Czytaj dalej

Memorandum w sprawie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Żeby wyjść z czytelniczej zapaści, potrzeba systemowych decyzji.

W środę 18 września odbyło się kolejne posiedzenie Komitetu Społecznego ds. Paktu dla Kultury przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w trakcie którego przedstawiono stan prac nad Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa. Zgodnie z zapisami Paktu dla Kultury, założeniami przyjętej przez rząd Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2020 i porozumienia z Obywatelami Kultury Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawi 24 października w Krakowie Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2014-2020, który porządkuje dotychczas prowadzone działania na rzecz podniesienia poziomu czytelnictwa i wprowadza nowe programy mające na celu szczególnie budowanie społecznego zaangażowania oraz tworzenie partnerstw i lokalnych koalicji wokół i na rzecz bibliotek oraz zakupy dzieł piśmiennictwa polskiego i światowego do domeny publicznej. Obywatele Kultury złożyli na ręce ministra memorandum w sprawie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. 

 

MEMORANDUM OBYWATELI KULTURY 
W SPRAWIE NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA

 

1. Obywatele Kultury, uznając, że kultura i edukacja kulturalna wymagają świadomej polityki państwa i zwiększania możliwości równego dostępu do nich, z zadowoleniem przyjmują decyzję o uruchomieniu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa (NPRC), który jest realizacją jednego z priorytetów zawartego pomiędzy rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Obywatelami Kultury Paktu dla Kultury. Nie wyjdziemy z czytelniczej zapaści i nie odbudujemy kapitału
 społecznego, nie podejmując wspólnie systemowych i rozpisanych na lata decyzji
 i działań naprawczych.

 

2. Program promocji czytelnictwa i zwalczania analfabetyzmu funkcjonalnego wymaga wieloletniego systemowego działania, monitoringu i stałej oceny skuteczności wedle uzgodnionych kryteriów. Obywatele Kultury zwracają się do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o powołanie społecznego gremium przy NPRC, które przez czas trwania programu do roku 2020 będzie doradzało przy ocenie projektów, a także oceniało trafność i skuteczność wdrażanych programów i przedstawiało stosowne wnioski Ministrowi.

 

3. Obywatele Kultury oczekują, że realizacja NPRC zostanie powierzona w zarząd instytucjom
 i podmiotom – jak Biblioteka Narodowa i Instytut Książki – dysponującym właściwymi kompetencjami i doświadczeniem oraz zaangażowanym w działania na rzecz poprawy poziomu czytelnictwa i dostępu do książki w Polsce.

 

4. Obywatele Kultury zakładają, że działania promocyjne w ramach NPRC będą w pierwszym rzędzie skierowane na wspieranie rozwoju czytelnictwa, aktywności społecznej 
i upowszechnianie konkretnych programów, a nie instytucji go realizujących, choć za oczywiste uznajemy wagę informacji o roli rządu RP i MKiDN w podjęciu, uchwaleniu i uruchomieniu NPRC jako jednej z pierwszych uzgodnionych inicjatyw obywatelskich, realizowanej w ramach wieloletniego programu rządowego. Media publiczne powinny być zobowiązane do prowadzenia wieloletniej kampanii społecznej wspierającej rozwój czytelnictwa, kompetencji językowych i pierwszego kontaktu z książką. Programy promujące czytelnictwo i kształtujące nawyki kulturalne powinny być emitowane w programach i czasie dostępnym dla wszystkich grup społecznych i wiekowych przy jednoczesnym zawieszeniu kryterium oglądalności w ich ocenie.

 

5. Obywatele Kultury z uznaniem witają inicjatywę objęcia NPRC bibliotek szkolnych. Jest to jednak działanie niewystarczające w stosunku do potrzeb. W tym zakresie główna odpowiedzialność spoczywa jednak na Ministerstwie Edukacji Narodowej. Z tego względu zwracamy się do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o wystąpienie do Minister Edukacji Narodowej z postulatem skutecznego zaangażowania się w programy na rzecz czytelnictwa 
w szkołach i przedszkolach w ramach NPRC ze szczególnym zwróceniem uwagi na lekcje biblioteczne oraz modernizację i otwartość bibliotek szkolnych i deklarujemy pełne wsparcie takiej inicjatywy. Umiejętność czytania ze zrozumieniem i wysławiania się są warunkami podstawowymi i bezwzględnymi w zdobywaniu przez człowieka innych umiejętności. To pierwszy i podstawowy obowiązek szkolny.

 

 

Czytaj także:

Stasińska: Czekamy na wieloletni program rozwoju czytelnictwa 

Nie wygrasz wyborów, fotografując się z książką – rozmowa z Tomaszem Makowskim

Czytanie to sport dla bogatych, niestety – rozmowa z Elżbietą Kalinowską

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij