Bigos po lizbońsku

„Nocny pociąg do Lizbony” pokazuje, że Europa nie ma swojego kina popularnego. Ma kilka świetnych kinematografii narodowych i paru wybitnych autorów, ale to nie to samo.

Męskie-żeńskie

Można by uznać „Camille Claudel 1915” za feministyczną krytykę społeczeństwa III Republiki, ale różnice płciowe, o których opowiada Bruno Dumont, leżą na innym poziomie.

Rodzina na swoim

Oglądając „Dziecinne zachowanie”, czujemy, że Rumuni znowu nas wyprzedzili. Czy doczekamy się polskiego filmu, który o rodzinie nie będzie mówił jako o „najwyższej wartości”?

Ken Loach i duch zmiany

W „The Spirit of ‘45” Loach przypomina reformatorski rząd laburzystów kierowany przez Clementa Attlee. Po co reżyserowi i widzom ta historia?

Czekając na ojcobójstwo

Nagrodzony w Sundance „Gwizdek” Grzegorza Zaricznego, twórcy bez wątpienia utalentowanego, potwierdza, że polski dokument cierpi na „nerwicę humanistyczną”.

Dla kogo ta wolność?

Odczuwamy na własnej skórze konsekwencje działań „Solidarności” bez kobiet, pozytywne i negatywne – mówią Marta Dzido i Piotr Śliwowski, autorzy filmu „Solidarność według kobiet”.

A i on, prawdę mówiąc, świnia

Od tak wybitnego reżysera jak Smarzowski wymagam więcej. Męczą mnie karykaturalne postaci, brud, w którym zanurza wszystko tak głęboko, że przestaje to poruszać.

„Lincoln”: prezent dla Obamy

Na ekranie widzimy, że jedna z najważniejszych zmian w historii USA została wprowadzona metodą dziwnych kompromisów i korupcji. Czy ma to usprawiedliwić Obamę?

Jarosław Pietrzak

Lincoln, czyli mit z krwi i kości?

Nieważne, na ile Spielbergowska wizja Abrahama Lincolna odpowiada historycznej prawdzie. Filmowi Lincolnowie zawsze byli odpowiedzią na aktualne potrzeby Amerykanów.

Piotr Tarczyński

Rewolucja w imperium

Kino było dla niego narzędziem zmiany. Film miał być formą aktywizmu, sposobem na nieustanne podważanie status quo. Twórczość zmarłego niedawno Nagisy Oshimy przybliża Jagoda Murczyńska.

Jagoda Murczyńska
Zamknij