tylko przedmiotami ale i podmiotami
modernizacji z Marshallem Bermanem, autorem książki Przygody z marksizmem porozmawiają Agnieszka Rejniak-Majewska i Wiktor Marzec.
23 maja, środa, g. 18.00, Świetlica Krytyki Politycznej w Łodzi, ul. Piotrkowska 101.

Dlaczego właśnie „Dissent”?

Ponieważ to pismo od samego początku łączyło wiarę w wolność i równość z
ostrą krytyką totalitarnych eksperymentów; analizowało procesy
społeczne i tworzone wokół nich idee bez doktrynerskich ograniczeń, za
to konsekwentnie w imię wartości radykalnej, demokratycznej lewicy; nie
poddawało się terrorowi dwubiegunowej walki politycznej, w której
należało zrzec się marzeń o demokracji – albo marzeń o
sprawiedliwości społecznej; wreszcie dlatego, że to na łamach „Dissent”
pisywali wspaniali, choć zarazem tak różni myśliciele jak Hannah Arendt,
Erich Fromm, Michael Harrington, Günter Grass, C. Wright Mills, Czesław
Miłosz, Norman Mailer, Amos Oz, Richard Rorty, Ignazio Silone,
Aleksandr Sołżenicyn, Cornel West czy Naomi Klein.

Walka demokratycznej lewicy na wielu frontach – od „posegregowanych”
miasteczek głębokiego Południa aż po centrum finansowe na Wall
Street – zmieniła nie do poznania Amerykę i cały świat, inspirując
ludzi w każdym niemal zakątku globu. Zawsze będąc bliżej ludzi niż
władzy, ruchy oddolne wpływały na społeczeństwo i jego kulturę, ale
także na państwo i jego elity, czyniąc USA krajem nieco bardziej
sprawiedliwym, bardziej przyzwoitym, bliższym egalitarnym
ideałom – Ojców Założycieli, radykalnych kaznodziejów czy Karola
Marksa.

Karol Marks jako romantyczny poeta nowoczesności? Karol Marks tańczący
na ulicy, z tłumem studentów, w radosnym karnawale? A może prorok pracy
wyzwolonej, przenikliwy analityk alienacji, przygnieciony trudem
robotnik pióra? Marshall Berman, autor legendarnego Wszystko co stałe, rozpływa się w powietrzu, ukazuje nam własne i cudze przygody z jednym z najbardziej wpływowych myślicieli zeszłych dwóch stuleci. Pisze o Śmierci komiwojażera
i włóczędze Waltera Benjamina, o „ogniu w sercach” rewolucjonistów i
katastrofie sowieckiego eksperymentu. O wielkim potencjale wolności w
kapitalizmie – i przytłaczającej człowieka mocy, jaką wyzwala. O
demokracji, więzi między ludźmi i o miłości. I o myśleniu, do którego
nas zmusza, a które wyrwać nas może ze stanu natury – a nowoczesność ze
stanu absurdu.

Marshall Berman (1940) – jeden z redaktorów amerykańskiego
lewicowego pisma „Dissent”, filozof, wykłada nauki polityczne na City
University of New York. Autor m.in. Wszystko, co stałe, rozpływa się w
powietrzu
(Universitas 2006).

Wiktor Marzec (1985) – łodzianin z urodzenia i z wyboru, socjolog
i filozof, interesuje się kulturowymi aspektami metropolitalnej nowoczesności,
kulturą nieponowoczesnej Łodzi, teorią społeczną, filozofią polityki
oraz socjologią seksualności. Obecnie pracuje w przestrzeni pomiędzy
socjologią historyczną, filozofią tego, co polityczne i teorią dyskursu.
W Katedrze Socjologii Kultury UŁ przygotowuje
rozprawę doktorską na temat procesów mobilizacji politycznej w okresie
rewolucji 1905 roku. Redaktor działu krytyczne nauki społeczne w
czasopismie Praktyka Teoretyczna. Publikuje w różnych dziwnych pismach i
czasem prowadza dyskusję w świetlicy Krytyki Politycznej w Łodzi.

 

Agnieszka Rejniak-Majewska (1977) – dr, adiunkt w Instytucie Filozofii UŁ,
zajmuje się problematyką sztuki nowoczesnej i krytyki sztuki, w szerszym
kontekscie intelektualnych przemian nowoczesności. Publikowała m.in. w "Tekstach Drugich", "Przeglądzie
Filozoficznym", "Kulturze Współczesnej"; autorka przekładów Martina Jay’a, Andreasa Huyssena, Michela Foucault, Rosalind Krauss.

Wsparcie:

lodz-kreuje



Komentarze

System komentarzy niedostępny w trybie prywatnym przeglądarki.