Seminarium Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności.
Uniwersytet Krytyczny | Muzyka i wizualność w czasach popkultury, vol 4: PRL, lata 80. | Gender
Prowadzenie: Zespół Badań Praktyk Późnej Nowoczesności (Natalia Grądzka, Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Xawery Stańczyk)
8 kwietnia, wtorek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Jako że w tym semestrze cyklu interesują nas przede wszystkim związane z muzyką tożsamości, nie może zabraknąć rozważań dotyczących tego, jak artyści i artystki w Polsce lat 80. rozumieli i performowali płeć kulturową. Rozwój identyfikacji subkulturowych, związany z wyłonieniem się wyrazistych i czytelnych kodów wizualnych wśród fanów muzyki, silnie wpłynął na wzrost ogólnej „świadomości wizualnej” dekady. Skoro więc znaczenie mogła mieć wbita w ucho agrafka, skórzana kurtka czy dżinsowa kamizelka, dlaczego nie wyzyskać kulturowych sensów przypisanych męskim garniturom i krótkim włosom, czy odwrotnie – kobiecemu makijażowi.
Pomimo odmiennej specyfiki, eksplozja zainteresowania eksploracją płci kulturowej w muzyce przebiegała w Polsce niemal równolegle z podobnymi trendami w „zachodniej” muzyce. Jednak podczas gdy na zachodzie genderowy szał, jak się wydawało, ogarnął wszystkich po równo, w Polsce zabawy kodami płci kulturowej w obrębie gatunków „niezależnych” często wyglądały zupełnie inaczej niż muzyce głównego nurtu, zwykle też dotyczyły kobiet w znacznie większym stopniu niż mężczyzn. Nad przyczynami i konsekwencjami tych podobieństw i różnic zastanowimy się już podczas najbliższego spotkania.
____
W szerszym, czteroosobowym gronie, pragniemy w tym roku poszerzyć formułę wykładów i zaprosić bezpośrednio do rozmowy o muzyce popularnej i wizualności. W tym celu proponujemy jako temat konkretny czas i konkretne miejsce – Polskę lat 80.
Zapraszamy na cykl naprzemiennych wykładów w ramach Uniwersytetu Krytycznego oraz otwartych seminariów Instytutu Studiów Zaawansowanych, na temat tego jak brzmiała i wyglądała muzyka popularna ostatniej dekady PRL-u oraz jakie miało to społeczne konsekwencje. Na wykładach będziemy przedstawiać nasze interpretacje różnych aspektów muzyki popularnej lat 80-tych w Polsce, natomiast podczas seminariów mamy nadzieję poddać je wspólnej, pogłębionej, krytycznej analizie wychodząc od szeregu tekstów teoretycznych.
Natalia Grądzka – doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytu Kultury Polskiej UW, absolwentka UW, L’Université Paris-IV Sorbonne i Collegium Civitas. Połowa duetu djskiego Miłość na Melanżu grającego na imprezach piosenki z lat 80.
Antoni Michnik – historyk kultury, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, student Kolegium MISH UW. Członek-założyciel Grupy ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Publikował między innymi w „Zeszytach Literackich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach”, „Glissandzie”. Zajmuje się przede wszystkim kręgiem kultury niemieckiej oraz związkami muzyki z wizualnością (muzyką popularną, awangardami, kinem).
Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.
Xawery Stańczyk – doktorant w Instytucie Kultury Polskiej UW, gdzie przygotowuje rozprawę na temat kultury alternatywnej w Polsce w latach 1978-1996. Ukończył kulturoznawstwo w Instytucie Kultury Polskiej UW i socjologię w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW, w ramach programu MOST studiował też filmoznawstwo w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się kulturą alternatywną, ruchami społecznymi, sztuką współczesną i przestrzenią miejską; społecznik, członek stowarzyszenia Miasto Moje A W Nim. W latach 2010-2012 członek redakcji „Res Publiki Nowej”, publikował m.in. w „Kulturze Współczesnej”, „Arteonie”, „Res Publice Nowej”, „op. cit.,”, „Barbarzyńcy”, „Didaskaliach”, „Lampie”, „Kulturze Liberalnej”, „Wyspie” „Przekroju” oraz w tomach zbiorowych. Ostatnio nakładem wydawnictwa Lampa i Iskra Boża ukazał się jego tomik poetycki Skarb piratów.
______
Kolejne spotkania cyklu:
29.04: Aspiracje
27.05: (Nie)Pamięć o ejtisach
______
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.