Miasto

Inna strona polskiego kina | Kino przedwojenne, czyli kochaj tylko mnie

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego prowadzone przez Krzysztofa Tomasika.

Uniwersytet Krytyczny | Inna strona polskiego kina | Kino przedwojenne, czyli kochaj tylko mnie

Prowadzenie: Krzysztof Tomasik

13 listopada, środa, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Traktowane pobłażliwe polskie kino przedwojenne wciąż w dużej mierze pozostaje nieznane i nieopisane, chociaż kryje w sobie liczne podobieństwa do dzisiejszej kinematografii. Warto także wskazać jak w lekkiej formie, w niezwykle popularnych komediach przemycano ważne tematy społecznej, np. molestowanie seksualne czy sytuację kobiet na rynku pracy. Ważne były wszelkie próby tworzenia kina bardziej ambitnego, szczególnie warte prześledzenia są reżyserskie próby osób skupionych wokół START-u, które od połowy lat 30. rozpoczęły realizację samodzielnych produkcji.

Krzysztof Tomasik – publicysta, biografista, badacz polskiego homoseksualizmu. Autor głośnych książek Homobiografie. Pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku (2008) oraz Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u (2012), redaktor zbioru PRL-owskich reportaży Mulat w pegeerze (2011). Na Uniwersytecie Krytycznym w poprzednich latach prowadził seminaria: „Zwrot biograficzny. Historia zapisana w życiorysach” i „Biografie filmowe. Gwiazdy PRL-u”.

Kontynuacja cyklu Krzysztofa Tomasika zbudowanego na przekonaniu, że „Polskie kino jest tak naprawdę nieznane”. W czasie kolejnych spotkań zajmować się będziemy mniej oczywistymi zjawiskami, którym należy się baczniejsza uwaga bądź mniej stereotypowe czy pobłażliwe podejście niż dotychczas prezentowane w historiografii polskiego filmu. Wykłady dotyczyć będą takich zjawisk jak kino przedwojenne, sytuacja aktorów (i kinomanów!) w czasie wojny, czas socrealizmu i odwilży, nie tylko politycznej, ale i obyczajowej. Powrócimy także do kina kobiet, tym razem w związku z dwiema ważnymi książkami Moniki Talarczyk-Gubały poświęconymi polskim reżyserkom filmowym. Jak zwykle przyświecać nam będzie pytanie czy spojrzenie na polskie kino z innej strony daje szansę okryć twórców niesłusznie zapomnianych i ich dokonania, niefunkcjonujące w powszechnej świadomości. Wszystkie spotkania będą licznie ilustrowane zarówno zdjęciami, jak i fragmentami filmów. 

Kolejne spotkania cyklu:
11.12: Życie artystyczne w czasie wojny, czyli złoty ul
  8.01: Kino socrealistyczne, czyli jasne łany
29.01: Odwilż, czyli kociak

 
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym. 

 

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij