herstory

Solidarne z Karoliną Piasecką

Wyrok w sprawie Karoliny Piaseckiej – właśnie dlatego, że głośny i spektakularny – ustawia język mówienia o przemocy i będzie miał wpływ na wyniki innych procesów.

Jak kobiety uczyły się mówić

Maria Wysłouchowa, a za nią Zofia Moraczewska powtarzały, że kobiety muszą się przede wszystkim nauczyć mówić, bo jak same nie udzielą sobie głosu, to nikt im go nie da.

bielicka-celinska-jako-rodziewiczowna

Czy Rodziewiczówna może być seksi?

Czy ostatnim pokoleniem, które czytało Marię Rodziewczównę, były nasze babki? I dla kogo ta twórczość może być ważna? Krzysztof Tomasik ogląda „Między ustami a brzegiem pucharu” w Teatrze Zagłębia.

Pola_Nireńska

Tancerka i pisarka

Co jest złą nowiną dla Gretkowskiej? Chyba Polska – polski patriarchat, Kościół, konserwatyzm, hipokryzja… Kinga Dunin czyta wywiad rzekę z Manuelą Gretkowską i biografię Poli Nireńskiej.

Mary_Wollstonecraft

Były sobie Mary i Mary…

Co znaczyło walczyć o niezależność kobiety na przełomie XVIII i XIX wieku? W czasach, kiedy kobieta była wraz ze swoimi dziećmi i majątkiem własnością mężczyzny, a on mógł ją bić, gwałcić, więzić.

barbara-klicka

Klicka: Chcę być zawsze debiutantką

Bardzo lubię poczucie wolności, które daje mi pisanie. To jedyna dziedzina w moim życiu, w której mogę naprawdę wszystko – mówi Barbara Klicka, autorka głośnej powieści „Zdrój”, w rozmowie z Olgą Wróbel.

Malwina-Pająk

Malwina Pająk: Piszę w weekendy i po pracy

Kiedy był czas na świętowanie z okazji ukończenia powieści, ja szukałam pracy, bo oszczędności wydałam, a za coś trzeba żyć. Z Malwiną Pająk, autorką „Lukru”, rozmawia Olga Wróbel.

salcia-halas

Apokalipsy w różnych odcieniach

Czy można napisać poemat o reprywatyzacji i „rewitalizacji przez likwidację” tak, żeby nie był on interwencyjną publicystyką? Da się!

„Siłaczki”, reż. Marta Dzido, Piotr Śliwowski

Jedyna kobieta w okolicy

Kobiety przestały milczeć. Odzyskują głos.

Sylwia Góra
Zamknij

Zapisz się na newsletter Krytyki Politycznej
i bądź na bieżąco