Miasto

Muzyka i wizualność w czasach popkultury: PRL, lata 80. | Aspiracje

Seminarium Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności.

Uniwersytet Krytyczny | Muzyka i wizualność w czasach popkultury, vol 4: PRL, lata 80. | Aspiracje

Prowadzenie: Zespół Badań Praktyk Późnej Nowoczesności (Natalia Grądzka, Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Xawery Stańczyk)

29 kwietnia, wtorek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

W roku 1979 na festiwalu w Opolu odbył się koncert XXXV-lecia PRL, Maryla Rodowicz i Zdzisława Sośnicka odbierały państwowe odznaczenia, zaś „Nic nie może wiecznie trwać” Anny Jantar (i Budki Suflera) zostało uznane za „przebój roku” w plebiscycie widzów audycji Studio Gama pierwszego programu telewizji polskiej.

W roku 1987 na Festiwalu w Jarocinie doszło do swoistego skandalu związanego z rozdzieleniem zespołów konkursowych (występujących na scenie w Amfiteatrze) od zaproszonych gwiazd występujących na scenie na Stadionie. Dodatkowo skandal wzmocnił werdykt festiwalowego jury oraz poczucie, że organizatorzy podkreślali znaczenie tego werdyktu kosztem nagrody publiczności. W efekcie, w plebiscycie pisma Non Stop, Jarocin 87 zajął drugie miejsce w kategorii „muzyczne rozczarowanie” roku 1987.

W międzyczasie dokonała się fundamentalna zmiana, którą zajmiemy się na najbliższym wykładzie.

____

W tym semestrze zajmujemy się różnymi rodzajami oraz aspektami tożsamości wyrażanych w muzyce popularnej lat 80tych. Tym razem spróbujemy zastanowić się nad różnymi modelami kariery muzycznej w tamtej dekadzie oraz stojącymi za nimi aspiracjami – stanowiącymi wszak bardzo ważny element popkulturowego funkcjonowania oraz scenicznej tożsamości. Zastanowimy się nad tym, jak mierzono sukces, uznanie oraz popularność różnych wykonawców muzyki popularnej lat 80-tych. Przyjrzymy się przemianom festiwali, list przebojów oraz plebiscytów. Porozmawiamy o pieniądzach, nagrodach, odznaczeniach oraz przejawach celebryckiego życia wśród muzyków ostatniej dekady PRLu. W tym kontekście zastanowimy się również nad ówczesnymi próbami zrobienia przez polskich wykonawców kariery międzynarodowej. W roku 1979 głównym towarem eksportowym polskiej muzyki popularnej był zespół 2 + 1, w roku 1987 w USA ukazał się pierwszy album zespołu Dezerter.

Zapraszamy na cykl naprzemiennych wykładów w ramach Uniwersytetu Krytycznego oraz otwartych seminariów Instytutu Studiów Zaawansowanych, na temat tego jak brzmiała i wyglądała muzyka popularna ostatniej dekady PRL-u oraz jakie miało to społeczne konsekwencje. Na wykładach będziemy przedstawiać nasze interpretacje różnych aspektów muzyki popularnej lat 80-tych w Polsce, natomiast podczas seminariów mamy nadzieję poddać je wspólnej, pogłębionej, krytycznej analizie wychodząc od szeregu tekstów teoretycznych. 

Natalia Grądzka – doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytu Kultury Polskiej UW, absolwentka UW, L’Université Paris-IV Sorbonne i Collegium Civitas. Połowa duetu djskiego Miłość na Melanżu grającego na imprezach piosenki z lat 80. 

Antoni Michnik – historyk kultury, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, student Kolegium MISH UW. Członek-założyciel Grupy ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Publikował między innymi w „Zeszytach Literackich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach”, „Glissandzie”. Zajmuje się przede wszystkim kręgiem kultury niemieckiej oraz związkami muzyki z wizualnością (muzyką popularną, awangardami, kinem). 

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

Xawery Stańczyk – doktorant w Instytucie Kultury Polskiej UW, gdzie przygotowuje rozprawę na temat kultury alternatywnej w Polsce w latach 1978-1996. Ukończył kulturoznawstwo w Instytucie Kultury Polskiej UW i socjologię w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW, w ramach programu MOST studiował też filmoznawstwo w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się kulturą alternatywną, ruchami społecznymi, sztuką współczesną i przestrzenią miejską; społecznik, członek stowarzyszenia Miasto Moje A W Nim. W latach 2010-2012 członek redakcji „Res Publiki Nowej”, publikował m.in. w „Kulturze Współczesnej”, „Arteonie”, „Res Publice Nowej”, „op. cit.,”, „Barbarzyńcy”, „Didaskaliach”, „Lampie”, „Kulturze Liberalnej”, „Wyspie” „Przekroju” oraz w tomach zbiorowych. Ostatnio nakładem wydawnictwa Lampa i Iskra Boża ukazał się jego tomik poetycki Skarb piratów

______

Kolejne spotkanie cyklu:
27.05: (Nie)Pamięć o ejtisach

______

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij