Miasto

Studenci na barykady? Jak powstrzymać komercjalizację edukacji

edukacja_foto_ksiazki01

Po pokazie filmu "Strajk na Filozofii" podczas Planete+ DFF.

12 maja, niedziela, godz. 15.00 (start filmu), Kinoteka, plac Defilad, Warszawa

Debata w języku polskim i angielskim.

Wstęp wolny. Pierwszeństwo mają osoby z biletem na poprzedzający debate seans.

„Edukacja to nie towar”, „Bezpłatna edukacja”, „Pieniądze na edukację, a nie na armię” – hasła, które można było zobaczyć na wielkim strajku studenckim w Chorwacji w 2009 roku, pojawiały się w ostatnich latach w wielu innych krajach. Czy zamiana wyższych uczelni w firmy świadczące dopasowane do rynku „usługi edukacyjne” stała się już faktem? Czy odwrócenie tych niekorzystnych trendów zależy tylko od mobilizacji studentów? A może potrzebne są zmiany na wszystkich szczeblach szkolnego systemu i szeroka społeczna dyskusja, dlaczego coraz bardziej postrzegamy edukację jak indywidualną inwestycję, a coraz mniej jak wspólne dobro?

Uczestnicy debaty:

Igor Bezinovic – reżyser filmu Strajk na Filozofii

Adam Leszczyński – dziennikarz Gazety Wyborczej, wykładowca Instytutu Studiów Zaawansowanych

Christian Füller – dziennikarz (m.in. Die Tageszeitung i Spiegel On-line), autor wielu publikacji na temat edukacji i nauki. Stypendysta Komisji Fulbrighta i Instytutu Badań nad Społeczeństwem Maxa Plancka

Magdalena Błędowska – członkini Krytyki Politycznej, redaktorka Dziennika Opinii, publicystka

Dyskusja towarzyszy premierze książki Edukacja. Przewodnik Krytyki Politycznej.

O książce

Inwestycja w edukację jest najlepszą inwestycją w przyszłość – słyszymy na każdym kroku: w domu, w szkole, w mediach, z ust polityków i ekspertów. Coraz więcej z nas jest przekonanych, że odpowiedzialność za kształcenie uczniów spada na rodziców, a za jego finansowanie – na ich portfele. Że to nasza prywatna sprawa.

My nie patrzymy na szkołę przez okulary księgowego. Szkoła to nie towar, a pytanie, czy to się opłaca, nie jest najważniejsze. Chcemy edukacji powszechnie dostępnej i publicznej, która eliminuje, na ile to możliwe, nierówności. Szkoły wolnej, równej i demokratycznej, w której nie ma wyścigu szczurów, rankingów i segregacji.

Wśród autorów m.in.: Mirosław Dąbrowski, Anna Dzierzgowska, Henry Jenkins, Magdalena Kaszulanis, Marta Konarzewska, Piotr Laskowski, Kaja Malanowska, Przemysław Sadura, Mikołaj Herbst.


Książka ukazała się przy wsparciu Goethe-Institut oraz Open Society Foundations.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij