Miasto

„Nil. Słuchowisko” – próba otwarta

Jak konsekwentnie stapiano pojęcia etniczności, narodu i państwa. Innowacyjny projekt teatralny w wykonaniu Pauliny Owczarek i Krzysztofa Trzewiczka.

19 marca, wtorek, godz. 20.00, Świetlica KP w Cieszynie (ul. Zamkowa 1)

O słuchowisku:

Będzin. Niewielkie miasto leżące na zachodnim krańcu Małopolski, tuż przed granicą zaboru. Miasto żydowskie, bo mniejszość chrześcijańska to zaledwie dwadzieścia procent mieszkańców, a w skład Rady Miasta wchodzą sami Żydzi. Miasto żyje, rozwija się przemysł, politycy łączą się w partie polityczne, a młodzież w niezliczone organizacje. Rozkwita kultura jidysz.

***

Będzin. Niewielkie miasto leżące na wschodzie aglomeracji śląskiej tuż przed granicą województwa. Miasto polskie, bo większość żydowska została wymordowana w czasie okupacji do cna, a powojenne władze skutecznie zatarły resztę śladów żydowskiej obecności. Dziś historię miasta tworzą opowieści o królewskim grodzie położonym u podnóża średniowiecznego zamku.

To jednak nie Niemcy biorą całą odpowiedzialność za spolszczenie Będzina. Działania i decyzje zmierzające do tego podejmowane są już na wiele lat przed wojną i przybierają postać precyzyjnych gestów politycznych. To ten sam rodzaj działań, jakie władze PRL podejmą po wyzwoleniu w latach 1945–1968, lecz o wiele bardziej skomplikowane, bo toczące się w obecności i wobec większości żydowskiej w mieście.

Słuchowisko stara się przyjrzeć strategiom, jakie polski obóz polityczny obiera w celu wytworzenia białego, polskiego Będzina: od obchodzonych w 1958 roku uroczystności 600-lecia miasta, przez poszerzanie granic powiatu w celu manipulacji statystykami wyborczymi, po regulowanie nurtu Czarnej Przemszy i planowanie ciągów komunikacyjnych miasta. Krok po kroku słuchowisko stara się pokazać, jak powstała biała, współczesna Polska, jak konsekwentnie stapiano pojęcia etniczności, narodu i państwa.

Realizacja:

Tomek Chołoniewski (perkusja), Konrad Gęca (elektronika), Krzysztof Kaliski (gitary), Paulina Owczarek (saksofon barytonowy), Nika (tekst, głos), Krzysztof Trzewiczek (koncepcja, tekst, głos).

—-
Wstęp WOLNY!

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij