Miasto

DKF: Jak czytać kino grozy? | Lektura kontekstualna: komunizm i makkartyzm | „Inwazja porywaczy ciał”

Dyskusyjny Klub Filmowy w ramach Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | DKF: Jak czytać kino grozy? | Lektura kontekstualna: komunizm i makkartyzm | Inwazja porywaczy ciał, reż. Don Siegel, USA 1956, 80′

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska

14 listopada, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Lata 50. w Stanach Zjednoczonych to nie tylko początek wyścigu zbrojeń i pierwsze lęki przed zagładą atomową, ale też okres ogromnej popularności literatury science-fiction, szczególnie „chodnikowych” (pulp) komiksów i magazynów „sci-fi”. Dekada ta, to również, a może przede wszystkim, doba makkartyzmu: politycznej nagonki na osoby publiczne podejrzewane o komunistyczne sympatie i zakrojonej na szeroką skalę inwigilacji środowisk opiniotwórczych, w tym osób związanych ze światem kina.
W tej atmosferze powstaje „Inwazja porywaczy ciał” – niepokojący film opowiadający historię ataku tajemniczych przybyszy z obcej planety, którzy przejmują ciała i umysły mieszkańców małego amerykańskiego miasteczka. A może żadnych kosmitów nigdy nie było, a widz ma w rzeczywistości do czynienia z psychotyczną fantazją głównego bohatera? Na najbliższym spotkaniu zastanowimy się nad tym, w jaki sposób „duch czasów” przenika do kina grozy i jakie są tego konsekwencje.

Film wyświetlany będzie w języku angielskim z polskimi napisami. 

_________

Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. Podczas sześciu jesiennych spotkań przyjrzymy się z bliska horrorowi jako gatunkowi, wspólnie zbadamy sens podejrzliwej, a nawet paranoicznej lektury i spróbujemy zaaplikować konkretne perspektywy teoretyczne do kilku popularnych filmów, by sprawdzić, czy współczesny widz – który już wie, że nie należy schodzić do piwnicy mówiąc „zaraz wracam” – może się z nich jeszcze czegoś dowiedzieć o kulturze, w której żyje.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

________

Kolejne spotkania cyklu:
28.11: 
Lektura socjologiczna: kapitalizm i materializm | Świt żywych trupów, reż. George A. Romero, USA 1978, 113′
12.12: 
Lektura psychoanalityczna: menstruacja i monstrualność | Ginger Snaps, reż. John Fawcett, Kanada 2000, 108′

 
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.  

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij