Miasto

DKF: Jak czytać kino grozy? | Lektura psychoanalityczna | „Ginger Snaps”

Dyskusyjny Klub Filmowy Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | DKF: Jak czytać kino grozy? | Lektura psychoanalityczna: menstruacja i monstrualność | Ginger Snaps, reż. John Fawcett, Kanada 2000, 108′

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska

12 grudnia, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Przez lata postać wilkołaka wiązana była w baśniach, mitach i kulturze popularnej przede wszystkim z mężczyznami. Ogromna siła mitycznych stworzeń, ich niepohamowana agresja i wyostrzone zmysły łowcy – a także mocno owłosione ciało o szerokich barkach i umięśnionych ramionach – przywodziły na myśl raczej męskie niż kobiece stereotypy. Tego rodzaju zwierzęcość, brutalność oraz ukryte skojarzenia z nieposkromioną, aktywną seksualnością były przez wiele lat niemożliwe do powiązania z dominującymi w kulturze schematami kobiecości. Tymczasem – jak sugerują twórcy filmu „Ginger snaps” – wyobrażenie wilkołaka okazuje się mieć zaskakująco dużo wspólnego z postacią nastoletniej dziewczyny. Czy wynika to ze stopniowego poszerzania się spektrum narracji o rolach płciowych? A może źródło zaskakujących paraleli nakreślonych w filmie leży znacznie głębiej?
 

Film wyświetlany będzie w języku angielskim z polskimi napisami. 

_________

Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. Podczas sześciu jesiennych spotkań przyjrzymy się z bliska horrorowi jako gatunkowi, wspólnie zbadamy sens podejrzliwej, a nawet paranoicznej lektury i spróbujemy zaaplikować konkretne perspektywy teoretyczne do kilku popularnych filmów, by sprawdzić, czy współczesny widz – który już wie, że nie należy schodzić do piwnicy mówiąc „zaraz wracam” – może się z nich jeszcze czegoś dowiedzieć o kulturze, w której żyje.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

________

 
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.  

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij