Miasto

Pretty on the inside. Od Courtney Love do Yo-Landi Vi$$er

Seminarium "Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe". Prowadzenie: Klaudia Rachubińska.

Uniwersytet Krytyczny | Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe | Pretty on the inside. Od Courtney Love do Yo-Landi Vi$$er

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska 

27 marca, środa, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Na najbliższym spotkaniu przyjrzymy się artystkom podważającym postrzeganie kobiet jako „płci pięknej” i ujawniającym ambiwalencję zawartą w uproszczonych, skrajnie spolaryzowanych wizerunkach kobiecości. Dominujący przez stulecia patriarchalny dyskurs przygotował kobietom dwa sposoby postrzegania własnej cielesności. Kobiece ciało (a co za tym idzie, kobiecość jako taka) może być obrzydliwe, grzeszne i zezwierzęcone lub eteryczne, niewinne i nierealistycznie piękne. Alternatywą dla pogoni za nieosiągalnym – i w gruncie rzeczy niepożądanym – „ideałem kobiecości” jest kontestowanie zastanego porządku: skoro seksistowski światopogląd próbuje zamknąć kobiecość w czarno-białym dualizmie, najlepszą nań odpowiedzią jest skonfrontowanie jego wyznawców z ich własną ambiwalencją, wewnętrznymi sprzecznościami konstruowanego przez nich świata, odsłonięcie absurdów spolaryzowanego wizerunku, ukazanie konsekwencji stygmatyzowania kobiet na uproszczonej dwubiegunowej skali. Strategia ta była szczególnie bliska artystkom związanym z muzyką grunge, stąd naszą główną przewodniczką po ambiwalentnej i „brzydkiej” kobiecości będzie kontrowersyjna liderka zespołu Hole, Courtney Love.

Cykl spotkań „Muzyka i wizualność w czasach popkultury”, w ramach Uniwersytetu Krytycznego, dotyczy wizualnej sfery oplatającej muzykę popularną. W kolejnej odsłonie cyklu, „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”, zajmujemy się przemianami wizerunków artystek od lat 70-tych, kiedy to wraz z druga falą feminizmu nastąpiło upodmiotowienie kobiet w muzyce popularnej, do współczesnych, coraz bardziej pluralistycznych wizji kobiecości. Podczas kolejnych spotkań analizować będziemy różne strategie wizerunkowe przyjmowane przez poszczególne artystki oraz taktyki interpretacyjne odbiorców. W związku ze specyfiką poruszanej tematyki, oraz faktem, że spotkania wpisują się w szerszy projekt badawczy dotyczący kobiecych wizerunków w kulturze i sztuce, nie będą one miały charakteru klasycznych wykładów, ale będą przestrzenią swobodnej wymiany myśli.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.

Kolejne spotkania cyklu: 
24.04 Body’s in trouble. Od Siouxsie Sioux do PJ Harvey 
22.05 Scream: against the wind / against the wall / against the sky. Od Diamandy Galas do Merrill Garbus (Tune-Yards) 
19.06 Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij