Miasto

DKF: Jak czytać kino grozy? | Do czego służy kino grozy? | „Dom w głębi lasu”

Dyskusyjny Klub Filmowy prowadzony przez Klaudię Rachubińską w ramach Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | DKF: Jak czytać kino grozy? | Do czego służy kino grozy? – między reakcjonizmem a transgresją | Dom w głębi lasu, reż. Drew Goddard, USA 2009, 95′

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska

31 października, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Twórcy „Krzyku” mieli ambicje stworzyć Genre-Killer: film, który obnażając formalne reguły gatunku – w tym wypadku slashera – zdyskredytuje go jako nielogiczny, wtórny i przewidywalny. Tymczasem zamiast planowanej dekonstrukcji i destrukcji gatunku, zapoczątkował on nowe trendy w kinie grozy, które od tej pory miało być dowcipne, zdystansowane, ironiczne i krytyczne wobec własnych korzeni. Zaczynają powstawać różnego rodzaju samoświadome „meta-horrory”: od „Shaun of the Dead” (2004) i „Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon” (2006) po „Zombieland” (2009) i „Rubber” (2010). W tej chwili wszyscy znamy już zasady nowej formuły, ale nadal nie wiemy, po co tworzyć kolejne filmy w oparciu o powtarzalny zestaw prostych reguł.
„Cabin in the woods” jest zwieńczeniem trendu i próbą odpowiedzi na pytanie: po co? Grupa nastolatków wyjeżdża na weekend do opuszczonego domku w środku lasu. Wkrótce w ich otoczeniu zaczynają się dziać dziwne i tajemnicze rzeczy… „Myślisz, że znasz tę historię” – głosi slogan na plakacie filmu. Tym razem opowieść jest jednak o czymś innym. Po haloweenowym seansie spróbujemy zastanowić się nie nad tym „jak” konstruuje się film grozy, ale nad tym „po co?” i „dlaczego?”.

Film wyświetlany będzie w języku angielskim z polskimi napisami. 

_________

Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. Podczas sześciu jesiennych spotkań przyjrzymy się z bliska horrorowi jako gatunkowi, wspólnie zbadamy sens podejrzliwej, a nawet paranoicznej lektury i spróbujemy zaaplikować konkretne perspektywy teoretyczne do kilku popularnych filmów, by sprawdzić, czy współczesny widz – który już wie, że nie należy schodzić do piwnicy mówiąc „zaraz wracam” – może się z nich jeszcze czegoś dowiedzieć o kulturze, w której żyje.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

________

Kolejne spotkania cyklu:
14.11: Lektura kontekstualna: komunizm i makkartyzm | Inwazja porywaczy ciał, reż. Don Siegel, USA 1956, 80′
28.11: 
Lektura socjologiczna: kapitalizm i materializm | Świt żywych trupów, reż. George A. Romero, USA 1978, 113′
12.12: 
Lektura psychoanalityczna: menstruacja i monstrualność | Ginger Snaps, reż. John Fawcett, Kanada 2000, 108′

 
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.  

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij