Miasto

Kinotron. Wystawa niezrealizowanej idei

O łączeniu wyobraźni artystycznej, technologicznej i ideologicznej z inspiracji twórczością Feliksa Sobolewa, Stanisława Lema i Wiktora Głuszkowa.

19 listopada – 25 grudnia, Centrum Badań nad Kulturą Wizualną, ul. Hlybochytska 22, Kijów, Ukraina

Wystawę można zwiedzać od wtorku do piątku w godz. 14.00–20.00 i od soboty do niedzieli w godz. 12.00–20.00. Wstęp wolny.

Zainteresowanie tematem prędkości, przyśpieszenia i technologicznego powiększenia ludzkich możliwości nie jest unikalną cechą naszych czasów. O dziwo, w latach 70. XX wieku – znanych jako ‘lata stagnacji’ w bloku wschodnim – istniał bardzo podobny dyskurs o przyśpieszeniu wszystkich wymiarów życia: myślenia, pracy, technologii, a nawet produkcji filmów. W codziennej praktyce, co prawda, temu dyskursowi towarzyszyło jego dokładne przeciwieństwo: ekonomię drążył cieżar stagnacji i permanentnych braków, rosnąca nuda i frustracja przygniatały socjalistyczne społeczeństwa, które coraz bardziej utwierdzały się w przekonaniu o niemożliwości jakiegokolwiek sposobu na zreformowanie wadliwego systemu. W takiej właśnie atmosferze – która swoją drogą bardzo przypomina obecny kryzys społeczeństw Zachodu – powstawały najbardziej śmiałe, utopijne wizje technologicznej akceleracji.

Zrelizowany przez Krytykę Polityczną i Centrum Badań nad Kulturą Wizualnąw partnerstwie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie projekt „Kinotron”, powstał na drodze obszernych badań archiwalnych. Skupia się na jednej z zapomnianych, radykalnych wizji przyszłości, bazującej na połączeniu wyobrażni artystycznej, technologicznej i ideologicznej. Tytuł „Kinotron” pochodzi od niezrealizowanego projektu wybitnego reżysera Felixa Soboleva, który jest znany jako jeden z inspiratorów kijowskiej szkoły filmu naukowego. W serii świeżo odnalezionych dokumentów archiwalnych Sobolev opisuje kinotron jako „nowy sposób produkcji filmowej”, który pozwoliłby przyspieszyć kreatywne myślenie i produkcję artystyczną poprzez stworzenie autonomiczych twórczych bloków, zdolnych do pracy z jakimikolwiek problemami, nawet najbardziej skomplikowanymi.

Wizje Soboleva zostały sformułowane w szeregu propozycji, skierowanych do kierownictwa radzieckiej branży filmowej, które jednak nie zostały wcielone w życie – tak samo zresztą jak wiele innych nieznanych szerszej publiczności projektów reżysera. Te projekty po raz pierwszy pokazywane są na wystawie, która rozwija się wokół opartej na badaniach archiwalnych tezy o tym, że Felix Sobolev mógł stworzyć ekranizację książki Stanisława Lema Summa Technologiae – film, który, gdyby tylko powstał, miał szansę znacząco rozszerzyć granice filmowej ekspresji. Mimo że filmowa wersja Summa Technologiae nigdy nie powstała, wiele wątków podjętych w tej książce znalazło reprezentację w innych licznych filmach, zrealizowanych przez kijowską szkołę filmu naukowego w latach 70. I 80. XX wieku.

„Summa Technologiae” Stanisława Lema jest traktatem filozoficznym o konsekwencjach postępu technologicznego i naukowego dla rozwoju cywilizacji. Napisana w 1964 i przełożona na język rosyjski w 1968 roku, książka miała ogromny wpływ na całe pokolenia radzieckich naukowców, artystów i intelektualistów – łącznie z Felixem Sobolevym i jego kijowską szkołą filmu naukowego. Ale dopiero po 2013 roku, kiedy pojawiło się pełne tłumaczenie tej książki na język angielski – heurystyczne znaczenie tej książki zostaje w pełni docenione przez globalną opinię publiczną. Otóż nadszedł najwyższy czas przebadać hipotezę o ekranizacji „Summy Technologiae” w Kijowie w latach 70. – projektu, który mógłby zająć miejsce w historii niezrealizowanych filmów tuż obok „Kapitału” Siergieya Eisensteina.

Wystawa „Kinotron” zestawia materiały artystyczne i archiwalne, dotyczące kontekstu wątków podjętych w „Summa Technologiae”, z filmami kijowskiej szkoły filmu naukowego, których ambicją było stworzenie niemniej totalnego opisu rzeczywistości zdefiniowanej przez postęp technologiczny, jak ten, który udał się Lemowi w jego filozoficznej książce.

Koncepcja wystawy: Oleksiy Radynski

Grupa badawcza: Ruslana Koziyenko, Serhiy Klymko, Oleksiy Radynski, Lesia Kulchinska, Jakub Majmurek

Realizacja wystawy: Oleksandr Burlaka

Organizatorzy: Krytyka Polityczna i Visual Culture Research Center

Partner: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Archiwum Państwowe w Kijowie

Projekt realizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ch. S. Mott Foundation i Erste Stiftung.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij