Seminarium "Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe". Prowadzenie: Klaudia Rachubińska.
Uniwersytet Krytyczny | Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe | Emotionally undone. Od Joni Mitchell do Beth Gibbons
Prowadzenie: Klaudia Rachubińska
27 lutego, środa, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Na najbliższym spotkaniu zastanowimy się nad znaczeniem emocjonalności w muzyce. Przekazywanie i wywoływanie emocji zdaje się być jednym z najważniejszych komponentów muzyki popularnej – zarazem intensywne przeżywanie uczuć jest silnie kulturowo skojarzone z kobiecością. Przyjrzymy się więc artystkom, w których twórczości wyrażanie i przekazywanie emocji zajmuje szczególne miejsce, staje się integralną częścią ich wizerunku. Zastanowimy się jak wyrażanie emocji w muzyce zmieniało się w czasie oraz jakie znaczenie dla kobiecej podmiotowości ma poszukiwanie języka do wyrażenia uczuć, szczególnie zaś emocji złożonych, trudnych i negatywnych.
Cykl spotkań „Muzyka i wizualność w czasach popkultury”, w ramach Uniwersytetu Krytycznego, dotyczy wizualnej sfery oplatającej muzykę popularną. W kolejnej odsłonie cyklu, „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”, zajmujemy się przemianami wizerunków artystek od lat 70-tych, kiedy to wraz z druga falą feminizmu nastąpiło upodmiotowienie kobiet w muzyce popularnej, do współczesnych, coraz bardziej pluralistycznych wizji kobiecości. Podczas kolejnych spotkań analizować będziemy różne strategie wizerunkowe przyjmowane przez poszczególne artystki oraz taktyki interpretacyjne odbiorców. W związku ze specyfiką poruszanej tematyki, oraz faktem, że spotkania wpisują się w szerszy projekt badawczy dotyczący kobiecych wizerunków w kulturze i sztuce, nie będą one miały charakteru klasycznych wykładów, ale będą przestrzenią swobodnej wymiany myśli.
Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.
Kolejne spotkania cyklu:
27.03 Pretty on the inside. Od Courtney Love do Yo-Landi Vi$$er
24.04 Body’s in trouble. Od Siouxsie Sioux do PJ Harvey
22.05 Scream: against the wind / against the wall / against the sky. Od Diamandy Galas do Merrill Garbus (Tune-Yards)
19.06 Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.