Miasto

Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi

Seminarium "Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe".

Uniwersytet Krytyczny | Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe | Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi  

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska 

19 czerwcaśroda, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Kategoria autentyczności zdaje się być jedną z wartości najbardziej cenionych w twórczości muzycznej – zwłaszcza z punktu widzenia fanów. Często łatwiej wybaczyć ukochanym artystom słabą płytę, głupią wypowiedź czy nieudany koncert niż nieszczerość, hipokryzję i niekonsekwencję – najlepszym tego przykładem jest odwrócenie się znacznej części fanów od Boba Dylana, gdy konstruowany przez niego mit autentyczności został rozbity przez wnikliwego dziennikarza. Zarazem jednak, tym, co w muzycznym biznesie szczególnie pociągające, jest feeria masek i kostiumów, efektownych przebrań i zmieniających się wizerunków – tu oczywiście w pierwszej chwili przychodzi na myśl David Bowie.
Podczas ostatniego spotkania w tym roku akademickim przyjrzymy się artystkom, które odrzucają dążenie do autentyczności na rzecz zabawy przebraniami do tego stopnia, że gra wizerunków staje się w ich wykonaniu nowym rodzajem autentyczności. Spróbujemy także zebrać i podsumować przykłady kobiecych wizerunków towarzyszące nam przez dwa ostatnie semestry i jeszcze raz zastanowimy się nad ich funkcjami i konsekwencjami.

Cykl spotkań „Muzyka i wizualność w czasach popkultury”, w ramach Uniwersytetu Krytycznego, dotyczy wizualnej sfery oplatającej muzykę popularną. W kolejnej odsłonie cyklu, „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”, zajmujemy się przemianami wizerunków artystek od lat 70., kiedy to wraz z druga falą feminizmu nastąpiło upodmiotowienie kobiet w muzyce popularnej, do współczesnych, coraz bardziej pluralistycznych wizji kobiecości. Podczas kolejnych spotkań analizować będziemy różne strategie wizerunkowe przyjmowane przez poszczególne artystki oraz taktyki interpretacyjne odbiorców. W związku ze specyfiką poruszanej tematyki, oraz faktem, że spotkania wpisują się w szerszy projekt badawczy dotyczący kobiecych wizerunków w kulturze i sztuce, nie będą one miały charakteru klasycznych wykładów, ale będą przestrzenią swobodnej wymiany myśli.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij