Miasto

DKF: Czym się żywi kino grozy? | Dzieciństwo: „Jack Frost”

Dyskusyjny Klub Filmowy w ramach Uniwersytetu Krytycznego

Uniwersytet Krytyczny | DKF: Czym się żywi kino grozy? | Dzieciństwo: Jack Frost (1997, USA, reż. Michael Cooney)

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska, Antoni Michnik

27 marca, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Truizmem jest, że najwięcej boimy się w dzieciństwie, ale w jakiej mierze dziecięce strachy w nas pozostają na resztę życia? Czy dziecięce lęki odchodzą w przeszłość? A może są matrycą dla wszystkich naszych dorosłych lęków? Czy nas trwale traumatyzują? A może właśnie dlatego lubimy się bać, bo wracamy do dzieciństwa i czujemy się młodsi?

Zapraszamy do rozmowy na te tematy przy okazji najgorszego i najbardziej żenującego filmu w całym cyklu – bo czasem najciekawsze rzeczy widać w rzeczach najgorszych. Ten proponujemy, ponieważ odsłania potworność amerykańskiego kina świąteczno-familijnego. Film Michaela Cooneya wykorzystuje znany amerykański motyw chochlika będącego personifikacją zimy. Motyw, który został niewiarygodnie skomercjalizowany, podobnie jak Święty Mikołaj, z którym zresztą często jest wspólnie przedstawiany (ostatnio w „Śniętym Mikołaju 3”, lub animowanym „The Rise of the Guardians”). Duch zimy staje się więc często duchem świąt wpisując się w familijne narracje. Tak się dzieje w familijnym przeboju z roku 1998, z którym nasz horror jest ciągle mylony. Świąteczno-familijny klimat oraz Michael Keaton przesłaniają jednak dosyć upiorną historię, która z pewnością sama nadawałaby się na horror. Zresztą – czyż podobnej rzeczy nie można by napisać o „Kevin Sam w Domu”?

_________

Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. 

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

Antoni Michnik – historyk kultury, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, student Kolegium MISH UW. Członek-założyciel Grupy ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Publikował między innymi w „Zeszytach Literackich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach”, „Glissandzie”. Zajmuje się przede wszystkim kręgiem kultury niemieckiej oraz związkami muzyki z wizualnością (muzyką popularną, awangardami, kinem).
 

________

Kolejne spotkania cyklu:
10.04 Rodzina: Potomstwo (The Brood, 1979, Kanada/USA, reż. David Cronenberg)
24.04 Związki: Odishon (1999, Japonia, Korea Południowa, reż. Takeshi Miike)
  8.05 Religia: Harry Angel (Angel Heart, 1987, Kanada/USA/Wielka Brytania, reż. Alan Parker)
22.05 Instynkty: Kalevet (2010, Izrael, reż. Aharon Keshales, Navot Papushado)
  5.06 Media: Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon (2006, USA, reż. Scott Glosserman)
12.06 Widz: Udręka (Angustia, 1987, Hiszpania, reż. Bigas Luna)

 

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij