Najlepszy polski film o Zagładzie

Wajda nie sięga po motywy winy niezawinionej, wynikającej z nieszczęśliwego zbiegu okoliczności, winy nieświadomej bądź polegającej na zaniechaniu, które tak często pojawiają się w polskich narracjach o Zagładzie i zakrywają sedno problemu, czyli polską przemoc.

Na wakacje: rozrywkowo albo wzniośle

Jaume Cabré „Cień eunucha”, Margaret Atwood „Serce umiera ostatnie”, Virginie Despentes „Vernon Subutex”, Karen Joy Fowler „Nie posiadamy się ze szczęścia”.

Jasiński: Niewyjaśniona zagadka powstania

Dlaczego żołnierze Armii Krajowej, którzy pięć lat przygotowywali się
do podjęcia walki z wrogiem, po kilku godzinach powstańczych starć opuszczali
Warszawę?

Z Grzegorzem Jasińskim rozmawia Wojciech Worotyński

Żyd, Polak, Haitańczyk i kat

Dawid Grosman „Wchodzi koń do baru”, Lyonel Trouillot „Niedziela, 4 stycznia”, Tomasz Jastrun „Osobisty przewodnik po depresji”, Tomasz Kowalski „Mędrzec kaźni”.

Kochanek

Dlaczego Julita miałaby uciec z dworca i pójść do jego ojca?

Jacek Melchior

Teatr uchodźców

O pracy teatralnej z uchodźcami z Pietro Floridią rozmawia Alicja Borkowska.

Rozmowa Alicji Borkowskiej
Zamknij