W tych filmach nikt nie licytuje się na to, kto bardziej ucierpiał w czasie wojny. Coś się zmieniło.
Dunin: Te okropne nagrody
Przemysł nagród literackich kreuje mody i gusty, a z pisarzy może zrobić modnych celebrytów. Ale to nie wszystko.
Margolis: Pisząc o kobiecej seksualności, zawsze jesteś polityczna
Kultura tłumi seksualność kobiet, prawo do przyjemności, ekspresji.
Utracone dziedzictwo Stanisława. O „Brzezinie” Andrzeja Wajdy
„Brzezina” Wajdy jest niespełnioną obietnicą polskiego kina na „inne spojrzenie”.
Wiśniewska: Banały o świecie
Tworzymy świat, do którego wielu nie chcemy czy nie umiemy wpuścić. Banał. Żaden człowiek nie jest nielegalny. Kolejny banał. Czasem jednak warto powtarzać takie banały.
Lockhart: Nie zmieniam świata, najwyżej życie jednostek
W kinie rzadko można dziś zobaczyć fabrykę, pracujących w niej ludzi.
Wiśniewska: Amerykańscy marzyciele
Harry Dean Stanton pochodzi z małej miejscowości, która dziś już zapewne nie istnieje. Pierwsza relacja z 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Rewolucja psotników
„Szyderstwo i przemoc” Alberta Cossery’ego pokazuje, że to poszukiwanie radości, a nie wyniesienie cierpienia, ma prawdziwie wywrotową siłę.
Bożek: Roboty ocaliły pop?
„Random Access Memories” to dobra płyta: jest świetnie nagrana i pełna dobrze skomponowanych przebojów. A mimo to jest w niej coś odrzucającego.
„Takie żeśmy sobie tam społeczeństwo zaprojektowali”
Fragment książki Filipa Springera „Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach”.
Człowiek pochodzenia szympansiego
Nie jest mi do śmiechu, kiedy myślę o ludziach, których praca polegała na codziennym torturowaniu żywych stworzeń. W jaki sposób można się do tego przyzwyczaić?
Orientalny kochanek i muzułmański terrorysta
Klimkiewicz znakomicie kieruje emocjami widza i wciąga go w pułapkę. O filmie „Zaślepiona” Katarzyny Klimkiewicz pisze Jarosław Pietrzak.