Miasto

Premiera KP nr 35–36, Kino–fabryka

Pokaz filmów zrealizowanych w ramach projektu Ehmann i Farockiego oraz dyskusja z udziałem Iwony Kurz, Aleksandry Hirszfeld, Marysi Sadowskiej, Kuby Majmurka.

10 grudnia, wtorek, godz. 19.00, siedziba KP, Foksal 16/2p.

Historia kina zaczyna się od wyjścia robotników z fabryki braci Lumière. Kamera skierowana na bramę fabryki przedstawia ludzi opuszczających swoje miejsce pracy, zmierzających w stronę widza, wychodzących z kadru.

Rzeczywistość fabryki pozostaje jednak ukryta przed spojrzeniem kamery. Czy pierwszy obraz filmowy zapowiada już proces ukrywania przez kino rzeczywistości pracy?

Dziś na filmowym ekranie łatwiej o obrazy erotycznej nagości czy seksu niż o obrazy znojnej pracy fizycznej lub biurowej rutyny. Jak kino pokazuje dziś pracę? Jak pokazuje pracowników i ich walkę o swoje prawa?

Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas premiery nowego numeru kwartalnika Krytyka Polityczna (nr 35-36, Kino-fabryka).

Spotkanie otworzy pokaz filmów zrealizowanych przez polskich uczestników projektu „Praca w jednym ujęciu” Antje Ehmann i Haruna Farockiego. Ehmann i Farocki zadali polskim filmowcom ściśle określone zadanie: przedstawić obraz współczesnej pracy w jednym ujęciu trwającym nie dłużej niż dwie minuty (tyle, ile trwał film Lumièrów).

  1. Maciej Budkowski: „Fabryka skarpet”

  2. Maciej Budkowski i Weronika Jędrzejczak: „Fabryka sprężyn”
  3. Ewa Ciechanowska: „Pies”, „Fabryka”

  4. Aleksandra Chciuk: „Syreny”, „Akademia policyjna”

  5. Wojciech Domachowski: „Górnicy opuszczają miejsce pracy”, „Górnicy opuszczają miejsce pracy2”, „Szewc”

  6. Paweł Fabjański: „Dentysta”

  7. Małgorzata Grygierczyk: „Dekonstrukcja”

  8. Aleksandra Hirszfeld: „Filozof”, „To nie są łatwe rzeczy”

  9. Piotr Kotlicki: „Weterynarz”

  10. Magda Kulak: „Muzeum przyrodnicze”

  11. Joanna Łopat: „W garderobie Drag Queen”

  12. Monika Masłoń: „Kuchnia”, „Zoo”

  13. Anna Orłowska i Mateusz Choróbski: „Lotnisko”

  14. Filip Gabriel Pudło: „Automotive”, „Narzędzia chirurgiczne”

  15. Natalia Szczęch: „Lekcja jazdy konnej”

Filmy powstały w czasie warsztatów prowadzonych przez Antje Ehmann i Haruna Farockiego w maju 2013 roku w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi i Muzeum Sztuki. Niektóre z nich zostały po raz pierwszy zaprezentowane na wystawie „Praca w jednym ujęciu. Projekt Antje Ehmann i Haruna Farockiego” w Muzeum Sztuki w Łodzi (4.10-17.11.2013).

Po spotkaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem Aleksandry Hirszfeld (artystki biorącej udział w projekcie Farockiego i Ehman), filmoznawczyni Iwony Kurz, oraz reżyserki i muzyczki Marysi Sadowskiej – autorki Dnia kobiet, jednej z niewielu filmowych fabuł mierzących się z nowym reżimem pracy, jaki powstał w Polsce po ’89 roku.

Prowadzenie: Jakub Majmurek

Współorganizatorem spotkania jest Goethe-Institut.

__
Ten artykuł nie powstałby, gdyby nie wsparcie naszych darczyńców. Dołącz do nich i pomóż nam publikować więcej tekstów, które lubisz czytać

Zamknij