Miasto

Gdzie szukać początku sztuki „nowoczesnej” w Polsce?

O sztuce nowoczesnej i nadziejach pokładanych w latach ’80 prof. Grzegorz Klaman rozmawiać będzie w czwartek, 13 listopada.


 

Lata osiemdziesiąte, początek sztuki „nowoczesnej” w Polsce. Cudzysłów pokazuje konieczność określenia nowoczesności, z jaką mamy tym razem do czynienia, organizującej się struktury: artysty, społeczności i dyscypliny sztuki wizualnej. Lata osiemdziesiąte są sumą pewnych nadziei, których spełnienie łatwiej jest przesuwać w przyszłość niż je utracić. Jest to pewien projekt: spełnianie nadziei niedawnej historii i niepewnej przeszłości wobec niepewnej przyszłości. 

 


O obrazach ukrytych za słowami polityka, emancypacja, język polski prof. Grzegorz Klaman rozmawiać będzie z Markiem Sobczykiem.

 

 


Cykl seminariów Sztuka Czasu Współczesnego ma na celu prześledzenie kilku wybijających się wątków dotyczących funkcji sztuki społecznie zaangażowanej i krytycznej. Niegasnące konflikty i nieporozumienia – lub też narastający opór i niechęć – wywoływane przez różnorodne gesty artystyczne wydają się więzić nas w pętli narastającej społecznej agresji. Zerwanie komunikacji, zmieszanie pojęć i języka w niebezpieczny sposób uwalnia lęki i uprzedzenia. Przepracowane w burzliwych latach 90-tych spory ideologiczne nie wygasły i wracają ze zdwojoną siłą. Dekada względnego spokoju okazała się pozorem konsensusu kulturowego i ponownie dzisiaj potrzebujemy krytycznego wglądu i wysiłku przywracającego nam sferę publiczną.

 

 


Sztuka jest niezbywalnym składnikiem naszego życia i zarówno artyści jak i politycy ponosimy odpowiedzialność za jakość performatyki społecznej, sztuka często ma większą siłę oddziaływania od politycznych normatywów lecz jest też niezwykle wrażliwa i podatna na zawłaszczenie i deformację – mówi prof. Grzegorz Klaman. Liczę, że te spotkania staną się jeszcze jedną składową i kolejnym narzędziem do weryfikacji i przewartościowania materiałów, do pogłębionej publikacji na temat sztuki krytycznej w Polsce – dodaje.  

 

 


Gośćmi seminarium są artyści i kuratorzy, którzy w istotny sposób mieli wpływ na przebieg debaty dotyczącej roli artysty jego praw i odpowiedzialności w przestrzeni wspólnej, wywołali swoim działaniem kontrowersje lub spory ideologiczne przewartościowujące zastane status quo.

 

 


Seminarium Sztuka Czasu Współczesnego prof. Grzegorza Klamana pt. Lata osiemdziesiąte, początek sztuki „nowoczesnej” w Polsce, odbędzie się w czwartek, 13 listopada o godz. 19.00 w Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, ul. Nowe Ogrody 35, II p., Gdańsk.

 

 


Dotychczasowe seminaria prof. Grzegorza Klamana w ramach Sztuka Czasu Współczesnego odbyły się:

20 marca Mięso – ciało – klon; 17 kwietnia Agorafobia kontra agora filia; 15 maja Bio art – symbiotyczna przyszłość; 12 czerwca Ruiny transformacji; 2 października Symbiotyczność tworzenia;

 

 


Seminarium Sztuka Czasu Współczesnego odbywa się w ramach cyklu Uniwersytetu Krytycznego dofinansowanego ze środków Miasta Gdańska.

 

 


__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij