Miasto

Orgia Myśli | Kto i dlaczego potrzebuje dziś religii by myśleć?

Spotkanie z Piotrem Graczykiem prowadzone przez Mateusza Falkowskiego.

Uniwersytet Krytyczny | Co to jest współczesność? | O katofilozofii albo: kto i dlaczego potrzebuje dziś religii by mysleć? Spotkanie poświęcone książce Maska i oko Piotra Graczyka 

Gość: Piotr Graczyk
Prowadzenie: Mateusz Falkowski (Orgia Myśli)

9 stycznia, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

O tym, dlaczego emancypacja oznacza izolację, która odcinając upodmiotowioną jednostkę od otoczenia, nie czyni jej zarazem panem swojego życia, lecz – przeciwnie – odrywa ją od życia, a nad nią rozlega się już tylko złowrogi śmiech z człowieka.
O tym, dlaczego komiczna nowoczesność to spektakl zachłannego zagarniania i panicznego odpychania wspólnego języka i wspólnego życia.
W jakim sensie odpowiedzią na tę sytuację ma być „program dialektyki teologicznej” poruszającej się między protestancką i katolicką wersją „śmierci Boga”?
Czy religia stanowi dziś jeszcze inspirację dla myślenia? Czy może stanowi wręcz niejawny, a wciąż żywy fundament naszej współczesności, niesprowadzalny do kwestii wiary/niewiary czy myślowych figur bądź formuł pochodzących z religijnej tradycji?
I co z tym wszystkim – już zupełnie jawnie i bezpośrednio – ma wspólnego nasza polska pokomunistyczna modernizacja?

Zachęcamy do lektury 4 fragmentów Maski i okaZarys programu dialektyki teologicznejStanisław Brzozowski i trzy kręgi wyzwoleniaGyörgy Lukács i pusty grób komunizmu oraz Nowoczesna tragedia a tragedia antyczna. Kierkegaard, czyli odmowa komunikacji.

Mateusz Falkowski – filozof, współtwórca Orgii Myśli, wykładowca w Kolegium Artes Liberales UW, prezes Zarządu Fundacji na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi.

___

W rzeczywistości, której kształt determinuje ekscesywny i dynamiczny przepływ informacji, faktów, interpretacji, komentarzy, wielość dyskursów i rosnąca złożoność procesów społecznych i ekonomicznych, problemem najbardziej być może palącym staje się ustanowienie jakiejkolwiek „teorii współczesności”, odpowiedź na pytanie „co się w istocie dzieje?”, która byłaby tyleż syntetyczna, bezstronna i całościowa w ujęciu obecnego stanu rzeczy, co i w miarę możliwości jednoznaczna i ukierunkowująca nasze praktyki i polityki. Być może udzielenie takiej odpowiedzi okaże się zresztą niemożliwe, a „teoria współczesności” musi zakończyć się już na sproblematyzowaniu własnej niemożliwości i zakwestionowaniu samego pojęcia tego, co współczesne. Nie unieważnia to jednak samego pytania i wszystkich dalszych kwestii, do jakich ono prowadzi; rozmaitości tematów, jakie można przy jego okazji poruszyć, zarówno polskich, jak i globalnych. 
Seminarium Orgii Myśli pt. „Co to jest współczesność?”, zorganizowane w ramach Uniwersytetu Krytycznego i Instytutu Studiów Zaawansowanych, poświęcone jest teoretycznej eksploracji wielu składających się na naszą obecną rzeczywistość wątków i zagadnień; jego celem ma być raczej synteza i wszechstronność niż specjalizacja i bezpośrednie zastosowanie. Zasadniczym założeniem cyklu jest także stałość uczestników (przy drzwiach otwartych dla wszystkich zainteresowanych wyłącznie konkretnym zagadnieniem), ciągłość „wątków przewodnich”, takich jak „kapitalizm”, „kryzys”, „globalność”, „Polska”, „kultura”, „myśl współczesna”, możliwość lektur obowiązkowych dla uczestników (o których będziemy z wyprzedzeniem informować), a także zaproszenia dla „gości specjalnych”.

Orgia Myśli to istniejąca od 2005 r. niezależna, ochotnicza spółdzielnia kulturotwórcza mająca na celu inicjowanie i inspirowanie nowych prądów myśli, teorii i sztuki. Zainteresowana literaturą, filozofią, kulturą, społeczeństwem, polityką i historią, Orgia Myśli dąży do połączenia potrzeby zabawy z potrzebą refleksji, wpisując się we współczesny krajobraz intelektualny organizowanymi wydarzeniami (debaty, seminaria, imprezy i in.) oraz magazynem internetowym www.orgiamysli.pl . Od początku swej działalności Orgia Myśli, pozostając przy zasadzie nomadyzmu i pozainstytucjo­nal­ności, a zarazem wyznając wartości oświecenia i emancypacji, dąży do współdziałania z innymi instytucjami i organizacjami kultury, wraz z którymi chce przyczynić się do kulturowych i społecznych przemian, jakie uczynią z Polski kraj bardziej przyjazny dla mieszkających w nim jednostek.

_____

Kolejne spotkanie cyklu:
23.01: 
Co się stało? Polska 89-13 (prowadzenie: Jacek Dobrowolski)

Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym. 

 

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij